Nové přechodyKe klíčovým úpravám v prostoru mezi vlakovým a autobusovým nádražím v Českých Budějovicích patří vznik nových přechodů. Ty mají odstranit nebezpečné přebíhání chodců přes vozovku.

Změny u nádraží, které se mají uskutečnit v letošním roce, zahrnují třeba přemístění zastávek městské hromadné dopravy (MHD), nový přechod u hotelu Grand nebo výjezd ze Žižkovy ulice doleva do Nádražní. „Vybudujeme zastávky MHD před nádražím a cestující nebudou muset od vlaku chodit nikam daleko. Díky změnám se také zrychlí městská hromadná doprava," říká náměstek primátora František Konečný (ANO). Náměstek primátora dodává, že MHD také nebude muset najíždět do Nádražní Průmyslovou ulicí, ale projede Žižkovou a odbočí doleva. „Dalším přínosem bude zřízení úrovňových přechodů, čímž bude zajištěn bezbariérový příchod pro invalidy a lidi se zhoršenou pohyblivostí, což do dneška nebylo," připojuje ještě František Konečný. Podchod pod Nádražní ulicí je totiž dlouhodobě nevyužívaný a přechod je až u Lannovy třídy.

Radní Miroslav Joch (ČSSD) ale upozorňuje, že projekt změn se připravoval i s výhledem na vybudování tunelu z Průmyslové ulice do Suchého Vrbného, který měl z Nádražní odvést část dopravy.

Na tunel nechce radnice čekat

„Je to špatně načasované, ale bohužel už to takhle je," říká o chystaných dopravních změnách u českobudějovického vlakového nádraží člen rady města Miroslav Joch (ČSSD). Obává se, že další vozidla vpuštěná před nádraží z Žižkovy ulice a nové semafory a přechody mohou zkomplikovat automobilovou dopravu. Současně ale vnímá, že pro chodce se situace určitě zlepší.

„Já sám jsem při přípravách projektu byl pro. Ale zvedl jsem ruku za podmínky, že změny se uskuteční až ve chvíli, kdy bude vybudován podjezd pod kolejemi," vysvětluje Miroslav Joch s tím, že podjezd by odebral z Nádražní ulice část dopravy a nová křižovatka by pak provozu tolik nevadila. „Předbíháme v čase, kdyby byl podjezd pod kolejemi, tak budu zvedat ruku a tleskat. Ale teď se nechci hlásit k tomu, že tu bude kolabovat ve špičce doprava," říká Miroslav Joch. Zdůrazňuje ale, že chystaný projekt nebude v zastupitelstvu brzdit, protože stavba tunelu je otázkou příštích pěti šesti let, pokud bude optimistou. A připouští také, že se může mýlit, a že mohou mít pravdu dopravní odborníci, kteří tvrdí, že změny u nádraží se na provozu negativně neprojeví.

Na mínění odborníků poukazuje i náměstek primátora František Konečný (ANO). „Argumenty, že se kvůli těmto změnám budou tvořit kolony, vyvrací zjištění odborníků. Dělala se speciální mikrosimulace, ověřovalo se to i u dalších dopravních expertů a podle všech se nové semafory do průjezdnosti Nádražní ulice nepromítnou," říká František Konečný. Připojuje, že největším problémem lokality je křižovatka Nádražní ulice a Rudolfovské třídy, tu už ale zkapacitnit nelze a čekat na tunel je záležitostí dlouhodobou. Přitom na úpravy přednádražního prostoru, které nyní radnice chystá, chce čerpat dotace, a nesmí proto s realizací otálet.

Tunel do Suchého Vrbného by měl podle náměstka primátora vyjít podle současných odhadů nejméně na 500 milionů korun, spíše ale bude výrazně dražší. A taková částka není v možnostech města a jiný zdroj peněz se zatím nenašel. Navíc je nutné projekt připravit od začátku, protože staré územní řízení na tunel bylo zrušeno.