Hněvkovice zajišťují nepřetržitou dodávku vltavské vody pro elektrárnu Temelín. K řízení čerpací stanice stačí jeden člověk. Během osmihodinové směny obsluhuje velín a fyzicky kontroluje zařízení. V kontaktu s okolím je pouze přes e-mail a pevnou linku. Mobilní síť v areálu stanice má špatný signál. Pokud by pracovník omdlel, může zůstat v bezvědomí i celé hodiny. „To byl také důvod pořízení speciálního telefonu. Ten vedle klasického telefonování sleduje i pohyb svého držitele. V případě potíží vysílá varovný signál na dvě místa v Jaderné elektrárně Temelín," popisuje funkci Marek Sviták, tiskový mluvčí elektrárny Temelín.

Varovný signál po dvaceti vteřinách

Pracovníci musí novinku nosit ve svislé poloze, stejně stojí i na stole. Náklon automaticky spouští dvacetivteřinový interval, po kterém se odesílá varovný signál. „Může se stát, že se telefon dostane mimo svislou polohu. V takovém případě má pracovník možnost odeslání varovného signálu vyrušit," doplnil Marek Sviták.

Operátoři mají k dispozici dva telefony. Jeden nosí neustále u sebe, druhý slouží jako záloha, případně pro pracovníky zajišťující údržbu čerpačky. Podobným zařízením jsou vybaveni například i zaměstnanci vodní elektrárny Lipno. Kromě pořízení telefonu bylo nutné vytvořit i speciální telekomunikační síť. Ta vedle nové ústředny obsahuje i čtrnáct stanic, které zajišťují komunikaci a monitorují polohu telefonu. Ten se vždy spojuje se stanicí s nejsilnějším signálem.

Celá investice vyšla ČEZ na necelé dva miliony korun. „Od doby, co telefon používáme, jsme flexibilnější. Bylo potřeba si zvyknout na správnou polohu, aby nedošlo k neúmyslnému odeslání varovného signálu," říká Jiří Janoušek, jeden z šesti pracovníků, kteří se o provoz čerpací stanice v osmihodinových směnách starají.