VYBERTE SI REGION

Novou železnici chtějí odstrčit od vsi

Dobřejovice - Už několik let bojují obyvatelé Dobřejovic se záměrem postavit přes údolí hned za chalupami novou železniční trať. „Chtěli bychom trať co nejvíce posunout od vesnice," říká k projektu Jan Řičánek, starosta Hosína, pod který Dobřejovice patří. „Koridor, který je pro stavbu vymezený, je široký šest set metrů," připomíná hosínský starosta.

18.11.2016 1
SDÍLEJ:

Vlak. Ilustrační foto. Foto: František Roček

V rámci modernizace IV. železničního koridoru mezi rakouskými hranicemi a Prahou se má totiž dráha mezi Hrdějovicemi a Ševětínem narovnat, nejít kolem Hluboké nad Vltavou a vlaky mají po nových kolejích jet 160 kilometrů za hodinu.

V územním řízení teď bylo možné podávat k projektu připomínky a námitky.

Tunely a násep napřímí trať

Správa železniční dopravní cesty sice nepočítá s úpravami současného projektu modernizace tratě mezi Hrdějovicemi a Ševětínem. Obyvatelé Dobřejovic, kterým by nově mezinárodní expresy měly svištět zhruba pět set metrů za vesnicí, se ale nechtějí vzdát naděje, že alespoň dílčí úpravy jsou možné.

„Každý metr se počítá," zdůrazňuje Jan Řičánek, starosta Hosína, pod který Dobřejovice patří.

Dva tunelyNa nové trati mají vzniknout dva dvojkolejné tunely. Hosínský o délce přes tři kilometry a Chotýčanský o délce přes 4,5 kilometru.

V Zásadách územního rozvoje Jihočeského kraje je totiž pro novou trať připraven koridor široký 600 metrů a Dobřejovičtí by chtěli posunout trať alespoň na okraj koridoru. Starosta Hosína připouští, že by se musel připravit nový projekt, ale diví se například tomu, že projekt se snaží trať umístit spíše na ornou půdu a louku než ji posunout do lesa a chce dál o věci jednat.

Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) už ale se změnou trasy nepočítá. Podle Marka Illiaše z tiskového oddělení SŽDC jsou důvodem projektované parametry železnice. Má umožnit rychlost 160 kilometrů za hodinu, výhledově až 200 kilometrů v hodině. Tomu odpovídá vedení kolejí v krajině i ve dvou tunelech Hosínském a Chotýčanském, které mají na trase vzniknout. Na cestě mezi Hrdějovicemi a Ševětínem by měl mezinárodní rychlík ušetřit sedm minut času.

Uvažované náklady jsou 11 miliard korun. Až skončí územní řízení, musí projekt získat ještě stavební povolení, což může trvat i několik let. Hotovo má být podle SŽDC nejdříve v roce 2026.

Vedle samotného územního řízení na stavbu nyní běží i zjišťovací řízení Jihočeského kraje, jak významný bude vliv investice na životní prostředí. Jde o to, jak rozsáhlá dokumentace se kvůli tomu bude připravovat v rámci územního řízení.

Autor: Edwin Otta

18.11.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Poradí, jak na izolaci z přírodních materiálů

České Budějovice - Jak izolovat stavbu za pomoci přírodních materiálů, tedy například konopí, lnu, ovčí vlny nebo dřeva?

Je na vozíku, ale bojuje, příběhy pusou čaruje. Pomoci chce kapela The Greens

České Budějovice - Budějovická pop folková skupina shání peníze pro ochrnutou Barboru Sedláčkovou. Té se zhoršila záda, a když jede na vozíku, trápí ji nárazy.

Nadchl s muzikály, teď složil hudbu pro přílet anděla. Bude pohádková

České Budějovice - Vojtěch Adamčík prožívá dobrý rok. Muziku pro jednu z hlavních akcí Budějovického adventu psal 14 hodin.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies