VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O práci v nové tabáčče se první den ucházelo 500 žen

České Budějovice - Ve 391. díle se podíváme do továrny na tabák

25.11.2012 1
SDÍLEJ:

KDYSI: Někdejší C. k továrna na tabák.Foto: Archiv Jana Schinka

Tabáková továrna zvaná ve městě tabáčka v Průmyslové ulici se začala v tehdejší Nádražní ulici stavět v říjnu roku 1875. Informovaly o noviny Budivoj: „Stavba továrny na tabák propůjčena jest definitivně panu architektu a staviteli Františku Nekvasilovi na 18¼ % slevení, vyjímajíc dodávky litinové, kteréžto na továrnu „Emila rytíře ze Škodů" v Plzni s 23 % slevením přeneseno jest. V Kailově zahradě kopají se základy k rozsáhlé továrně na doutníky," (14. října 1875). Projekt zpracoval Ignác Ritter. V hlavní budově začal provoz dne 15. listopadu 1876.

Nejprve se v tabáčce vyráběly jen doutníky, jejichž výroba sem byla přestěhována z Velkého pivovaru v Divadelní ulici. Ministerstvo financí totiž rozhodlo v roce 1871 zavést výrobu doutníků v Českých Budějovicích. Kuřba doutníků se rychle rozmáhala a dále k tomu vedly okolnosti, že ve městě byla levná pracovní síla a železniční křižovatka. Hlavní ovšem bylo, že čím více se bude kouřit, tím větší bude mít erár příjmy. Byl vybrán objekt tehdy prázdného Velkého pivovaru, kde se po adaptaci pivovarských místností zahájila dne 6. března 1872 výroba doutníků. Podle Budivoje se přišlo toho dne přihlásit 500 žen, ale neuvedlo se, kolik jich bylo přijato.

Tabák mohly zpracovávat jen státní továrny, které řídilo generální ředitelství tabákové režie ve Vídni. To vlastně bylo už od Josefa II., který v roce 1784 zavedl stání monopol na tabák, jen se na to upravily v nové době zákony. Od doby Josefa II. se udržel dlouhá léta zvyk, v přeneseném významu dodnes, udělovat trafiky vojenským vysloužilcům, invalidům a méně majetným občanů. Ještě dneska, když nějaký politik odstoupí nebo je odstoupen, udělí se mu určitá „trafika" (dokonce i v podobě jiné výhodné politické funkce). Trafiky však  mohly prodávat tabák jen za ceny stanovené státem. Stát tak balancoval mezi cenou, za kterou je občan ochoten tabák koupit a cenou takovou, aby měl státní rozpočet z toho maximálně možný příjem. 

Přibližně v 80. letech 19. století začala rychle narůstat v tabáčce výroba cigaret. Do té doby se hlavně kouřily doutníky, tabák ve fajfkách a šňupalo se. Šňupání bylo hrozné. Šňupař si nasypal na hřbet ruky kopičku tabáku, šňupnul a celá kopice tabáku v něm nosními trubicemi zmizela. Jeden z mála šňupařů žil ještě nedávno v osadě Paříž u Suchdola nad Lužnicí. V roce 1884 byla v tabáčce zavedena výroba cigaret Austria a Stambul, v roce 1887 další značky Virginia a Uherka. Na přelomu 19. a 20. století cigarety Drama a Sport. Ve městě se mísila čeština s němčinou, takže kuřáci vyslovovali Sportky jako Športky.

Fajfky ale nezanikly. Proces dusání tabáku ve fajfce, rituál zapalování a požitek z kuřby nemohla prý cigareta nahradit. Prosadily se také čibuky, nástavce na cigára a lacinější dutinky, které si kuřák sám nacpával. Kupř. v novější době tabákem Taras Bulba. Cigarety byly praktičtější a nebylo z nich tolik smradu jako z doutníků a fajfek. Naopak cigaretové nedokouřené části zvané vajgly kuřáci často odhazovali, kde právě dokouřili. Kromě hospodářských krizí a válek, to i vajgl byl zbožím.

Tabáková režie postavila ve městě v Čechově ulici domy pro své zaměstnance. Už v období c. k. předstihla tabáčka v počtu zaměstnanců Hardtmuthku. V roce 1913 bylo v tabáčce zaměstnáno 1800 pracovníků. Tabáčka si pořídila železniční vlečku.
Po roce 1948 se dál kouřilo a erár z toho profitoval. Začaly se vyrábět cigarety Partyzánky, Džunky, Lípy, Globusky atd. Podle kuřáků byly Partyzánky a zejména Džunky příšerné. Bývaly porady, schůze, občanské výbory, MDŽ apod., kde atmosféra připomínala legendární krčmu Santa Puelo.

JAN SCHINKO

Autor: Redakce

25.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Speciální policejní jednotka Temelín pořádá třídenní výběrové řízení, aby si vybrali do svých řad nové policisty.
18

V testech uspěje jen pár policistů

Čtvrteční trénink české reprezentace před večerním zápasem s Finskem.
17

Česká reprezentace dnes v Budvar aréně proti Finsku v brance s Petrem Mrázkem

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

České hokejové hry v Českých Budějovicích – kde zdarma parkovat a trasa

České Budějovice - V Budvar aréně se 27., 29. a 30. dubna odehrají České hokejové hry Carlson a pro jejich návštěvníky bude zajištěno bezplatné parkování na volné asfaltové ploše u Vltavy na Jiráskově nábřeží pod Dlouhým mostem, jejíž kapacita je kolem 500 aut.Nájezd k tomuto místu je připraven ze tří směrů, tzn. Praha, Písek a Český Krumlov.

Budějovice chtějí most přes Vltavu, ale musí jednat s Litvínovicemi

České Budějovice – Mnohem komplikovanější, než se na začátku zdálo, může být pro českobudějovickou radnici změna územního plánu u nemocnice.

AKTUALIZUJEME

Obrazem: Jihočeši se někde budili do bílého rána, jinde to jen kvetlo

Jižní Čechy - Podívejte se, do jakého rána se ve čtvrtek, 27. dubna, probudili Jihočeši. Šumavu, ale i nižší polohy zasypal těžký sníh, na Jindřichohradecku po něm nebylo ani památky. A takové bylo ráno v Prachaticích, v Českém Krumlově, na Lipně a dalších místech Jihočeského kraje i díky snímkům, které poslali naši čtenáři. Bohužel, není to jen o zasněžených záběrech, ale také o nehodách.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies