Málo radosti vyvolal v obcích v okolí Temelína razantní krok firmy ČEZ. Jak již Deník informoval, společnost ohlásila, že zastavuje tendr na dostavbu Jaderné elektrárny Temelín. Obecním pokladnám nyní hrozí, že přijdou o desítky milionů korun pravidelného příspěvku, vesnicím a městu Týnu nad Vltavou se vzdaluje řešení dopravních problémů a obyvatelé regionu litují, že nepřibudou pracovní místa.

Plno starostí teď budou mít například v Týně nad Vltavou, jak potvrzuje starosta Milan Šnorek. Z rámcové smlouvy mezi firmou ČEZ a Jihočeským krajem čerpal Týn nad Vltavou ročně 10 milionů korun na investice a smlouva je teď podle starosty ohrožena. Otazník nyní prý visí také nad penězi z programu Oranžový rok a město čeká obecně velké strategické rozhodování.

„Držíme v provozu jednu budovu v rámci ZŠ Hlinecká, kde by provoz šel utlumit. Zřídili jsme jednu třídu mateřské školy s rezervou. V Týně už se začaly realizovat i dopravní investice," vypočítává Milan Šnorek s tím, že vše bylo zaměřeno na příchod budoucích zaměstnanců v rámci výstavby dalších dvou bloků elektrárny a související provoz.

V obci Temelín zahájili přípravu stavebních parcel. „Ze čtvrtiny to byli zájemci, kteří počítali, že se dostaví Temelín," říká starosta Petr Macháček a připojuje, že i tady se bojí o každoroční injekci 10 milionů korun z rámcové smlouvy kraje a firmy ČEZ. Podle Milana Šnorka je teď nejdůležitější, aby se řeklo, jaký bude osud dosavadní podpory obcím a nakolik je možná dostavba alespoň jednoho bloku.

Na hlavních trasách k Temelínu se například kvůli dostavbě jaderné elektrárny plánovaly obchvaty obcí nebo vylepšené křižovatky. Teď budou investice nejméně na několik let odložené.

Obchvat měl například odvést dopravu z obce Temelín. Auta od Týna nad Vltavou, Vodňan a Protivína se měla vesnici v podstatě vyhnout. „Provoz je tu čím dál větší, i když s tu nestaví. Šel by šel mimo obec," zdůrazňuje starosta Petr Macháček. Dostavba elektrárny mohla podle temelínského starosty pomoci i dálnici D 3, teď se nad investicemi v obcích vznáší veliký otazník. Platit se měly většinou na základě rámcové smlouvy, kterou má ČEZ s Jihočeským krajem. „Na 90 %se dá říct, že rámcová smlouva padne," říká k tomu Petr Macháček.

V Týně nad Vltavou už se zase začala stavět kruhová křižovatka na výpadovce na Tábor, v roce 2016 se měla předělávat křižovatka na veselské silnici. Akce město potřebuje tak jako tak, ale příspěvky od firmy ČEZ mohly vše urychlit.

Obyvatelé obcí v okolí Temelína jsou hlavně zaskočeni. „Já to vnímám tak, že pokud tady Temelín funguje, měl by se dodělat úplně. Byl by to velký přínos pro náš zemědělský kraj, kde spousta lidí nemá zaměstnání," říká například František Landa z Doubravky.  „Já ze zastavení tendru na dostavbu žádnou radost nemám. V naší republice se promrhají peníze za zbytečnosti," dodává František Landa.

František Svoboda ze Všeteče by proti dostavbě nebyl, ale rozhodnutí má podle něj náležet odborníkům. „Musí to rozhodnout vláda nebo odborníci energetici. Při dnešní finanční situaci je ale možná i moudré tendr zastavit," upozorňuje František Svoboda.

Hana Čiperová z Dolních Kněžeklad je vývojem kolem dostavby překvapena. „Myslím si, že se s tím dost počítalo," říká Hana Čiperová s tím, že  by investice přinesla práci nebo opravy komunikací.

Obce se už chystají k jednáním s krajem, vládou i firmou ČEZ, potřebují vědět, s čím mohou v následujících letech počítat. A jestli zastavení tendru je definitivní konec všech plánů na dostavbu.