Hlavní problém tkví v tom, že pokud Evropská komise starší posudky nepřijme (vloni se měnil příslušný zákon), zdrží se příprava mnoha staveb. „Pokud nedojde k nějaké dohodě, bohužel se bude muset EIA dělat znovu," upozorňuje jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Senátor Pavel Eybert, předseda Spolku pro výstavbu dálnice D3 a D4, 
k tomu dodává, že jde o časově náročný proces. „Nová EIA, to je záležitost na jeden až dva roky," upozorňuje Pavel Eybert a připojuje, že problémem může být i nedostatek odborníků, kteří by byli schopni tak rychle vypracovat posudky na přibližně 150 investičních akcí, jejichž hodnota šplhá přes hranici 200 miliard korun. Podle Luďka Sosny, ředitele odboru strategie ministerstva dopravy, se totiž jedná o stavby silniční, železniční a v menší míře i vodní dopravy.

Kromě časového zdržení hrozí ještě velká nepříjemnost v tom, že pokud se nepodaří stavby zahájit do roku 2018, tak by jim mohly uniknout evropské dotace. Třeba pokračování dálnice za České Budějovice včetně obchvatu města by tak mohlo nabrat další zpoždění.

Více čtěte v úterním vydání Českobudějovického deníku