Mnoho řidičů totiž podle radnice reagovalo na zavedení placeného stání v historickém centru po svém – přesunuli svá vozítka o pár ulic dál, kde se neplatí.

Tím ale způsobují téměř neřešitelnou situaci například v Riegrově ulici i jinde na Pražském předměstí. Zdejší obyvatelé často nemají kde zaparkovat.

„Viděla jsem na Palačáku mladíka, který vystoupil z automobilu s pražskou poznávací značkou, hodil si batůžek na záda a vyrazil do centra,“ popsala svou zkušenost náměstkyně primátora Ivana Popelová a naznačila tak, kam až se problém parkovacích míst posunul. V centru města se podle radnice situace po zavedení parkovného před pár lety zklidnila, respektování dopravního značení vzrostlo až přes hranici 90% a je větší, než bylo před zavedením současného systému.

Jenže plán má i své kritiky. „My už od vzniku našeho sdružení upozorňujeme na problém parkování ve městě, ale radnice ho dlouhodobě neřeší,“ míní například Karel Pražák ze sdružení majitelů domů v centru Českých Budějovic. Úspěšnost placených zón podle Pražáka není taková, jak ji prezentuje radnice.

Policie

„Město to dlouhodobě neřeší a v současné době to řeší tak, že státní policie a městská policie přehlíží dopravní přestupky, které s parkováním souvisejí,“ dodává Pražák. S tím ale nesouhlasí Bohumil Novák, vedoucí odboru prevence městské policie.

„Za první čtvrtletí byl podíl dopravy v činnosti městské policie téměř čtyřicet pět procent,“ oponuje Novák. Strážníci nasadili ve třetím květnovém týdnu mimo jiné v centru 309 „botiček“.

Primátor Juraj Thoma zase připomíná, že město podporuje výstavbu nových kapacit pro parkování. V tomto roce by se například měl začít realizovat parkovací dům naproti zimnímu stadionu, jehož přípravu zdržely některé ekologické organizace, které nesouhlasily s kácením kaštanů v místě plánované stavby.

Výhrady

Výhrady k záměrům radnice na rozšíření placeného stání však zaznívají i z řad zastupitelů. „Nemám problém s tím, že se někdo snaží vytěsnit auta z centra města. Ale ve chvíli, kdy vytěsní auta z centra, musí nabídnout alternativy,“ říká opoziční zastupitel Miroslav Joch.

„Současné vedení radnice hodlá auta vytěsnit a říká , že je to skvělá služba pro lidi, kteří zde žijí a podnikají, ale tak to není,“ myslí si Joch. Rezidenční karta podle zastupitele neznamená jistý nárok na místo k parkování, protože aut bude více než vyhrazených míst a ani její majitel nemusí zaparkovat. Joch upozorňuje i na to, že chybí skutečně funkční systém odstavných parkovišť.

Radnice však ujišťuje, že třeba míst vyhrazených pro rezidenty bude dostatek. Zároveň by mimo centrum měly být nižší taxy. Navíc radnice zdůrazňuje, že právě lidé bydlící v oblasti kolem centra nejvíc ocení zlepšení situace, které vedení města po zavedení nového systému na větší ploše v Českých Budějovicích očekává.