Lidem umožní zaplatit kromě mincí i bezkontaktní platební kartou. „Když drobné chybí, člověka to svádí k tomu, aby i přes riziko pokuty nezaplatil. Anebo systém nevyužije vůbec. Přitom bezkontaktní platební kartu už má dnes mnoho lidí," vysvětluje místopředseda představenstva DP Slavoj Dolejš, v čem spatřuje jednu z předností nových automatů.

První tři stroje, které umožní koupit jízdenku do MHD bez nutnosti lovit po kapsách drobné, se v ulicích objeví zřejmě ještě v lednu. 
U nádraží, obchodního centra IGY a polikliniky Sever.

Časem přibudou další, a to i přímo ve vozech MHD. 
„Spolu s městem chystáme také projekt na modernizaci parkovacích automatů. 
I v tomto případě chceme vybírat takové, které platbu kartou umožní," prozradil Slavoj Dolejš.

Možnost uhradit jízdenku platební kartou se zamlouvá Vendule Kuklové z Borovan. „Když budu moci platit kartou, určitě mi to ušetří starosti. Pořizuji si jízdenky na jednotlivé cesty a někdy se stane, že poblíž není trafika. Anebo zrovna nemám drobné do automatu."

Místopředseda představenstva DP Slavoj Dolejš upozornil na jedinou vadu moderních technologií: „Vyměnit všechny strojky ve vozech bude nesmírně nákladné."

Přesto se ale cestující v Budějovicích moderního způsobu placení jízdného dočkají. Tři automaty na jízdenky, každý za 250 tisíc korun, už dopravní podnik nakoupil. „Nyní jednáme o pořizovacích cenách strojků přímo do vozů. Hledáme řešení, které umožní rovnou vybavit více vozů. Nechceme nové technologie zkoušet třeba jen v jednom autobusu, to by nemělo smysl," řekl Slavoj Dolejš.

Budějčáků, kteří využívají bezkontaktních platebních karet, stále přibývá. „Přibližně 45 procent transakcí, které naši klienti uskuteční v Českých Budějovicích, je bezkontaktních," vyčíslila mluvčí ČSOB Pavla Hávová.

Doplnila, že Česko se stalo světovým lídrem v popularitě bezkontaktních karet i podílu terminálů, které platby těmito kartami umožňující. Už více než polovina terminálů je bezkontaktních.

Systém placení jízdného moderní formou, bez nutnosti hledat v peněžence drobné,  již funguje i v některých dalších českých městech. „Jako první jsme loni v září spustili možnost bezkontaktního placení platební kartou v dopravním prostředku v Liberci. Nyní tam systém funguje v ostrém provozu a zatím běží bez jediného technického výpadku či reklamace ze strany cestujících. Možnost platit bezkontaktní kartou cestující přijali velmi kladně," popsala zkušenosti odjinud Pavla Hávová.

Přestože si banky za bezhotovostní transakce strhávají určité poplatky, dopravnímu podniku se „prodej" jízdného prostřednictvím platebních karet vyplatí. „Z hlediska nákladů nás tento způsob plateb bude stát přibližně stejně jako papírová jízdenka. Banka si strhne asi 2,5 procenta účtované částky, něco zaplatíme za údržbu systému. Náklady na papírovou jízdenku přitom činí 11 až 13 procent z ceny jízdného," upřesnil Slavoj Dolejš a doplnil, že nejméně výhodné jsou pro dopravní podnik jízdenky zakoupené prostřednictvím SMS zpráv, naopak nejvýhodnější ty, které si cestující pořídí přes mobilní aplikaci Sejf.