Nedodržení míry a hmotnosti u podávaných nápojů a jídel a nesprávné účtování ceny. To jsou nejčastější prohřešky, s jakými se v těchto dnech setkávají inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) při kontrole stánků v rekreačních kempech. Prodávající tu šidí až v polovině případů.

„Po celý rok nacházíme závady ve 35 až 50 procentech stánků. V rekreační sezoně, kdy se zaměřujeme na kempy, se to vždy blíží spíše tomu vyššímu číslu,“ uvedl Daniel Adamec, ředitel jihočeského inspektorátu ČOI. Letos inspekce zatím provedla 29 kontrol v jihočeských kempech. Objevila 14 podvodníků.

Jednou ze zastávek ČOI byl i kemp Velký Vír u Orlické přehrady, Deník absolvoval kontrolu s inspektory. Ti si ve čtvrtek večer vybrali za cíl stánek s občerstvením, který provozuje Jiří Křesina. S výsledkem byli velmi spokojeni.

„Objednáme si jako každý zákazník a zaplatíme. Poté se prokážeme průkazy a zkontrolujeme míry nápojů, hmotnost pokrmů i to, zda nám správně naúčtovali cenu,“ popsal takzvaný kontrolní nákup jeden z inspektorů. Ve stánku navíc musí být viditelně vyvěšené ceníky, označení provozovny a cedule o zákazu prodeje alkoholických nápojů mladistvým. Pokud se zde prodává jídlo na hmotnost, musí mít obsluha při ruce váhu.

Všechny tyto podmínky stánek splnil, ani obsluhující a zároveň sestra majitele Dominika Křesinová nebyla návštěvou překvapená. „Kontrol už jsem zažila několik, přijdou vždycky, když tu mám směnu já. Jsem na ně připravená, navíc tenhle týden se s nimi roztrhl pytel,“ reagovala.

Podle Adamce právě v provozovnách, kde obsluhuje majitel nebo jeho rodina, problémy nebývají. „Závady jsou obvykle tam, kde majitel není. Personál totiž často tak trochu šidí obě strany, nadřízeného i zákazníka,“ doplnil. Zdůraznil také, že této situaci příliš nepomohla novela, podle které inspektoři již nemohou potrestat přímo chybujícího číšníka, ale pouze majitele provozovny. Ten může na místě dostat pokutu do výše pěti tisíc korun.

Známé firmy

Při své práci nemají inspektoři vytipovaná problémová místa, spíše narážejí na pendlery. „Stane se, že stejného podvodníka potkáme v zimě na horách a v létě v kempu. Jsou to obvykle číšníci, které jeden majitel vyhodí a oni se nechají zaměstnat jinde. Když ho vidíme, už víme, že bude potíž,“ vzpomněl Pavel Jahn, vedoucí oddělení kontroly jihočeského inspektorátu.

Podle něj je zatím brzy na srovnání letošních výsledků s předcházejícím rokem. Stav však bývá dlouhodobě setrvalý. Žádné dramatické výkyvy inspektoři neočekávají. „Co se týče našeho byznysu, jsou nejčastější problémy stále stejné. Hodně se ale v posledních letech zlepšila hygiena,“ upřesnil Jahn.

Také se v kempech trochu změnilo složení stánků, které inspekce kontroluje. Ačkoli stále převládají bufety s občerstvením, přibývá doplňkových prodejů. Kempařům začínají nabízet své zboží i prodejci oděvů nebo bot. „Sledujeme, jestli tam nejsou padělky známých značek, a musím říct, že i to se stává,“ řekl Adamec. Ostřížímu zraku kontrolorů neujdou ani půjčovny sportovních potřeb, zde dávají pozor především na to, zda správně účtují ceny.

Každý zákazník, který má pocit, že ho obchodník podvedl, by měl podle Adamce svůj nákup okamžitě reklamovat. Může také podat podnět přímo ČOI. Ta provozovnu zařadí do svého plánu a vyšle tam inspektora.