Tereza Lysoňková v rámci bezplatného právního poradenství pomáhá klientům organizace ICOS na Českobudějovicku a Českokrumlovsku.

Kolika klientům poradíte za týden?
Je to velmi proměnlivé, ale ať je zima, nebo léto, zodpovíme za týden v rámci osobní schůzky přes 30 dotazů a dalších minimálně deset prostřednictvím telefonu. Mailové dotazy chodí velmi nepravidelně, ty se pohybují asi do počtu pěti za týden.

Čeho se nejčastěji dotazy týkají?
Velmi často řešíme dluhovou problematiku, bohužel často také rozvody a dluhy na výživném. Klienti se na nás rovněž častěji obracejí kvůli pracovně právním vztahům a senioři často řeší sousedské vztahy.

Liší se problémy, které řešíte třeba v Českém  Krumlově a oproti tomu v Trhových Svinech?
Jelikož navštěvuji všechny naše poradny – pobočky, které máme v Českém Krumlově, Větřní, Kaplici, Trhových Svinech a Nových Hradech, tak mohu říci, že výše uvedené dotazy zodpovídáme na všech pobočkách. Konečně po těch letech, poradna funguje sedm let, se klienti začínají na poradnu se svými problémy obracet dříve než pět minut po dvanácté. Hlavně při řešení dluhů je čas velmi důležitý.

Obracejí se na vás klienti spíše 
s jednoduššími dotazy, nebo i s komplikovanými kauzami? Můžete i složitější věci vyřešit 
v rámci poradenství?
My řešíme dotazy, které nám zaberou deset minut, ale i komplikované kauzy hlavně v oblasti diskriminace, náhrady škody a podobně.
Naše poradna řeší skoro vše kromě vlastnického práva a trestních věcí. Nesepisujeme ale smlouvy a nezastupujeme u soudu. Jelikož v naší poradně pracuje právník a dlouhodobě spolupracujeme s advokátní kanceláří, tak si můžeme pod dohledem troufnout i na komplikovanější případy.

Směrujete klienty někam dál při složitějších kauzách?
Snažíme se pomáhat klientům se sháněním bezplatných advokátů, nebo v rámci některých případů zastupují klienty naši advokáti. Snažíme se naše klienty učit, aby se nebáli obrátit na různé kontrolní a dozorové orgány jako je Česká obchodní inspekce, Inspektorát práce, Český telekomunikační úřad a podobně.

Kdo se vlastně na vaši poradnu může obrátit? Musí se předem objednat?
Kdokoli z regionu i z celé České republiky, kdo je  bez příjmů a v jiné podobně obtížné životní situaci. Poradenství neposkytujeme podnikatelům a tomu kdy vytváří zisk, ale drobný živnostník například kadeřnice, která má dluhy mimo podnikání a chce je řešit, tak se na nás obrátit může. V našich poradnách vycházíme vstříc jak osobám objednaným i neobjednaným. Pokud potřebují maminky poradu v rámci rodinného práva je možné se domluvit na poradenství ve večerních hodinách.

Poradna je bezplatná, takže klient nic neplatí?
Naše poradenské služby jsou zdarma, protože poskytujeme registrovanou službu a dle zákona o sociálních službách jsou tyto služby zdarma. Pokud ale chtějí klienti přispět na kancelářské potřeby, kopírování dokumentů nebo symbolicky odměnit pracovníka, mohou využít naši veřejnou sbírku a do pokladničky vhodit malý obnos. Díky kterému můžeme poskytovat pomoc více lidem.

Jak jste se dostala k poradenství v rámci českokrumlovské organizace?
V roce 2007 jsem končila Jihočeské univerzitě obor sociální práce a charita a chtěla jsem se odborně věnovat práci v Probační a mediační službě. Na praxi jsem byla v organizaci ICOS Český Krumlov, o.s. a věnovala jsem se poradenství. Když mi v této organizaci sdělili, že se můžu pokusit uspět ve výběrovém řízení, tak jsem neváhala a přihlásila se. V organizaci pracuji již od roku 2007 a skoro každý rok na základě probíhajících projektů se specializuji na určitý dluh klientů nebo problematiku. Už jsem se věnovala antidiskriminačnímu zákonu,
diskriminaci, mladistvým prvopachatelům, osobám ze sociálně vyloučených lokalit a poslední dobou se specializuji na dluhové poradenství. Práce je to náročná, člověk se musí velmi dobře orientovat, ale velmi zajímavá. Prostě mě baví.

Jmenovala jste konkrétně různé problémy. To znamená, že radíte vždy jen v některých oblastech a vaši kolegové zase v jiných, nebo radíte v různých oborech 
a podle možností si prohlubujete vzdělání?
Nejenom já, ale všichni mí kolegové musíme vědět alespoň základy o jakémkoli právní oblasti, abychom klienty ještě více neznejistili. To znamená, že i já musím znát dobře veškeré oblasti, které v poradně řešíme. Musíme se všichni pravidelně vzdělávat, v čemž nám naše organizace vychází velmi vstříc. Jelikož mě poradenství baví, tak mi nevadí se vzdělávat, problém je jen v tom, kdy. Ale myslím, že rada jako taková má smysl a všichni se snažíme našim klientům pomoci tak, aby nás už nikdy nepotřebovali nebo se vraceli se zpětnou vazbou, která obecně v poradenských službách hodně pracovníkům chybí.