VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 25 lety vyjely 
do ulic města trolejbusy

České Budějovice – Životní prostředí zajásá. Tak ohodnotila Jihočeská pravda, předchůdce Českobudějovického deníku, 3. května 1991 obnovení trolejbusové dopravy v Českých Budějovicích. Den předtím, tedy přesně před 25 lety, vyjely na linku 14 mezi Vltavou 
a nádražím a na lince 17 mezi Májem a nádražím opět trolejbusy.

2.5.2016 1
SDÍLEJ:

Snímek zachycuje slavnostní zahájení provozu trolejbusové dopravy v Českých Budějovicích na konečné zastávce na sídlišti Vltava 2. května 1991. Foto: Archiv dopravního podniku

V dobovém článku Jihočeské pravdy se psalo: „Téměř po dvaceti letech byla včera trolejbusová doprava obnovena. Ve špičce na konci roku by mělo podle Ing. Tomáše Kohouta (tehdejší ředitel Dopravního podniku – pozn. aut.) jezdit městem 10 trolejbusů. Dá se tedy očekávat, že životnímu prostředí budou slzy postupně osychat."

Někde zřejmě došlo 
k chybě, protože ve skutečnosti měl českobudějovický dopravní podnik k dispozici 15 trolejbusů typu Tr 15 včetně technického zázemí, jak se píše v knize 100 let městské dopravy v Českých Budějovicích. V jihočeské metropoli se jednalo o tzv. třetí trolejbusy. Ty první vyjely na trasu z Pražské od konečné zastávky tramvají u bývalých dělostřeleckých kasáren ke hřbitovu sv. Otýlie už v roce 1909 a bylo to podruhé v českých zemích. Jednalo se však 
o nouzové řešení, protože tramvaje měly původně jezdit až k Otylce. Jenomže C. k. drážní úřad ve Vídni nepovolil křížení jejich kolejí s plzeňskou a pražskou dráhou, tenkrát totiž ještě nestál za Budvarem viadukt. Na trati dlouhé 1,6 kilometru jezdily dva vozy, které byly na začátku I. světové války zrekvírované rakousko-uherskou armádou, a trolejbusy tak skončily.

Podruhé byla trolejbusová doprava obnovena v roce 1948, v provozu byly celkem čtyři linky. Avšak, jak opět tehdy před 25 lety napsala Jihočeská pravda: „Koncem 60. let rozhodla rada městského národního výboru 
o zrušení trolejbusové dopravy. Neomezené množství nafty sovětské se zdálo být samozřejmostí. 24. září 1971 byly trolejbusy oficiálně staženy a životní prostředí zaplakalo."

O několik let později se však ukázalo, že to bylo krátkodobé rozhodnutí. 
V roce 1973 vypukla světová ropná krize a ostatní města v tehdejším Československu, která provozovala trolejbusovou dopravu a chtěla ji rovněž zrušit, s výjimkou Prahy a Děčína, si ji ponechala.
O obnovení trolejbusové dopravy v Českých Budějovicích bylo rozhodnuto 
v roce 1985. Naštěstí padla varianta, že by trolejbusy jezdily až k temelínské elektrárně. Od roku 1987 začala výstavba vozovny. 
O rok později začali dělníci osazovat sloupy a v roce 1989 elektromontéři natahovat první troleje.
JAN ZIEGLER
(Autor je publicista)

Autor: Redakce

2.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Vodní záchranáři z Dolní Vltavice pomáhali dostat na vodu na břehu uvízlé lodě ve Vltavici, Jenišově, pod Karlákem a jinde. Foto: VZS Český Krumlov
9

Tolik lodí vyhozených větrem na břeh, na Lipensku snad nikdo nepamatuje

Takto to vypadá  v některých lesních lokalitách Vojenských lesů a statků.
5

Lesníci varují před vstupem do lesů

Polomy na Šumavě zastaví turisty

Šumava - O zákaz vstupu do lesů chce požádat Národní park Šumava dotčené obce s rozšířenou působností. V pondělí to Deníku potvrdil Jan Dvořák, tiskový mluvčí Národního parku Šumava.

Nevím, kde jsou Strakonice, usmívá se před duelem s Plzní Peter Galamboš

České Budějovice – V přípravných zápasech ukazuje, že by mohl být posilou. Urostlý slovenský centr Peter Galamboš (28 let) přišel do ČEZ Motoru před sezonou z Martina. Třikrát už se dokázal trefit do černého a další gól by rád přidal v úterním přátelském utkání s extraligovou Plzní, které českobudějovičtí hokejisté odehrají netradičně ve Strakonicích (17.30).

Dobrovolný hasič při zásahu zkolaboval

Deštná - Dobrovolní hasiči z Deštné na Jindřichohradecku se od písknutí prvního poplachu kvůli bouřce nezastavili až do sobotního odpoledne.

Řídil opilý, odnesla to lavička

České Budějovice – Hodně toho vypil 35letý muž z krajského města před tím, než v noci počátkem srpna havaroval. V Peugeotu 407 se proháněl městem opilý, až spadla klec.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení