Historická lokomotiva s muzeem a kryté parkoviště pro kola, tzv. cyklověž. Tak by do budoucna mohl vypadat prostor před budějovickým vlakovým nádražím. Alespoň taková je vize, se kterou představitelé města v uplynulých dnes seznámili veřejnost. Jestli se plány promění ve skutečnost, závisí hlavně na vlastníkovi nádraží. Tím je od loňského roku Správa dopravní železniční cesty (SŽDC).

Mluvčí SŽDC Marek Illiaš uvedl, že přednádražní prostor se změní současně s rekonstrukcí nádraží. „Z logiky věci ale tyto úpravy přijdou na řadu až v závěru stavby samotné,“ vysvětloval Marek Illiaš s tím, že předpokládaný termín zahájení oprav vlakového nádraží je rok 2020. Vyřešit je navíc třeba i majetkové poměry.

K nádraží by se mohla vrátit mašinka

Když se vrací Hana Postránecká do Českých Budějovic z práce domů, vystupuje na vlakovém nádraží. To má sice moderní nástupiště, hlavní budova by ale zasloužila zásadní opravu. „Určitě bych uvítala kromě zrenovované fasády lepší zázemí pro cestující, udržované toalety a kavárnu či bistro s možností zakoupení občerstvení,“ řekla Hana Postránecká.

Nejen ona, ale i další cestující by se mohli dočkat proměny zchátralého nádraží v moderní dopravní terminál. V roce 2020, o rok později, než bylo původně v plánu, má začít plánovaná rekonstrukce vlakového nádraží. Kromě samotné budovy se má změnit i prostranství před nádražím.

Svou vizi, jak by to zde mohlo v budoucnu vypadat, představili hlavní architekt města Jan Němec spolu s náměstkem primátora Františkem Konečným. Podle té by se do levé části mohla vrátit historická lokomotiva, na pravé straně má vyrůst takzvaná cyklověž, tedy kryté parkoviště pro kola.

Návrh už má na stole i investor, kterým je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta nádražní budovu převzala před rokem od Českých drah.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše budou projektanti brát studii města v potaz. Vyřešit je prý třeba i provozní potřeby. „V prostoru nalevo od nádraží je jediný možný pozemek, kde můžeme vybudovat parkoviště a příjezd k provozním částem budovy,“ dodal Marek Illiaš s tím, že po splnění těchto požadavků projektanti navážou na návrhovou studii města. Ovšem jen v levé části. Pravá část, kde je dnes parkoviště, totiž není majetkem SŽDC, ale Českých drah (ČD). Jednání o tom, kdo a jestli vůbec se do proměny této části přednádražního prostoru pustí, ještě neskončila.

Mluvčí ČD Radka Pistoriusová uvedla, že dráhy nyní čekají, zda o pozemky určené pro výstavbu cyklověže projeví zájem město.

Podle náměstka primátora Františka Konečného by ovšem pozemky mohly být převedeny pod Správu železniční dopravní cesty. Ta také, na rozdíl od Českých drah, může na případnou stavbu cyklověže žádat o dotaci.