Své o tom ví například Veronika Váchová, prodavačka jedné z českobudějovických trafik. „Je to dáno tím, že tady prodáváme lístky na městskou hromadnou dopravu. Když přijde někdo s dvoutisícovkou a chce jen jeden lístek za třináct, tak jsou drobné za chvíli pryč," vysvětluje Veronika Váchová.

Doplnila, že nedostatek drobných způsobují také ceny prodávaného sortimentu.

„Jedny cigarety stojí třeba 89 korun, další 78 nebo 84 korun, takže člověk musí drobné vrátit vždycky," říká mladá prodavačka s tím, že nejhorší situace je po výplatách. „To chodí lidé jen s velkými bankovkami," sděluje své zkušenosti Veronika Váchová.

S velkou bankovkou můžou mít problémy třeba také cestující v českobudějovické městské hromadné dopravě.

„V přepravních podmínkách máme uvedeno, že řidiči akceptují maximálně bankovku ve výší dvě stě korun. Záleží ale samozřejmě na řidiči. Pokud má na vrácení, tak může přijmout i větší bankovky," objasnil situaci v městské hromadné dopravě Viktor Lavička, vedoucí útvaru obchodu Dopravního podniku města České Budějovice.

Podobné opatření ohledně velkých bankovek jako u řidičů v českobudějovické městské hromadné dopravě má i dopravní společnost ČSAD Autobusy České Budějovice. Její řidiči mohou přijmout bankovky, jejichž maximální nominální hodnota činí pět set korun.

„U vyšších bankovek pak vždycky záleží na řidiči, zda hotovost přijme, nebo ne," uvádí Nikola Pragerová, referentka dopravy ČSAD Autobusy České Budějovice.

To podle ní neznamená, že cestujícího, jenž bude platit tisícikorunou, nechají jít pěšky.

„V takovém případě řidič cestujícímu vystaví potvrzení o tom, že od něj přijal tisíc korun za jízdenku v hodnotě řekněme padesát korun. Cestující si pak i s potvrzením dojde k nám do firmy a tam mu přeplatek vrátíme. V tomto případě tedy devět set padesát korun," popisuje Nikola Pragerová, jak to funguje v praxi.

Benevolentní k cestujícím s velkými bankovkami je rovněž společnost ČSAD Jihotrans.

„Pokud má řidič na vrácení, přijme jakoukoli bankovku. Pokud však chce někdo platit velkou bankovkou, a to zejména v ranním spoji, kdy má u sebe řidič jen tři sta až čtyři sta korun, může to být problém. Občas se to stane, ale naštěstí si cestující dokáží vypomoci navzájem," řekl generální ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar.