Podle České inspekce životního prostředí jich porušuje zákon více než polovina. Letos jim kontroloři udělili 15 pokut v celkové výši přes jeden milion korun.

Problémy vrakovišť

Kraj zaujímá v republice druhé místo v počtu vrakovišť, první jsou střední Čechy. Na jihu jich je nyní téměř padesát. Největší nedostatky zjistili inspektoři u firmy Kovošrot se sídlem v Rudolfově. Za závažné porušování zákona dostala více než půlmilionovou pokutu.

„Ve velkém zde unikaly zejména provozní kapaliny a firma nezajistila jejich likvidaci,“ uvedl ředitel budějovické pobočky inspekce životního prostředí Jiří Rypáček.

Kovošrot je od ledna v konkurzním řízení. Podle vyjádření insolvenčního správce Vladimíra Švece se společnost potýkala s finančními problémy už před udělením pokuty. „Firma Kovošrot byla dlouhodobě předlužená. Pokuta od inspekce životního prostředí na vyhlášení úpadku vliv neměla,“ řekl Vladimír Švec.

Další z firem, kterou inspektoři potrestali, byla společnost Auto Čížek. „Dostali jsme pokutu třicet tisíc korun za nějaké administrativní chyby. S provozem vrakoviště jsme problémy neměli,“ reagoval majitel David Čížek.

Pokuty dále dostalo několik obcí za to, že bez dovolení navrtaly studny a využily podzemní vody. Platili také zemědělci z Borovan, kteří hnojištěm v Šalmanovicích ohrozili spodní vody, i táborský majitel papoušků, který je choval načerno.

Častým problémem u vrakovišť je to, že provozovatelé vybírají manipulační poplatky za převzetí vraku určeného k likvidaci. Zákon však jasně stanovuje, že to mají udělat zdarma. „Podmínkou je, že autovrak musí obsahovat podstatné části – například karoserii s identifikačním číslem vozidla,“ upozornila mluvčí inspekce Ivana Awwadová.

Legislativní problém je, jak přesně vrak definovat. Od listopadu loňského roku platí nová vyhláška a změny mají pro provozovatele značné ekonomické dopady.

„Podstatným problémem byl rovněž pokles výkupních cen železa,“ doplnil inspektor Jiří Rypáček.