Dá se oprava silnice nějak urychlit? Proč se silnice nestaví i o víkendech? To jsou otázky, které jistě běží hlavou řidičů, kteří jezdí na trase České Budějovice – Prachatice a zdržují se cestovním po objížďkách.

Stavba na silnici II/145 trvá už měsíc a ještě půl roku bude trvat. Hlavně nákladní auta a autobusy mají na trasách, které slouží pro odklon původní dopravy, problém. Na úzké silnice se těžko vejdou. V minulém týdnu havarovalo na trase mezi Podeřištěm a křižovatkou Nová Hospoda nákladní auto, které vezlo do Prachatic pódium na Slavnosti Zlaté stezky a vysypalo ho. Tato nehoda blokovala objížďku celé dopoledne. Dá se očekávat, že v zimě, až začne mrznout a napadne sníh, bude takových problémů přibývat.

Redakce Deníku proto zjišťovala, proč se na stavbě silnice nepracuje i o víkendech. Jako jeden z argumentů proti víkendovým pracím uvedl zadavatel stavby Správa a údržba silnic Jihočeského kraje (SÚS) zvýšení nákladů na stavbu. „Práce o víkendu nejsou obvyklé. Přistupuje se k nim jen ve výjimečných případech. Rekonstrukce silnice by se prodražila,“ řekla Ivana Schwarzová z SÚS.

Oprava silnice z Němčic do Češnovic.
Šoféři autobusů tvrdí: Někteří řidiči osobních aut na úzké objížďce riskují



Firma Eurovia, která silnici staví, se k problému vyjádřila prostřednictvím své tiskové mluvčí Ivety Štočkové: „O kolik by se stavba prodražila, kdyby investor požadoval práci o víkendech, nejsme schopni nyní vypočítat. Tyto propočty nebyly součástí výběrového řízení.“ Stavební firma má prý ale v plánu, pokud to bude technologicky smysluplné, pracovat i o sobotách. „Naší snahou bude termín stavby zkrátit,“ dodala tisková mluvčí.

Stavbu silnice dozoruje firma INBEST. Na možnost trvání prací zrychlit jsme se proto zeptali i jejího jednatele Michaela Šmucra. „Urychlovat stavbu by znamenalo riskovat. Práce o víkendech by příliš nepomohly. Technologie, která se zde používá, recyklace za studena, naopak vyžaduje technologické přestávky i ve všedních dnech. Můžeme to přirovnat k hubenému betonu. Také je potřeba ho nechat v klidu tvrdnout. Navíc těžké nákladní vozy teď o víkendech jezdit nemůžou,“ vysvětlil Michael Šmucr. „Vím, že tato stavba je pro řidiče velké omezení, sám po této trase také jezdím,“ dodal.