VYBRAT REGION
Zavřít mapu

VIDEO: Jihočech obhajuje třetí místo

České Budějovice - Český reprezentant v rallyekrosu se v letošní sezoně poprvé vypraví za kanál La Manche. „V Anglii je prý moc pěkná trať, už se těším,“ říká před startem ME Zdeněk Čermák.

11.3.2009
SDÍLEJ:

Na návštěvě u CB Motorsportu - pilot Zdeněk Čermák a zlaté ruce mechanika Filipa Strnada.Foto: Deník/ Kamil Jáša

Zdeněk Čermák stojí na prahu nové sezony. Loňská byla velmi úspěšná. Jihočech obsadil v prestižním seriálu mistrovství Evropy v divizi 1A třetí místo. Jaký bude pro českého rallykrosového reprezentanta rok 2009?

Při rekapitulaci sezony v roce 2008 převládala spokojenost?
Určitě. Hned začátek mistrovství Evropy byl moc pěkný. V Portugalsku jsme byli třetí, ve Francii druzí.

To byl opravdu začátek až nad očekávání. Celkově se vám podařilo udržet třetí místo, takže podle vás super výsledek?
Dá se to tak hodnotit. Následovalo Maďarsko, tam jsme byli rádi, že jsme skončili na pátém místě. Čtvrté místo jsme přivezli z Rakouska.

Rakouský závod jste ve finále začínali až ze šestého místa…
…na šestou pozici jsme se propadli. Pak jsem se prokousal dopředu, takže to nakonec bylo velmi dobré. A pak přišla první kolostřešní kombinace ve Švédsku.

Moc pěkně nazýváte nebzepečný kotrmelec, při kterém se divákům u trati tají dech…
…po technické závadě nám upadlo přední kolo. Auto se píchlo o vant, dvakrát se překutálelo přes střechu. V mojí závodnické kariéře se mi to stalo poprvé.

Měl jste po této epizodě respekt ze závodění?
To ne. Spíš nás to zarazilo. Objevili jsme technický problém, který nás provázel až do konce sezony. Když už jsme se v dalším průběhu dostali na bednu, museli jsme zase odstoupit pro technickou závadu. To byla hořká záležitost.

Nepřišel po karambolu, a kolostřešní kombinaci, psychický blok?
Ne. Trochu jsem se toho obával, ale my vůbec nepřestali závodit. Kluci to spravili, hned jsme pokračovali v závodě. Vlastně jsme se vůbec nezastavili. Nic jsem nenechal odležet v hlavě, abych o tom nezačal přemýšlet. Víc mě mrzelo, proč se to stalo, než že se to stalo. Začala nám upadávat kola, to mě opravdu dost mrzelo.

I z tohoto pohledu se zdá, že třetí místo hodnotíte úspěšně.
Úspěch to je. Ke konci to bylo hodně napínavé, už se zdálo, že o třetí místo přijedeme.

Jaro už klepe na dveře, co vás čeká v roce 2009?
Obhajoba třetího místa v mistrovství Evropy. To je pro mne největší priorita.

Zajímá vás domácí šampionát?
No jistě. Rádi bychom se mu věnovali, ale čas, který věnujeme Evropě, je obrovský. Moc už ho pak pro mistrovství republiky nezbývá.

Letos poprvé se termínový kalendář mistrovství Evropy zastaví v Anglii. Jaký to bude závod?
Těšíme se na něj. Tam už se pojede v polovině dubna. Nikdy jsme tam nebyli, uvidíme. Dříve se tam mistrovství Evropy jezdilo, trať je prý moc pěkná. Do soboty se tam nesměla startoval auta, odtahovala se traktorem, vyprávěl mi to kolega Pavel Novotný z Třebotovic.

Kanál La Manche překonáte podmořským tunelem nebo na lodi?
Pojedeme přes Francii do Calais, odtud lodí. Z přístavu v Anglii to je třicet kilometrů. Dopravní kalamita by nám tedy hrozit neměla.

Na technice pracujete v zimním období vydatně, zapracoval jste i na fyzické kondici?
Snažil jsem se. Vylepšil jsem práci v posilovně. K tomu přibyly lyže, takže jsem připraven dobře. Když je dobrá fyzická kondice, projeví se i na psychice.

Určitě nespí ani konkurence, máte zprávy o tom, jak se chystá na ME?
Mistr Evropy Pinomäki jde do divize 1. Bossard, který byl druhý, skončil. Drží slovo. Před sezonou uvedl, že pojede jednu sezonu na titul, když nevyhraje, ta skončí. Jak řekl, tak udělal.

Z toho tedy vyplývá, že startovní listina ME 2009 bude začínat jménem Zdeněk Čermák?
Je to tak.

Neotevírá to cestu k ještě vyšším cílům? Třeba k titulu mistra Evropy?
To zase ne. Ale v oficiálních listinách budeme na prvním místě, to bude zvláštní. Startovní číslo budeme mít 103, skončili jsme třetí, to je podle pořadí z minulé sezony. Doufám, že nám trojka přinese štěstí. Snad ho bude víc, než když jsme měli čtyřku, která už nám poslední dobou v závodech nosila docela smůlu.

Mluvili jsme o náročné fyzické přípravě v zimním období, projel jste se také v závodním autě?
Ne. Není kde. Navíc je auto úplně rozebrané. Čas věnujeme jeho přípravě na další sezonu. Napsoledy jsem jel na setkání mistrů v Sosnové. Když napadl sníh, tak jsem se projel se svým soukromým autem někde trochu na parkovištích, zajel jsem si na pěkné úzké cestičky, které máme v Jihočeském kraji. Ale to je všechno spíš legrace, se závodní jízdou to moc společného nemá. Bylo by mi docela líto strčit auto někam do stoky nebo do stromu.

Na silnicích a v ulicích měst jako závodník nejezdíte?
V žádném případě. Jezdím podle předpisů. Jen si někdy na semaforu zkusím start.

Pokud se fanoušci motoristického sportu budou chtít zúčastnit některého ze závodů, mají možnost?
Určitě. Depa bývají otevřená. Je to zábava. Jen je problém, že v Jihočeském kraji se nezávodí. V Čechách se jezdí jen v Sosonové, tam bývá hodně aut, to je moc pěkný závod. Bývá to krásná podívaná. Mistrovství Evropy se kromě Sosnové jede nejblíž v Rakousku, v Melku, to je z Českých Budějovic okolo stovky kilometrů.

Mechanikovy zlaté české ruce

Zimní přestávka je v týmu zasvěcena tvrdé práci. Opravám, vylepšením. Přípravám na jaro. Filip Strnad se věnuje vozu Zdeňka Čermáka tak, aby se udržel v kvalitní evropské konkurenci. „Motor máme standardní jako loni, je speciální od švýcarského úpravce. Jsme s ním velmi spokojeni, loni jsme neměli s motorem vůbec žádný problém,“ říká muž, na jehož zlaté ruce pilot nedá dopustit.

Do Švýcarska jste vyrazili osobně?
Samozřejmě. Musíme zadat, co chceme vylepšit, co se týká zástavby, vyladění, motorové mapy. Speciální úpravy. Když všechno šlape, pak se přes sezonu prakticky jen mění olej.

Problém nebyl s motorem, ale s ulomeným kolem…
…zaskočily nás technické závady. Měli jsme víc smůly než v předešlých sezonách. Byla to skrytá závada, která se v rozjetém seriálu závodů nedala pořádně opravit. Vytloukali jsme klín klínem. Snažili jsme se sezonu dokončit s jistým rizikem. Povedlo se. I s těmito problémy jsme zase postoupili o kus výš, to je z mého pohledu v evropské konkurenci obrovský úspěch.

V zimě se musí závodní auto rozebrat do sebemenších detailů?
Musí se úplně rozebrat, aby s e vědělo, jak pracuje karosérie. Ta se musí znovu povařit. Tím, jak je podvozek tuhý, není to, jak to lidi znají u civilních aut měkké, pneumatika je nízká, trpí celá karoserie. Svařenec celkově povoluje. V autě je nainstalován bezpečnostní rám, a přesto auto povolí a už není tak tuhé.

To je otázka bezpečnosti?
Spíš rychlosti. Přes zimu musíme karosérii povařit a vyztužit a připravit na novou závodní sezonu. Karosérie je tak na dvě nebo na tři sezony, pak už to není tak, jak by to mělo být. Projevuje se to na dosažených časech. Může se to zdát nepochopitelné.

Laikům určitě…
…každý samozřejmě hledí na to, jaký má výkon, jaké použije pneumatiky, jak je nafouká, ale třeba velkou roli hraje taky stáří karoserie.

Právě jsem vás vyrušil od dolaďování přístrojové desky…
…předělali jsme osazení a zapojení. Všechno jsme zjednodušili. Nejhorší jsou na závodech elektrické závady. Díkybohu se nám v posledních sezonách vyhýbaly. Všechno je třeba dělat pečlivě a s odborníky. Nejsme schopni úplně všechno udělat sami, my musíme všechny záležitosti zvládnout servisně. My si zadáme, co chceme, subdodavatelé pak plní naši objednávku. A my tomu musíme rozumět, abychom všechno servisně v závodě bezchybně zvládli.

Rozhodují maličkosti, detaily?
Přesně tak. Třeba ostřikovače. Kvůli nim jsme schopni vyhrát nebo prohrát závod.

Připravili jste do sezony specialitu?
Na věcech, které nás trápily, jsme v zimě zapracovali nejvíc. Je asi padesát věcí, které jsme měnili. Týkají se třeba komfortu, aby se to dobře ovládalo. Auto bez fatálních poruch, které jsme odstranili, bylo dobré. A budeme potřebovat štěstí. Loni bylo auto celý víkend v pohodě, všechny rozjížďky bez potíží, ale ve finále jsme prostě měli pořádnou smůlu.

Autor: Kamil Jáša

11.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Vlastimil Dostálek

Vítězná premiéra trenéra Jelínka, ČEZ Motor veze z Litoměřic tři body

Ilustrační foto

Lehké zranění ze současného odbočování a předjíždění

Hledá se ukradená motorka

České Budějovice – Majitel černé motorky značky SYM AZ s registrační značkou 7C3 3404 nemá na čem jezdit. Jeho zaparkovaný dopravní prostředek mu někdo v sobotu ukradl v ulici Slunečná. Svědkové, kteří motorku po krádeži viděli nebo mají informace, kde by se mohla nacházet či kdo na ní odjel, nechť volají na 158.

Dokončit cyklostezku stihnou možná dřív

Zliv – Řidiči mířící do Zlivi si konečně oddychnou, cyklisté a chodci ze zas budou moci už zanedlouho bezpečně procházet po jindy frekventované silnici. Do finále totiž míří práce na nové cyklostezce vedoucí právě kolem hlavní silnice na Zliv a bude končit u odbočky na Vondrov.

Teplé počasí přepsalo rekord z roku 1885

Jižní Čechy – 132 let starý teplotní rekord pro České Budějovice a 16. říjen neplatí. Pondělní léto ustanovilo nový.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení