Podle tiskového mluvčího městské policie Davida Štýfala jde o reakci na množící se stížnosti, že řidiči nerespektují platné dopravní značení.

V celém historickém centru totiž platí zákaz zastavení s dopolední a odpolední výjimkou pro zásobování. Už dlouho ale v „zásobovací" době stála na náměstí nebo v navazující Krajinské ulici hromadně i vozidla, která k dopravní obsluze nepatřila. Podle některých podnikatelů je ale současná úprava parkování nevyhovující. 

Tady je zákaz! Strážníci přitvrdili

Spory o způsob parkování na českobudějovickém náměstí Přemysla Otakara II. se vedou dlouhá léta. Radnice je zastáncem současné praxe, kdy se smí parkovat na placených místech na vnitřní straně a po vnějším obvodu náměstí je umožněno stání pro zásobování, dopoledne a navečer shodně dvě hodiny.

Někteří podnikatelé by ale uvítali, aby se smělo po vnějším obvodu stát nejen dopoledne. Například podle Karla Pražáka, předsedy Sdružení majitelů nemovitostí v centru Českých Budějovic, by to přivedlo do obchodů a restaurací další zákazníky. Existují ale i názory úplně opačné, někteří obyvatelé města doporučují autům vjezd omezit a právě od toho si slibují oživení náměstí.

S tím by se ale podnikatelé asi smiřovali velmi těžko. Například Den bez aut je podle Iva Pokorného z obchodu se sportovními potřebami každoročně v tržbách fiaskem. Podnikatel míní, že bez aut bude na náměstí úplně mrtvo.

Už nynější důsledný postup strážníků, kdy vyhánějí a pokutují auta, která se nepodílí na zásobování, budí kritiku. Dlouhou dobu totiž strážníci příliš důsledně nepostihovali stání v době dopoledního zásobování a toho využívali i početní zákazníci kaváren nebo obchodů. Ivo Pokorný proto míní, že radnice by mohla upravit pravidla pro stání po obvodu náměstí, aby podnikatelům pomohla. Obchodníci a restauratéři by uvítali i větší vstřícnost vůči nim. „Mám na náměstí obchod, mám kartu, že tam mám byt, ale když nejsem u auta, hned dostanu výzvu," stěžuje si Ivo Pokorný na praxi posledních dnů a vyzývá kohokoliv z radních, aby šli k němu na týden bydlet. „Když přivezu maminku v sobotu na oběd, ani nemohu nechat auto u chodníku, než ji posadím do kuchyně, už mám na kole botičku," říká Ivo Pokorný.

Podobně vidí problém se zásobováním Markéta Junková provozující na náměstí kavárnu. „Uvítala bych nějakou toleranci. Máme firemní auto a když není pohyb u auta deset minut, už auto fotí a dávají nám výzvu," říká Markéta Junková a upozorňuje, že podnikatelé ráno jednají v provozovnách i s dodavateli a uvítali by možnost parkovat v ten čas na náměstí bez obav.

Podle primátora Jiřího Svobody ale nedodržování zákazu stání po obvodu náměstí působilo chaos v dopravě. „Náměstí bylo obtížně průjezdné, parkování těch, kteří jdou na kávu nebo do banky, bránilo zásobování," upozorňuje Jiří Svoboda.

Na náměstí totiž často stála auta po obvodu i v druhé řadě, Krajinská se chvílemi stávala i neprůjezdnou.

Podle primátora je navíc řada možností, jak na náměstí a v blízkém okolí parkovat. Jiří Svoboda nevylučuje časem případné změny v systému parkování, ale upozorňuje, že rozumný a realizovatelný návrh musí třeba respektovat i to, že centrum města je památkovou rezervací.