Jihočeští rybáři se zlobí. V přístavišti v Českém Vrbném o víkendu došlo k úniku lodního motorového oleje do vody. Přestože na místě zasahovali hasiči, část skvrn se zřejmě dostala i do volné řeky.

Tvrdí to alespoň jeden z rybářů a stomatolog Miroslav Červený z Budějovic, který tady o víkendu chytal ryby se svým kamarádem. Popisuje, že si mastných fleků v plavební komoře poprvé všiml už asi před dvěma týdny.

Foukal však příznivý vítr, a tak to v tu chvíli nepovažoval za závažný problém. Teď se ale vítr obrátil a rázem bylo všechno jinak. „Smrdělo to neuvěřitelným způsobem. Olej začal emulgovat s vodou a začal se tlačit přes vrata ven. Jako rybáři ani občanovi se mi to ani trochu nelíbí. Proti výletním plavbám nic nemám, ale řeka by se měla udržovat, takhle to přece opravdu nejde,” stěžuje si Červený, který o události následně informoval i pracovníky Povodí Vltavy a hasičský záchranný sbor. Potvrzuje to mluvčí jihočeských hasičů Vendula Matějů.
Vysvětluje, že kolegové skvrnu ohraničili nornými stěnami a zasaženou vodní plochu posypali sorbentem. Úklid si měl v pondělí zajistit správce přístaviště sám. „Bylo to v takovém množství, které není pro okolní přírodu škodlivé. Nikam dál se to nerozšířilo a škody jsou nulové,” uvádí Matějů. Souhlasí s tím i ředitel budějovického Oblastního inspektorátu České inspekce životního prostředí Jiří Rypáček.

Vzhledem k tomu, že inspektory o události nikdo oficiálně neinformoval, nemohlo se podle něj jednat o obzvlášť závažnou situaci. „V poslední době se na nás kvůli tomuto problému nikdo neobrátil. Žádné šetření jsme letos v loděnici neprováděli,” zdůrazňuje Rypáček.

Podle rybáře Miroslava Červeného olej pravděpodobně vytekl z výletních lodí, které přes sezónu zajišťují turistické plavby z krajského města do Hluboké. Toto tvrzení ovšem kategoricky odmítá Eva Zbořilová, jednatelka dotčené Českobritské plavební společnosti. Argumentuje tím, že příčiny úniku oleje jsou dosud předmětem vyšetřování, a proto je předčasné dělat jakékoliv závěry. „Na lodích, které naše společnost provozuje, jsme nikdy na takový problém nenarazili,” zdůrazňuje Zbořilová a dodává, že plavidla zůstanou na vodě zřejmě i v zimních měsících. Umožňuje jim to zákon, ale pouze za předpokladu, že se provozovatelé postarají o prosekávání ledu. Na technický stav lodí dohlíží Státní plavební správa. Podle ředitele Luďka Cidliny má každé plavidlo v dokladech přesně stanovený termín další kontroly. Doba bývá různá - u nových lodí se pohybuje kolem pěti let, u starších je pochopitelně o něco kratší, zhruba kolem dvou let.

Za všechny objevené problémy zodpovídá provozovatel. Úniky olejů by proto podle Cidliny měly být takřka nulové. „Stát se to samozřejmě mohlo, ale osobně to považuji za málo pravděpodobné. Po celý rok totiž provádíme průběžné kontroly. V součinnosti s inspekcí životního prostředí nebo hospodářského orgánu za prohřešky můžeme udělit finanční sankci nebo odebrat technické doklady plavidla,” zdůvodnil Cidlina.