Každé třetí až páté nákladní auto a kamion vyráží podle odborníků na jihočeské silnice s těžším nákla᠆dem, než je povoleno. Potvrdil to i včerejší zátah policistů a pracovníků Správy a údržby silnic (SÚS) Jihočeského kraje na náklaďáky jedoucí po výpadovkách z Českých Budějovic na Tábor a Jindřichův Hradec.

„Vážili jsme osm nákladních aut a pět z nich bylo přetížených," bilancoval výsledky kontroly inspektor silniční sítě  SÚS František Homolka. Jde o větší úspěch, než očekával. Podle něj na jihu Čech jezdí příliš naložených asi dvacet procent kamionů.

Na svědomí tak mají celou řadu problémů od vyjetých kolejí a výtluků na silnicích, které nejsou na takovou zátěž stavěny až po dopravní nehody, které může mít na svědomí třeba jen delší brzdná dráha takového příliš těžkého vozidla.

Právě taková rizika se rozhodli představitelé kraje ve spolupráci s policisty, celníky a pracovníky správy a údržby silnic eliminovat. Společně budou číhat a vážit auta na více než šedesáti místech v kraji, a to i na silnicích II. a III. tříd, kudy si řidiči často zkracují cestu. Dopravce, kteří vozy přetěžují, čekají podstatně vyšší sankce než dosud. „Cílem ovšem není získat více peněz na pokutách, ale spíše preventivně působit, aby nezodpovědní dopravci svým chováním neničili silnice," vysvětluje hejtman Jiří Zimola.

Z pověření rady kraje budou nyní cestáři společně s uniformovanými hlídkami kontrolovat, zda zejména silnice nižších tříd nebrázdí přetížená nákladní auta. K dispozici pro to mají čtyři váhy.


„Problém s přetíženými vozidly se týká především  míst, kde se zrovna intenzivně staví, okolí lomů a pískoven, ale třeba i lokalit, v nichž se těží dřevo," naznačil inspektor silniční sítě  Správy a údržby silnic František Homolka. Podle něj  určitě nejeden náklaďák nebývá přetížený jen náhodou. „Existují dopravci, kteří to dělají cíleně. Ti pak jezdí většinou brzy ráno, kdy není pravděpodobné, že je bude někdo kontrolovat," přibližuje smutnou praxi.

Správní řízení s takovými hříšníky dosud vedl krajský úřad. Jen loni udělil pokuty 
v celkové výši 1,2 milionu korun. Od září budou agendu vyřizovat odbory dopravy v sedmnácti jihočeských obcích s rozšířenou působností. Dle vedoucího odboru dopravy a silničního hospodářství  krajského úřadu Jiřího Klásy se finanční postihy provinilců výrazně zvýší.

Dosud se výše sankce pohybovaly v rozmezí od 15 do 20 tisíc Kč. Ny᠆ní podle novely zákona o pozemních komunikacích zaplatí  provozovatel vozidla za každou započatou tunu navíc 7000 Kč. Současně musí počítat se 6000 Kč, jako úhradou nákladů na vážení.