Třebaže Budějovice mají podle Petra Kliky z občanského sdružení CykloBudějovice potenciál stát se městem cyklistům zaslíbeným, stále mají k ideálním podmínkám daleko. „Chce to tomu trochu pomoct," naznačuje roli sdružení, které se snaží být při řadě jednání užitečným mezičlánkem mezi veřejností
a radnicí. „Snažíme se tlačit na to, aby se ve městě jezdilo příjemně, aby tu byly lepší podmínky pro kolaře, předávat dál podněty lidí."
A právě ti dokáží vysypat z rukávů celou škálu kritiky. Často cílí na nepohodlné cestování z domova do města. „Chybí mi napojení Rožnova," zmiňuje například absenci logické a přitom bezpečné cesty Jiří Petrák.
„Jsou tu docela rozbité silnice. Kolem náměstí se jezdí špatně po kostkách," přidává další bolístku města Hana Postlová. Právě pro cyklisty až nebezpečný povrch silnic
a hustá doprava pak leckoho
z cyklistů přimějí k jízdě po chodnících, kde ovšem správně nemají co dělat.
Díky spolupráci radnice se sdružením CykloBudějovice by ale mohly některé problémy z ulic zmizet. „Připravujeme zadání pro cyklogenerel, kde se chceme zaměřit na odbourání nelogických míst, které v té síti jsou," slibuje náměstkyně primátora Ivana Popelová.
Cyklisty pustí i do jednosměrek
Naděje na vylepšení podmínek pro každodenní cestu po městě třeba do práce svítá českobudějovickým cyklistům. Radnice připravuje studii, která má najít a především i vylepšit místa, kde kolařům v bezpečné cestě stojí nesmyslné překážky.
V rámci úterní cyklojízdy to zdůraznila náměstkyně primátora Ivana Popelová. „Rozhodli jsme se zaměřit na odbourání nelogických míst. Jedná se ale většinou
o taková, kde by pomohlo pouze omezení automobilové dopravy," naznačila.
Podle Michala Šrama, radničního cyklokoordinátora, je řeč především o místech, kde dnes nelogicky končí stezky pro kolaře a ústí například do jednosměrky. Jezdci by tu správně měli sesednout a kolo převést přes kritický úsek po chodníku.
„Taková situace je dnes například v Jírovcově ulici mezi Novou a Riegrovou ulicí. Tady by měl vzniknout cyklopruh, aby tu mohli jezdit lidé na kole oběma směry. Ovšem bude třeba kvůli tomu zrušit podélné parkování," dodává Michal Šram. Podobných míst je ve městě několik, nikde ale nelze přimhouřit oko nad normami a vždy bude muset jedna ze zájmových stran ustoupit.
Dalším vstřícným krokem
k cyklistům by mohlo být i vylepšení možností parkování kol. „Bavíme se teď hodně
o tom, jaké stojany by měly být ve městě nainstalovány, protože tato infrastruktura tu dost chybí. A pokud existuje, tak se jedná většinou o ne příliš vhodné stojany. Nemělo by to být ale jen o často zmiňované cyklověži, měli bychom vybudovat celou strukturu parkovacích míst," naznačila Ivana Popelová.
Kam s nimi, aneb Stojany versus parkovací věžCyklisté v některých městech například v Hradci Králové nebo
v německém Freiburgu mají možnost bez obav zaparkovat svá kola ve speciální věži. Za pětikorunu denně tak mají zaručené bezpečí pro svá kola, ale i další věci, například cyklistické helmy. Podobně by to mohlo fungovat i v Budějovicích. „Ubude tak cyklistů, kteří váhají jet jen proto, že není kola kde bezpečně zaparkovat," je přesvědčen autor projektu Rudolf Bernart. „Je vytipované místo u nádraží místo mašinky, případně na začátku Lanovky," naznačila v únoru náměstkyně primátora Ivana Popelová. „Bude-li o ni zájem, mohla by se vybudovat síť věží, další například u nemocnice, u univerzity," řekla. S běžným kolostavem nesrovnatelná je bezpečnost zaparkovaných kol. Systém je napojen na pult centrální ochrany. Uvnitř jsou čidla, která zaznamenají vstup člověka, ale například i zvířete, a nepustí jej z portálu do útrob věže. Plášť tvoří bezpečnostní skla.
Parkovací věž je opravdu nákladná investice. Také proto se jedná i o celé revitalizaci běžných stojanů na kola. Ten by měl být spuštěn nejlépe ruku v ruce s projektem zmíněné parkovací věže. Na internetových stránkách občanského sdružení CykloBudějovice je dokonce umístěna anketa, ve které mohou lidé hlasovat o tom, jakým způsobem by mělo být vyřešeno parkování kol v krajském městě. Z této ankety vyplývá, že lidé by sice parkovací věž uvítali, ale zároveň je pro ně důležité, aby ve městě byly k dispozici i kvalitní běžné stojany na kola. O tom jaký druh stojanů by ve svém městě cyklisté uvítali, je možné hlasovat v další anketě. Jednou z variant je bezpečnostní uzamykatelný stojan VELOCK. Druhou variantou je takzvaný systém obráceného Účka. Ten je hojně používán v celé západní Evropě. Většinou se umisťuje přímo do země. Zajišťuje kvalitní oporu pro kola a může být i designově zajímavě řešen.