Celkem se jedná o 1004 lidí. Do včerejšího odpoledne se přihlásili do debaty, která vesměs odsuzuje záměr českobudějovické radnice postavit u Malého jezu silniční most a vést novou komunikaci od Litvínovic až do Mladého.

Lidé chtějí chránit Malý jez hlavně proto, že se podle názoru většiny diskutujících jedná o jednu z posledních klidových zón ve městě. „Jezdím okolo Malého jezu na kole, chodím sem na pivo s kamarády. Určitě by byla škoda, kdyby Budějovice o takové krásné místo přišly,“ zní například jeden z příspěvků v internetové diskusi. V rámci debaty nechybí ani návrhy alternativních tras k plánům radnice. Ty narážejí na odpor třeba i v ulici L. B. Schneidera nebo v Papírenské ulici.

„Ta silnice je potřebná, ale ne v zastavěné zóně,“ míní obyvatel lokality u Malého jezu Miroslav Vojta.

Vedení města však upozorňuje, že podobné debaty provázejí všechny dopravní stavby ve městě. „Lidé chtějí jezdit auty, ale pokud by se mělo jezdit pod jejich okny, jsou zásadně proti,“ říká náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Nové dopravní řešení je nyní teprve ve fázi příprav. Otázkou zůstává i financování, protože kromě mostu u Malého jezu by se musel vybudovat ještě nejméně jeden nový most přes Vltavu. Někteří občané ale už teď plánům radnice nefandí.

Problém mostu u Malého jezu připomnělo jednání o menší změně územního plánu v lokalitě u nemocnice. Proti mostu u Maláku se nyní postavila skupina „Zachraňte klidovou zónu u Maláku!!!“

Tématy diskusí nejsou jen pohoršené a odmítavé postoje těch, kteří často v inkriminované oblasti bydlí, ale i konstruktivní návrhy kudy a jak obchvat vést. Nechybí ani nákresy územních plánů doplněné o barevné značení navrhované alternativní trasy.

„Já se ze zásady do žádných skupin nepřidávám, ale tohle třeba bude k něčemu dobré,“ vysvětluje svou účast v diskusi sedmadvacetiletá učitelka Jana M. z Českých Budějovic. „Myslím si, že by lidé měli jezdit méně autem a stavět více cyklostezek, kterých je u nás pořád málo,“ dodala na vysvětlenou.
Nejčastějšími argumenty proti stavbě jsou podle uživatelů Facebooku zničení jedné z mála klidových lokalit v Budějovicích, zvýšení hluku v této oblasti a také zatížení komunikace okolo nemocnice.

Debata kolem Malého jezu a Modrého mostu přivedla občany i na poslední jednání zastupitelstva. „Já tam bydlím od silnice možná sto metrů. Ten plán se mi nelíbí. Silnice je potřebná, ale ne v zastavěné zóně,“ míní obyvatel lokality Miroslav Vojta.

Z řad občanů zaznívají i radikálnější názory. „Já bych řekla, že silnice potřebný nejsou,“ nechala se v předsálí jednací síně zastupitelstva slyšet Zdenka Švarcová z Budějovic. „Ve městě mají přednost jen auta, to je chyba,“ doplnila svůj názor Švarcová.

Tisíc účastníků debaty o plánech na most u Malého jezu vnímá i radnice. „Samozřejmě, že to vnímáme jako významnou věc,“ říká k počtu diskutujících náměstkyně primátora Ivana Popelová.

„Na druhou stranu propojení mezi Litvínovicemi a Mladým má primárně sloužit pro vnitřní obsluhu města, nikoliv jako tranzit. V současné době auta v tomto směru projíždí ulicemi J. Dietricha a Osiková a neustále řešíme stížnosti obyvatel,“ upozorňuje Popelová a dodává, že pokud by se měla Malše pro vnitroměstskou dopravu někde přemostit, tak toto je jediné místo, které už je poznamenané viaduktem železnice. „Silnice by přiléhala těsně k železničnímu viaduktu z jihu a rušila by klidovou a rekreační zónu minimálně. Nedovedu si představit přemostění Malše třeba U Špačků nebo u Velkého jezu,“ uvedla pro Deník Popelová.

Původně se mělo o změně územního plánu rozhodovat v dalším kroku už na podzim v zastupitelstvu, ale podle Popelové je připomínek občanů velké množství a projednávání změn na spojnici Litvínovice – Mladé asi nebude tak rychlé.

Určitou alternativu pro most u Malého jezu by mohla představovat trasa obchvatu vedená až za Planou, jak ji navrhuje zastupitel Stanislav Rataj. Popelová ale upozorňuje, že je otázkou, jestli by to mohlo ovlivnit vnitroměstskou dopravu.

„Jen chci upřesnit, že v současné době se nebavíme o ničem jiném, než o upřesnění stávajícího územního plánu na základě upřesňující vyhledávací studie,“ připomíná také ohledně mostu u Maláku náměstkyně primátora.

„Jestli se rozhodneme územní plán změnit úplně jiným způsobem a vést toto propojení jižnějším směrem, rozhodne zejména dopravně provozní posouzení jižnější varianty. Vzhledem k tomu, že čtyři týmy nezávislých dopravních inženýrů se shodli na potřebě vnitroměstké dopravy, nevím, jestli jižnější trasování pomůže problém propojení města ve směru východ-západ vyřešit,“ upozorňuje Popelová. Podobně vzrušená debata jako plánovaný most u Malého jezu provází na internetu i Modrý most, který již několik let stojí u polikliniky Jih. Ten se pro auta uzavřel 4. července.

Po dlouhých sporech totiž u soudu uspěla občanská sdružení s názorem, že nebyly dodrženy potřebné úřední procedury při povolení provozu. Soud nakonec, ale až po několika odvoláních, odmítl názor magistrátu, že se stavba měla hodnotit podle stavebního zákona.

Přitom se ale objevují i početné hlasy, které provoz na Modrém mostě obhajují.