Také jste se těšili na to, až se projedete po dálnici až do Prahy? Zní to jako špatný vtip, ale tento silniční tah je opět v ohrožení.

Pokračování staveb dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic, dále rychlostní silnice R3 do Dolního Dvořiště a železničního koridoru na trase Praha – Linec dostalo ránu, která může tyto naprosto zásadní akce ohrozit.

Podle nových informací totiž bude od roku 2014 mnohem složitější získávat na zmíněné dopravní stavby evropské dotace.
Evropská komise zařadila v novém návrhu dopravních sítí zvaných TEN–T všechny tři zmíněné akce na horší, globální úroveň, prioritní je základní úroveň.

Deník o tom již včera informoval. „Považuji to za fatální selhání. Naštěstí jsme tuto informaci zachytili už v jejím zrodu, takže nyní musíme vytvořit takový tlak, aby byly všechny zmíněné stavby do plánu zařazeny,“ řekl na pondělní tiskové konferenci jihočeský poslanec Jan Bauer, který je také ve výboru pro evropské záležitosti.

O problému chce jednat ve sněmovně už zítra. Navrhovaný plán sítí TEN-T od Evropské komise se týká let 2014 až 2020, kdy má být na obdobné dopravní akce uvolněno z unie přibližně 31,7 miliardy eur.

Pro dálnici a ostatní by se musely peníze hledat jinde, a to by mohlo být při současné ekonomické situaci více než složité.

Pomoci musí i tlak z Rakouska

„Jihočeský kraj už návrh připomínkoval, ale zatím neuspěl. V našem tlaku budeme pokračovat na všech možných úrovních, například u europoslanců. Samozřejmě se ihned spojíme i s rakouskými kolegy, kteří rychle postupují se stavbou své části, je to nutné. I pro ně je velmi důležité, aby kvalitní komunikace pokračovala, apelují zejména na část z Dvořiště do Budějovic,“ upozornil vícehejtman Jihočeského kraje Martin Kuba. Pro něj i další zainteresované bylo studenou sprchou, když na mapách k návrhu Evropské komise byla v okolí jen bílá místa.
Nicméně ministerstvo dopravy včera situaci jako kritickou nehodnotilo.

„Financování v programovacím období 2014 – 2020 úzce souvisí s revizí sítí TEN-T, se kterou se aktuálně finišuje. Oba dopravní tahy, jak D3, tak i IV. železniční koridor, jsou a nadále budou součástí evropské sítě TEN-T. Na tom se nic nezmění,“ konstatoval Marek Illiaš z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Potvrdil ovšem, že Evropská komise postupovala způsobem, který stavby skutečně vyřadil ze seznamu těch nejdůležitějších. Ty totiž mají spojovat určité evropské uzly (hlavní města, města nebo aglomerace nad 1 milion obyvatel, přístavy, důležitá letiště.

Více fandí Brnu

Budějovice sem zkrátka nezapadly, tedy přesněji už nemá takovou oporu směr na Linec, Salcburk, Villach, jelikož podle informací z MD nesplňuje požadavky komise.

„Naše argumenty pro spojení Prahy tímto směrem s Lubljanou nebo přístavy Koper a Terst nebyly akceptovány a pro toto spojení komise navrhla trasu Praha, Brno, Vídeň, Štýrský Hradec, Maribor, Lublaň, Koper, Rijeka, Terst,“ upřesnil Illiaš. Podle něj se pro ČR nic nemění, pouze bude o potřebné peníze žádat jinde, a to z Kohezního fondu, nikoliv z fondu CEF.

Právě z toho ale mají Bauer, Kuba a další veliké obavy. V Kohezním fondu totiž podle nich vůbec nemusí být dostatek peněz. Momentálně je v něm na období 2014 – 2020 přislíbeno cca 90 miliard korun, na seznamu je ale mnoho dalších staveb, kromě těch, na které čekají desetitisíce řidičů v Jihočeském kraji.

Dobrou zprávou je, že se zatím na některých úsecích stále pracuje a do roku 2013 by ještě měly další úseky přibýt. Stejně tak by se už příští rok mohl začít stavět úsek Úsilné – Borek za zhruba 200 milionů korun, který už má i stavební povolení.
Horší to může být po roce 2014 se stavbou směrem na Dolní Dvořiště.

#nahled|https://g.denik.cz/5/ee/infografika_dalnice_d3_denik_clanek_hp.jpg|https://g.denik.cz/5/ee/infografika_dalnice_d3.jpg|Stavba dálnice D3 od Tábora na jih do Veselí nad Lužnicí Na leteckých snímcích od Jana Karlovského se už rýsují mosty, po nichž by se motoristé mohli projet v roce 2013. #