VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V promítací kabině nachodí 3,5 kilometru denně

České Budějovice - Slavomír Preininger pracuje jako promítač v budějovickém multikině. Filmy však v práci rozhodně nesleduje.

9.12.2010
SDÍLEJ:

Slavomír Preininger je promítačem v českobudějovickém multikině. Pracovní doba od poledne do půlnoci mu vyhovuje.Foto: Deník/Andrea Zahradníková

V pracovní době jenom sedí a sleduje filmy, které pouští jednoduchým stisknutím tlačítka. S takovou představou o své práci se běžně setkává promítač českobudějovického multikina Slavomír Preininger. Není na ní však příliš pravdy, promítači denně nachodí tři a půl kilometru a snímky stále promítají z dlouhého kinofilmu, který musí pracně lepit dohromady.

Dvaatřicetiletý Preininger se do promítací kabiny dostal náhodou, jednoho dne šel do kina za zábavou a našel práci. „Před filmem dávali inzerát, že hledají promítače. Tak jsem se to rozhodl zkusit, i když jsem to nikdy předtím nedělal,“ vypráví. Do tajů profese pronikl poměrně rychle, technika podle jeho slov až tak složitá není a spíše se musel naučit zkoordinovat několik činností.

Promítací kabina se táhne nad celým multikinem jako had a každý večer se v ní roztáčí osm promítaček. Než je však promítači vůbec spustí, musí každý film pečlivě připravit. Ani nejnovější snímky totiž nechodí do kin na moderních nosičích, ale stále na klasickém kinofilmu. „Filmy dostáváme v zelených krabicích, které každý asi někdy viděl na nádraží. V nich jsou cívky s přibližně dvaceti minutami snímku,“ popisuje Preininger s tím, že film se poté slepí páskou a odehraje z jedné promítačky. „Kdo je ale pozornější, všimne si přechodů mezi částmi,“ dodává .

Slepování filmů zaměstnává promítače především v první polovině týdne. Již od dob první republiky je totiž tradičním premiérovým dnem čtvrtek. „Někdy přijde film už v pondělí, tak je to v klidu, ale výjimkou nejsou ani hysterické přípravy, kdy film dostaneme hodinu před začátkem,“ vzpomíná Preininger. Když se však vše stihne včas, mají promítači tu výsadu vidět alespoň některé pasáže ještě před prvními návštěvníky. „Není to proto, že bychom se v tom nějak vyžívali. Musíme především zkontrolovat, jestli jsme film slepili správně a dává to smysl,“ doplňuje Preininger.

Jediné snímky, které se již nevysílají z dlouhého kinofilmu, jsou novinky ve 3D formátu. Ty do kina doputují na externím disku a do promítačky se zapojují přes počítač. Podle Preiningera jich bude stále přibývat, protože jsou pro diváky atraktivnější a navíc nehrozí, že se disk při projekci poškrábe nebo ušpiní. „Staré kinofilmy pro mě ale mají kouzlo. Už je dobře znám a připadají mi spolehlivější než moderní technika,“ myslí si.

Nezbytnou pomůckou promítače v multikině je podrobný rozpis programu. Prei〜ninger musí neustále sledovat, kdy a v kterém sále začíná film, včas jej založit do promítačky a zkontrolovat. Zatím to vždy zvládl bez chyb. „Asi třikrát jsem něco špatně založil, ale včas jsem si toho všiml. Koluje tu nicméně historka o kolegovi, který dětem omylem pustil horor,“ směje se. I když se film už úspěšně promítá, musí Preininger občas nahlédnout průzorem do sálu a případně opravit pozici obrazu, zaostřit nebo upravit hlasitost. „Lidé si občas stěžují na to, že je to moc nahlas nebo potichu. Obvykle ale na tom samém filmu,“ směje se.

Práce promítače je i fyzicky náročná. Cívka s celým filmem váží přes dvacet kilogramů. Kabina se navíc nedá obsluhovat z pohodlné pozice na židli. „Od jedné promítačky k druhé se tady docela nachodíme. Jednou jsme to počítali a vyšlo asi tři a půl kilometru denně,“ říká Preininger. Musí také neustále sledovat, co se děje ve filmovém průmyslu. Určuje totiž, jaké ukázky diváci před svým filmem uvidí, a je důležité, aby vybral takové, které se k němu hodí. Před animovanou pohádkou by tedy neměl lákat na temný thriller.

Přesto, že promítači každý den zajišťují zábavu několika desítkám diváků, málokdy se s nimi setkají, jsou pro ně schovaní v přítmí sálu. „Přes průzor bychom maximálně viděli, že tam hoří nebo se rabuje, ale jinak je nám vcelku jedno, jestli je tam jeden člověk nebo plno. Běžně však funguje zákon schválnosti, že když se porouchá nějaká mašina, tak zrovna ta, která vysílá do narvaného sálu,“ vzpomíná Preininger.

V promítací kabině by rád zůstal i do budoucna. Doma mu pak jeho práci připomíná několik suvenýrů. Kromě filmových plakátů jsou to poničené části kinofilmu. „Výjimečně se třeba přepálí jedno políčko, tak ho z filmu vyndáme. Nikdo si toho ale nevšimne, protože vteřina filmu se skládá z 25 takových políček,“ uzavírá.

Autor: Andrea Zahradníková

9.12.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Julian Rachlin vystoupí v pátek s violistkou Sarah McElravy

V Krumlově zahraje další světová hvězda - Julian Rachlin

Fotografie pořízené ze záznamu z bezpečnostní kamery v Galerii Dolní brána.
6

Vandal poškodil fotoobrazy Jadrana Šetlíka v prachatické galerii

AKTUALIZOVÁNO

U Horního Bolíkova se převrátil autobus

Horní Bolíkov - Nehoda se dle informací policie obešla bez vážnějších zranění.

Nabídka ze Sparty přišla, potvrdil Vozábal

České Budějovice – Jak Deník už před časem své čtenáře informoval, generální manažer Dynama Martin Vozábal dostal nabídku na působení v managementu Sparty Praha.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipnější pomsty za špatné parkování. Někdy je trest až krutý

Zaparkování auta je poměrně jednoduchý úkon, který ale někteří jedinci dokážou odfláknout vrcholným způsobem. Ať už jde o nedostatek trpělivosti, zkušeností nebo čistou lhostejnost ke svému okolí, někteří řidiči si svým chováním koledují o potrestání. A někdy ho i dostanou. A někdy je to i vtipné.

Do Protivína o víkendu se vydejte raději bez auta

Protivín - Uzavřený průtah městem z důvodu rekonstrukce, svatoanenská pouť a v sobotu navíc pivovarské slavnosti, na které jezdí tisíce lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení