VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tři dny stavěli, tři dny pluli a další tři šli pěšky domů

PURKAREC - Lidé, kteří se chtějí dozvědět více o dřívější vltavské voroplavbě by měli uhnout z hlavní silnice směrem od Týna nad Vltavou na Purkarec. Tam se nachází Síň voroplavby a také v těchto dnes se před muzeem „rodí“ přesná kopie první vorové tabule (Českobudějovický deník 11. června).

12.6.2007
SDÍLEJ:

V Purkarci mezi Týnem nad Vltavou a Hlubokou nad Vltavou vzniká v těchto dnech přesná kopie tehdejšího voru.Foto: Petr Lundák

První tabule každého voru by se dala přirovnat ke vlakové lokomotivě, také byla vždy první a celý náklad dřeva táhla za sebou. Na tabuly tak byla vesla či také ohniště a lavičky, protože nezřídka voraři trávili přímo na plujících dopravních prostředcích i tři dny.


Ale samotná příprava a stavba voru není rozhodně žádná legrace. Dbát se toiž musí i na ty nejmenší detaily. Jedním z kroků jsou také houžve, lýkové provazy, které drží jednotlivé klády pohromadě. „Musíte umět točit houžve dobře. Ty se získávají z mladých smrčků ještě před tím, než stromky pustí mízu. Pak se houžve napařují nad ohněm. A čím kvalitněji jsou houžve kvalitnější, tím je pak plavba bezpečnější,“ popisuje správný postup purkarecký rodák a čestný předseda spolku Vltavan Václav Kříž.


Život vorařů nebyl také žádný med. Nejprve na ně čekalo vyrobení celého voru a pak samotná plavba dřeva. „Tři dny se vor stavěl, tři dny se pak z Purkarce plavili do Prahy a nakonec šli voraři tři dny pěšky zpátky domů,“ dává nahlédnout do historie jeden ze stavitelů expozice před síní voroplavby.
Vorařské řemeslo zaniklo zhruba začátkem padesátých let dvacátého století, a to když se na řece začala stavět tak zvaná Vltavská kaskáda. Především kvůli přehradám a málo tekoucí vodě by se vory daleko nedostaly, dnes jejich práci suplují kamiony a vlaky.

12.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Národní park Šumava, ilustrační foto

Klíma: Všichni cítíme, že pravda je někde uprostřed

Ilustrační foto.

Svědkové mohou pomoci policii

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Za týden touto dobou už to nebude možné – odejít z prodejny bez toho, aniž by prodavač vytiskl účtenku s unikátním kódem.

Zloději sebrali v chatách věci za desítky tisíc korun

Českobudějovicko - Škoda přes 40 000 korun zůstala po neznámém pobertovi. 

Bude na platy řidičů? Kraj snad na oplátku dostane víc na silnice

České Budějovice – Na 66 milionů korun ročně přijde Jihočeský kraj navýšení mezd řidičů veřejné autobusové dopravy. Podle vládního nařízení vzrostla mzda řidičů na 98,10 Kč za hodinu. Také zástupci našeho kraje jsou toho názoru, že tento nárůst by měla dofinancovat vláda. Ta ale v pondělí přerušila jednánís hejtmankami a hejtmany o příspěvku na opravy silnic druhých a třetích tříd krajů a mzdách řidičů.

Ledeničtí se zřejmě ptačí chřipce ubránili

Ledenicko - Konec mimořádných opatření zavedených kvůli nebezpečí šíření ptačí chřipky vyhlížejí netrpělivě chovatelé z Ledenic a nejbližšího okolí. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies