Část odborníků v něm vidí šanci lépe dítě zhodnotit a třeba najít i nějakou světlou stránku na jinak průměrném výkonu. Jedna známka obvykle nedává tolik šancí.

Na druhou stranu jsou známky tradičním a zavedeným hodnocením, na které jsou děti i rodiče ve své drtivé většině zvyklí a v němž se orientují na první pohled.

„Standardně máme klasifikaci písemnou, rodiče ale mohou požádat o slovní hodnocení,“ uvedl ředitel Základní školy a Umělecké školy Zliv Jan Režný.
Letos zde mají pět žádostí. Některé se týkají dětí, které mají dyslektické potíže, nebo těžko zvládají češtinu, protože byly dlouho v cizině. „Zpravidla tak hodnotíme jen jeden nebo několik málo předmětů, kde je nějaký problém,“ vysvětlil Režný.

„Před několika málo lety jsme řešili i ve školské radě, zda hodnotit slovně či známkou. Veřejnost se přiklonila k hodnocení známkou,“ podotkl Režný.
Ani jednou nevyměnili v pololetí známky za slovní hodnocení v Ledenicích. „Většinou to děláme po dohodě s rodiči. Je to méně časté. Teď v pololetí nebylo určitě žádné. Myslím, že ani na konci roku nebude,“ řekl ředitel Základní školy, Mateřské školy a Umělecké školy Ledenice Josef Cukr.

Ze zdejší základky si ve čtvrtek odnášelo 196 žáků originální vysvědčení, ačkoliv na mnohých školách už dnes dávají v pololetí jen výpisy. Podle ředitele ledenické školy se zatím nesetkali s tím, že by někdo originál poničil, nebo, že by neprošel podruhé tiskárnou.

Hned 10% žáků si ale odneslo slovní hodnocení z Mateřské školy, Základní školy a Praktické školy v Českých Budějovicích. „Na naší škole jsou to žáci s poruchami autistického spektra a žáci vzdělávaní podle programu základní školy speciální,“ uvedla ředitelka školy Božena Coufalová k dětem, které si odnesly v pololetí slovní hodnocení.

Žáci na škole, která má pracoviště ve Štítného ulici a v Husově třídě, jsou často vzděláváni podle individuálních vzdělávacích plánů a slovní hodnocení se zde používá o něco častěji než na jiných školách.