Až o dvanáct minut později dorazili v úterý do svých domovů obyvatelé Budějovic, kteří cestovali po třetí hodině odpolední linkou číslo dva.

Na základě podnětu, který čtenáři předali redakci v rámci projektu z Očí do očí, testoval Deník dochvilnost linek městské hromadné dopravy. Všechny sledované spoje měly zpoždění, byť některé jen nepatrné.

„Zpoždění je na denním pořádku. Všude jezdí hrozně aut a město je zacpané,“ komentoval situaci Václav Procházka, jeden z cestujících v ranní lince číslo jedna. Ta měla ve sledovaném úseku zpoždění šest minut.

Nejlépe dopadla linka číslo tři, tu však redakce také testovala v nejpříznivější denní době, po deváté hodině, kdy končí obvyklá ranní špička. Naopak největší zpoždění zaznamenali redaktoři na lince číslo dva odpoledne.

Podle některých cestujících je odpoledne cesta v dopravní špičce horší než ranní jízda. „Ráno to jezdí úplně přesně, odpoledne jak kdy,“ zmínil svou zkušenost Walter Hála, který denně cestuje ze sídliště Vltava do školy na Mariánském náměstí. „Odpoledne, od jedné hodiny do čtyř, jezdí autobus se zpožděním, potom je to dobrý,“ dodal mladík.

Také podle další obyvatelky Českých Budějovic Marie Vápeníkové jsou zpoždění na denním pořádku, domnívá se však, že to není vina dopravního podniku ani řidičů jednotlivých trolejbusů, ale neustále houstnoucího provozu v krajském městě.

Podobně reagoval na výsledky testu i Radek Filip z dopravního podniku. „Z naší strany to nelze považovat za chybu, protože většinou zpoždění způsobí hustota provozu. A tomu bohužel nemůžeme zabránit,“ řekl Filip.

Podle něj však také není možné změnit jízdní řády, protože provoz v Budějovicích je nepravidelný a trolejbusy by pak musely na některých zastávkách čekat.

Ačkoli by podle Filipa situace vyžadovala komplexnější řešení, pomoci by mohly takzvané preferenční pruhy pro autobusy a trolejbusy. S tím souhlasí i vedení města. Doporučuje to i Integrovaný plán organizace dopravy, model, za nějž radnice zaplatila 4 750 000 korun. Pruhy zatím ovšem radní vždy odmítli.

„Převážila obava, že by to znamenalo upozadit individuální automobilovou dopravu. Podle integrovaného plánu se může v některých ulicích změnit směr jízdy, profil silnice i otevírat některé zaslepené ulice,“ doplnil primátor Juraj Thoma.

Jak dopadl test

Test z 8. prosince 2009

Linka č.1
Trasa: viadukt – Nádraží
Testováno v 7.30 hodin
Zpoždění: 6 minut

Linka č. 2
Trasa: U Soudu – Mariánské nám.
Testováno v 15.15 hodin
Zpoždění: 10 minut

Linka č. 3
Trasa: Pol. Sever– J. univerzita
Testováno v 9.00 hodin
Zpoždění: 3 minuty