Další rušení spojů na jihočeských železničních tratích hrozí cestujícím, pokud ministerstvo financí omezí dotace na tento druh regionální dopravy. Pokud by přestalo platit loni uzavřené memorandum o podpoře železniční dopravy, kraj by musel najít ve svém rozpočtu 176 milionů korun. Jinak mu podle krizového scénáře nezbude než rušit spoje na tratích, jako je například ta z Týna nad Vltavou do Číčenic.

„Zatím je předčasné říkat, jak situaci budeme řešit, až nastane, vypořádáme se s ní,“ řekl náměstek pro dopravu jihočeského kraje Martin Kuba (ODS). Naznačil však, že jednání s ministerstvem financí pokračují a že nelze dohodu mezi krajem a vládou z minulého roku odbýt s tím, že se jedná o pouhou deklaraci.

„Považujeme takové jednání za nefér,“ zhodnotil postoj ministerstva financí Zdeněk Žemlička, šéf Jikordu, organizace, která plánuje dopravu pro kraj.
Rušení regionálních spojů se vůbec nelíbí dotčeným obcím. Starosta Temelína Petr Macháček se svým odporem k navrhovanému řešení rozhodně netají: „Samozřejmě, že bychom s tím nesouhlasili. Když jsem byl naposled na kraji, tak nám bylo řečeno, že se nás žádné omezování dopravy týkat nebude.“ Starosta ovšem podobně jako kraj doufá, že k nouzovému řešení nedojde.

Vláda již na svém jednání 27. dubna omezení dotací na regionální dopravu schválila. V jejím usnesení se mluví o vázání výdajů na drážní a kombinovanou dopravu. To podle zástupce tiskového mluvčího ministerstva financí Jakuba Haase znamená, že prostředky pro tento účel mohou být znovu uvolněny, nyní se zkoumá právní závaznost memoranda mezi vládou Jana Fišera a zástupci Asociace krajů ČR. „Tyto prostředky jsou vázány, nestanou se zatím tedy součástí nějaké jiné rozpočtové kapitoly,“ vysvětluje Haas.

„Diskuse o rušení regionálních spojů je podle mne předčasná a tak trochu politická,“ myslí si náměstek hejtmana Martin Kuba (ODS). „Vláda chce šetřit, ale na druhou stranu platí memorandum, a to je pro mne logickým argumentem. Čemu jinému bychom měli věřit, když ne dokumentu podepsanému premiérem,“ hájí stanovisko kraje Kuba.

Podle jednatele Jikordu, organizace, která plánuje pro kraj dopravu, Zdeňka Žemličky by problematickou finanční situaci vyřešilo jen částečné rušení vlaků. „Výpadek ve výši 33% by znamenal snížit o 140 vlaků na den a s tím bychom se dokázali vyrovnat jen rušením spojů mimo hlavní trasy. To znamená omezit například spoje z Týna nad Vltavou do Číčenic, ze Strakonic do Vimperka, z Tábora do Ražic a dalších.“

Kraj jako objednavatel by na rušení dotací mohl paradoxně ještě ušetřit. Cestu autobusem objednává za 20 až 25 Kč za ujetý kilometr, zatímco cesta vlakem jej vyjde na 98 Kč za ujetý kilometr. „Páteří dopravy je pro nás stejně jako jinde v Evropě železnice, ale její provoz musí být přizpůsoben místním podmínkám,“ zdůraznil Žemlička.