Policie ČR za prvních šest měsíců roku šetřila 86 515 nehod, při kterých bylo 495 osob usmrceno, 1904 těžce zraněno a 11 770 zraněno lehce. Hmotná škoda odhadnutá policií na místě nehody je 3,98 miliardy korun. Proti loňsku poklesl počet nehod o 15,7 procenta, ale počet usmrcených stoupl o 14,1 procenta, tedy o 61 lidí.


Vliv na vývoj počtu nehod má ovšem i to, že od července 2006 je povinnost hlásit policii nehodu až při škodě převyšující 50 000 Kč, nedojde-li ke zranění či usmrcení (dříve byla hranice 20 000 Kč).


Více nehod než loni zavinili cyklisté (o 16,5%) a chodci (o 6%).


Řidiči osobních aut zavinili nehody, při nichž zahynulo 298 lidí, motocyklisté 38. Z místa dvanácti smrtelných událostí řidiči ujeli: takto se zachovali viníci desetiny všech nehod – v 8635 případech!

Hříšníci

Nejčastějším druhem nehody byla vzájemná srážka jedoucích vozidel – bezmála 54 procent. V 16,9 procenta šlo o srážky se zaparkovaným vozidlem. Srážky s chodcem představovaly „jen“ 2,3 procenta nehod, ale připadá na ně 15,5 procenta z celkového počtu usmrcených.


V kategorii osobních automobilů má nejvyšší podíl na nehodách věková skupina 20 až 29 let – 32 procent. U motocyklů z 1079 nehod skončilo tragicky 38. Sedmnáct lidí zemřelo po haváriích strojů kubatury 160–850 ccm. Závažnost nehod motocyklů je téměř sedmkrát vyšší než u aut.
Méně tragédií se stalo na přechodech – letos byli usmrceni čtyři chodci, těžce zraněno 83 a lehce 348 osob.


Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno 3460 nehod (tj. 4,2% z celkového počtu), při kterých bylo 19 osob usmrceno a 1380 zraněno. V Jihočeském kraji se stalo 267 takových událostí, alkohol hrál tedy roli v 5,2 procenta nehod. Nevyžádaly si žádný lidský život.


Z celkového počtu 495 lidí, kteří přišli o život při nehodách, bylo 186 řidičů osobních automobilů, 84 spolujezdců, 79 chodců, 55 řidičů motocyklů, 45 cyklistů, 34 řidičů nákladních automobilů atd. Zahynulo také deset dětí. Počet obětí v Jihočeském kraji se proti loňsku zvýšil o dvě; nejvíc mrtvých přibylo na Jindřichohradecku – pět.


Na zhoršení bilance následků nehod v ČR se „podepsaly“ do určité míry i velmi příznivé klimatické podmínky – zvýšený provoz se projevil i na zvýšení spotřeby pohonných hmot o 3,3 procenta.