VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Problém: Jak poměřit zavinění poškozeného do odškodnění tragické dopravní nehody

ČESKÉ BUDĚJOVICE - Šestnáctého května 2002 došlo k dopravní nehodě, při níž tatra s návěsem, řízená panem M. J., se střetla s felicií řízenou J. L. Ten při nehodě utrpěl zranění, jimž na místě podlehl.

25.5.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pech Karel

Řidič tatry byl trestně stíhán, ale usnesením Okresního soudu v Českých Budějovicích z března 2003 byla věc postoupena městskému úřadu k projednání jako přestupek v dopravě s odůvodněním, že skutek nedosahuje stupně společenské nebezpečnosti trestného činu, neboť podíl obviněného na dopravní nehodě je prakticky minimální.


Nezávisle na trestním řízení zažalovala pozůstalá po zahynuvším řidiči v občanskoprávním řízení pana M. J. o náhradu škody. Okresní soud v Č. Budějovicích v dubnu 2005 rozhodl, že nárok žalobkyně na odškodnění je po právu ve výši 66 procent.

Jak vážit zavinění

Soud vzal za prokázané, že žalovaný se rozjížděl k odbočování vlevo z vedlejší silnice na silnici hlavní, a když si všiml automobilu manžela žalobkyně přijíždějícího po hlavní silnici zleva, zastavil své vozidlo v křižovatce. Vytvořil tak v pravém jízdním pruhu hlavní silnice překážku pro vozidlo manžela žalobkyně. Ten z rychlosti 104,5 – 106,5 km/h reagoval intenzivním brzděním. Přesto došlo k nárazu felicie do levého předního kola nákladního automobilu, přičemž manžel žalobkyně nebyl v době nehody připoután.


Soud konstatoval, že pokud by manžel žalobkyně jel maximální povolenou rychlostí (90 km/h), při intenzivním brzdění by ke střetu nedošlo, a pokud by byl připoután bezpečnostním pásem, nedošlo by k tak závažným poraněním, jaká při nehodě utrpěl.


Žalovaný tedy porušil zákon o provozu na pozemních komunikacích, neboť při vjíždění na hlavní komunikaci a odbočování vlevo měl dbát zvýšené opatrnosti, a to i s přihlédnutím k tomu, že jeho souprava byla dlouhá 12 metrů. Bez přiměřeného důvodu spoléhal na to, že řidič osobního automobilu, kterého po rozjezdu spatřil přijíždět z levé strany, bude reagovat objetím soupravy, a proto zastavil vozidlo v jízdním pruhu přijíždějícího osobního automobilu. Soud dovodil, že podíl žalovaného na dopravní nehodě je větší než spoluzavinění na straně manžela žalobkyně, které – s ohledem na to, že jel vyšší než povolenou rychlostí a nebyl připoután bezpečnostním pásem – stanovil v rozsahu jedné třetiny.


Krajský soud v Českých Budějovicích v prosinci 2005 rozsudek změnil tak, že nárok žalobkyně na náhradu škody je ve vztahu ke škodě věcné dán ze 66 procent, ve vztahu ke škodě na zdraví s následkem smrti je dán v rozsahu 33 %.


Na základě skutkového stavu zjištěného soudem prvního stupně dospěl k závěru, že je třeba rozlišit spoluzavinění manžela žalobkyně ve vztahu ke škodě způsobené na jeho zdraví a ve vztahu ke škodě věcné. Žalovaný měl povinnost dát přednost felicii jedoucí po hlavní silnici, kterou měl objektivně vidět již v době, kdy zahájil manévr vjezdu na hlavní.

U zdraví jinak

Hlavní příčinou dopravní nehody je jednání žalovaného, který nedal přednost a vytvořil nedovoleným způsobem překážku silničního provozu. K této hlavní příčině vzniku škody se však přidružují příčiny další, a to nepřiměřená rychlost jízdy manžela žalobkyně, neboť pokud by jel nejvyšší povolenou rychlostí, střetu by při prudkém brzdění dokázal zabránit. Ve vztahu ke škodě na věcech dospěl odvolací soud k závěru, že odpovědnost žalovaného za tuto škodu je dána ze 66 procent.


Pokud však jde o škodu na zdraví, manžel žalobkyně ji spoluzavinil z větší části sám, když bylo prokázáno, že nebyl v době nehody připoután bezpečnostním pásem, a pokud by byl připoután, je pravděpodobné, že by nedošlo k poškození jeho zdraví se smrtelným následkem, nýbrž jen k lehkému zranění. Proto ve vztahu ke škodě na zdraví odvolací soud změnil rozsudek soudu prvního stupně.

Neměl tam být?

Žalobkyně podala dovolání k Nejvyššímu soudu ČR. Namítá, že se nikdo nezabýval otázkou, že žalovaný neměl v místě nehody být, a to jak z časového hlediska (nikdo neprověřil jízdní kotouče, zda odpovídají datu nehody), tak z hlediska toho, že žalovaný na hlavní silnici vjížděl ze silnice, u níž je umístěna dopravní značka stanovící zákaz vjezdu pro vozidla nad 3,5 tuny. Tyto okolnosti mohly mít podle názoru dovolatelky vliv na rozhodnutí o věcné škodě. Dále namítá, že nebyla vyslechnuta osoba, která jejímu manželovi poskytovala první pomoc, ani asistující lékař se sestrou, jejichž výpovědi by mohly objasnit, zda její manžel byl, či nebyl v době nehody připoután.


Nejvyšší soud připomněl, že zjištění o nepřipoutání manžela žalobkyně odvolací soud čerpal ze znaleckých posudků z oboru lékařství. Zranění, jež manžel žalobkyně utrpěl, svědčí o tom, že v době nehody nebyl připoután, a naopak žádná zranění, která by svědčila, že v době střetu připoután byl, shledána nebyla.


Okolnost, zda žalovaný před vjezdem do křižovatky zastavil či nikoliv, není pro posouzení rozsahu odpovědnosti žalovaného za škodu rozhodující, neboť zásadním pochybením žalovaného, jež vedlo ke střetu vozidel, bylo, že nedal přednost vozidlu jedoucímu po hlavní silnici, v křižovatce zastavil a vytvořil tak překážku v jízdním pruhu vozidla manžela žalobkyně. Z tohoto hlediska není důležité, zda žalovaný do křižovatky vjel plynule či zda se předtím zastavil a poté se rozjel, neboť tato okolnost není příčinou nárazu vozu zemřelého do stojícího nákladního vozidla v křižovatce.


Nejvyšší soud proto dovolání žalobkyně proti mezitímnímu rozsudku odvolacího soudu v rozsahu 33 procent základu nároku na náhradu škody na zdraví jako nedůvodné zamítl.


Námitky, že nebylo prověřeno, zda žalovaný v době nehody měl, či neměl na daném místě být, a zda se před křižovatkou nacházela značka zakazující vjezd vozidlům těžším než 3,5 tuny, nečiní podle názoru Nejvyššího soudu ČR rozhodnutí odvolacího soudu zásadně významným po právní stránce. Nehledě k tomu, že hlavní příčinou střetu vozidel bylo nedání přednosti v jízdě automobilu manžela žalobkyně na hlavní silnici, a nikoli okolnost, zda žalovaný porušil tvrzený zákaz vjezdu pro vozidla nad tři a půl tuny, nebo zda před onou křižovatkou zastavil.


Jako základní a hlavní příčinu vzniku věcné škody soud hodnotil jednání žalovaného, který svým vozidlem vytvořil překážku v jízdním pruhu manžela žalobkyně, a z hlediska spoluzavinění poškozeného pak tu skutečnost, že při dodržení i nejvyšší povolené rychlosti by při prudkém brzdění dokázal střetu zabránit.


Ani stanovení poměru odpovědnosti obou účastníků na vzniku škody není otázkou právní, která by činila rozhodnutí odvolacího soudu zásadně významným ve smyslu občanského soudního řádu.


Nejvyšší soud proto dovolání žalobkyně v tomto rozsahu jako nepřípustné odmítl.

25.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 19 500 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků SKLADNÍK. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Od kandidáta očekáváme:, SŠ - vyučen, manuální zručnost při balení, obsluha vysokozdvižného vozíku, praxe ve skladu výhodou, spolehlivost, samostatnost, pečlivost, zodpovědnost, flexibilita, Pracovní náplň:, skladové práce, obsluha VZV, balení výrobků, manipulace se zbožím, naskladňování zboží do obalových materiálů, práce na PC - administrativa spojená s chodem skladu, Odměna: 19 500 + 9% prémie, Jednosměnný provoz. Pracoviště: Groz-beckert czech s.r.o., U Sirkárny, č.p. 739, 370 04 České Budějovice 4. Informace: Kateřina Mgr. Šítalová, +420 387 016 347.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 26 020 Kč

Učitelé na 1. stupni základních škol UČITEL/KA NA 1. STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26020 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme : vysokoškolské vzdělání, Kontakt : telefonicky či e-mailem. Pracoviště: Základní škola chrášťany, 373 04 Chrášťany u Týna nad Vlt.. Informace: Miroslava Machová, +420 734 847 786.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební instalatéři 22 000 Kč

Stavební instalatéři INSTALATÉR. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: ŘP"B", vyučení v oboru výhodou. Pracoviště: Invotop, spol. s r.o., U Skladu, č.p. 592, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Pavel Altrichter, +420 602 742 706.

Gastronomie - Gastronomie Číšník, servírka 13 500 Kč

Číšníci a servírky ČÍŠNÍK/SERVÍRKA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: MÍSTO VÝKONU PRÁCE: Restaurace Citro ( nová 1940/62, České Budějovice 3, 370 01 ), Hledáme nového kolegu/kolegyni pro rozšíření stálého pracovního týmu, výhodou vyučení v oboru, praxe. Pracoviště: Printreal s.r.o., Nová, č.p. 1940, 370 01 České Budějovice 1. Informace: František Marek, +420 603 195 297.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Vandal notně poničil veřejné toalety

HODNOTITELÉ. Na snímku tři z nich: (zleva) lékař Petr Petr, ředitel Krajské veterinární správy František Kouba a ředitelka Krajské hygienické stanice Kvetoslava Kotrbová.

EXKLUZIVNĚ: Porotcům chutnaly obyčejné věci, třeba sádlo

OBRAZEM: Farha slaví patnáctku

České Budějovice – Studio orientálního tance oslaví v sobotu 15 let rozdávání radosti.

Již nejsou mezi námi

České Budějovice - Poslední rozloučení v českobudějovickém krematoriu.

Dobové snímky přiblíží život Obce baráčníků Vitoraz z Týna nad Vltavou

V letošním roce si připomínáme sté výročí vzniku Československé republiky. K oslavám v takzvaném osmičkovém roce se připojuje i Českobudějovický deník, a to unikátním projektem Jak jsme žili v Československu. Každý pátek v tištěném vydání Deníku představujeme život v obcích regionu v uplynulých sto letech.

Budějovice navštívil ředitel ostravské nemocnice

České Budějovice - Nově zvolený ředitel ostravské fakultní nemocnice Evžen Machytka ve čtvrtek dopoledne navštívil českobudějovickou nemocnici.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT