Obchodní dům Kotva byl dostavěn a s velkou slávou otevřen v roce 1975. Měl být názornou chloubou bohatosti nabízeného sortimentu v čase sílících úspěchů socialismu, a pokud odmyslíme neustálé výpadky v dodávkách zboží, do jisté míry se tento cíl dařilo propagandě naplňovat. Půdorys pětipodlažní Kotvy tvoří několik šestihranů, které jsou vzájemně propojené, což byl průkopnický záměr architektů stavby, manželů Věry a Vladimíra Machoninových.

Nákupní atmosféru uvnitř budovy a také naplněnost regálů v polovině sedmdesátých let minulého století velmi výstižně ve svých tužkových kresbách zachytil architekt a malíř Zdeněk Šindlář (nar. 1939 v Jičíně). Tento tvůrce v roce 1963 ukončil studium architektury na ČVUT v Praze a poté ještě rok studoval na Akademii výtvarných umění.  Vystavoval své práce ve 20ti zemích světa, delší čas působil jako architekt v Londýně.

V jeho kresbách je nabídka jednotlivých oddělení v různých podlažích obchodního domu dobře čitelná, rozeznáváme dobové zboží, přes které k nám promlouvá už vyhaslý a překonaný vzhled výrobků, probouzejících pocity nostalgie. Přítomnost nakupujících oživuje všechny prostory a vydechuje vůni tehdejšího, poněkud strnulého času. Dojem z množství a výběru zboží není falešný ani přehnaný, Kotva měla v dodávkách prioritu, autor nic nezveličoval a nepřikrášloval.

Čtyřicet a víc let let staré obrázky, budou od poloviny srpna v Obrazárně Želeč připomínat čilý ruch v jednom z nejznámějších obchodních domů v Československu.

Pavel Šmidrkal