Páteřní síť cyklostezek a přejezdy pro cyklisty. To slibuje radnice kolařům v krajském městě už pro nejbližší roky. Přejezdů pro cyklisty by se měli dočkat příznivci bicyklů již do konce tohoto roku. Alespoň podle slibů, které padly na Dnu s Deníkem na českobudějovickém náměstí Přemysla Otakara II.

Jsou České Budějovice městem, které vychází cyklistům vstříc nebo se radnice o kolaře stará málo? Většina cyklistů tvrdí, že se pro ně až tak moc nedělá. Odmítají i argument, že ve srovnání s jinými městy České republiky si v jihočeském krajském městě „žijí nad poměry“.

Slabé místo

„Raději jezdím po chodníku a riskuju pokutu, ale na silnici riskuju život,“ myslí si mladá maminka Markéta Turá ze sídliště Máj. Za jedno z nejhorších míst považuje Dlouhý most přes Vltavu.

Souhlasí s ní i zastupitel Svatomír Mlčoch. „Chybí alternativní spojení ze sídlišť do centra, například na Dlouhém mostě,“ řekl Mlčoch a doplnil, že se mu zdá i špatná koncepce budování jednotlivých tras. Za nedostatečné považuje zastupitel i financování rozvoje cyklodopravy v Českých Budějovicích.

„Městská politika na podporu cyklistické dopravy vychází ze strategického plánu města,“ řekla tisková mluvčí magistrátu Jitka Welzlová a dodala, že ten se opírá o oficiální sčítání dopravy cyklistů.

Málo široký

Jedním z kamenů úrazu jsou předpisy, které pro kolaře staví nepřekročitelnou hráz podmínek daných zákonem. Týkají se například Dlouhého mostu. „Oficiální cyklostezka na Dlouhém mostě nikdy nebude, protože nemá potřebné parametry,“ řekl včera k jednomu z problémů cyklodopravy ve městě primátor Juraj Thoma. Most nemá potřebnou šířku, aby se tam regulérní stezka vešla, kousek svého místa by jí musely přepustit automobily.

Primátor ale poukázal na to, že cesta ze sídlišť do centra vede, byť s oklikou. „Všichni jsme pohodlní a hledáme nejkratší cestu, ale když nebude člověk pohodlný, ze všech tří sídlišť se do města po cyklostezce dostane,“ zdůraznil Thoma.

K otázce financí primátor řekl, že město dává v poslední době každoročně do cyklostezek 14 milionů korun, a že to není tak málo peněz, když na všechny investice od oprav ulic, přes vodovody až po stezky má město 400 milionů.

Už do konce roku by se však mohlo podařit prosadit pro kolaře přednost na přejezdech pro cyklisty na některých křižovatkách a v příštím roce chce mít město hotovou i páteřní síť cyklostezek v Českých Budějovicích.