„Davaj, davaj,“ ozývá se na prostranství vedle velké haly křešických loděnic. Ukrajinští dělníci pomalu vyváží 86 metrů dlouhého a přibližně 530 tun vážícího obra z montážní haly. „Loď bylo potřeba vytáhnout na systém výtahů. Jeden umožňuje pohyb plavidla po vodorovné ploše, druhý pak šikmo do vody,“ popisuje dění v loděnici její ředitel Jan Skalický.

Primátorka Andrea Pfeffer Ferklová a jednatel Bydlení Charkovská Jiří Kalous hovořili před dvěma týdny o aktuální situace s ubytovnou v ulici Charkovská.
Konec kontroverzní ubytovny v Karlových Varech: Nájemníci se rozptýlili po městě

Tanker bude určen pro přepravu kapalných komodit od ropných produktů až po potraviny. Z Děčína putuje k nizozemskému developerovi, který jej pak dodá konečnému rejdaři. Křešická loděnice ale nepostavila kompletní loď, ale jen tak zvané kasko. Tedy plavilo, které nemá například motory a další vybavení, je to jen hrubá stavba. „Má sedm nádrží a šest přepážek.

Loď je vybavena speciálním systémem parního čištění, který umožňuje kteroukoliv nádrž perfektně vyčistit. Díky tomu bude možné loď využívat k přepravě nejrůznějšího zboží,“ popisuje nový tanker ředitel loděnic. Trivento je součástí série tří tankerů.

Zpoždění kvůli problémům

Původně měla sjet loď do labské vody krátce po poledni, během manipulace se stovky tun vážícím kolosem se ale vyskytly problémy, které její cestu z výrobní haly na hladinu řeky zpozdily. Teprve až okolo 17. hodiny se ozval skřípavý kovový zvuk oznamující, že se vozíky i s lodí dávají do pohybu.

Oproti loděnici v Lovosicích ale nesjíždí v Křešicích loď samovolně do řeky a diváci, kterých se na protějším břehu sešlo na silnici na Ústí nad Labem několik desítek, tak nemohli vidět vlnu narážející do břehu. Vozíky s lodí totiž sjíždí pomalu, cesta z hrany bazénu na její hladinu zabrala přibližně dvacet minut.

Zásobník na reflexní samolepky v Pustiměři.
Chodce na jihu Moravy chrání samolepky. Už je ale museli seškrabovat i ze vrat

Když poprvé loď sama plula, odměnili ji a její tvůrce lidé přihlížející spuštění přímo v loděnicích potleskem. Pak se za pomoci lan a remorkéru dostala k přístavní hraně. „Tady bude přibližně dva týdny čekat na to, až si ji nizozemský partner ve spolupráci s německým operátorem odveze,“ dodal Skalický.