"Bavili se s paní Fuchsovou o tom, že hokejisty nikdo neprotahuje, akorát ona ve Slavii, kde je zaměstnaná u pana Růžičky,“ podivila se.
S tím nemůže souhlasit. „My to nikde neuveřejňovali, nikde jsme se tím nechlubili, ale už před osmi lety jsme se v Budějovicích domluvili s trenéry a začali s hokejisty dělat protahovací cvičení!“ podotýká Kamila Hansová.

Jako první si v začátcích vyzkoušeli cvičení junioři. Novinka se osvědčila, v mužstvu ubylo svalových zranění. Postupně zařadily do tréninku protahování i další budějovické týmy. „Dnes už je cvičení obohaceno o jiné prvky, není to jen protahování, ale i posilování středu a balancování. To je hrozně důležité pro to, aby se nejdřív vytvořily vnitřní svaly a na nich se teprve stavěly velké vnější svaly. Je to současný trend,“ upozorňuje energická dáma.
Bosu a overbally jsou nezbytnými pomůckami. „Děláme na nich balanční cvičení,“ ukazuje Hansová pytel plný užitečných rekvizit.

Konkrétně junioři HC ČB mají kromě tréninků na ledě třikrát týdně suchou přípravu. Její součástí jsou i půlhodinky s Kamilou Hansovou, cvičitelkou a bývalou krasobruslařkou. „Do rozcvičovny se vejde polovina manšaftu, takže to řešíme tak, že polovina je v posilovně a pak se prohodíme. Je to lepší i pro mne, protože kdybych tu měla pohromadě pětadvacet kluků, neuhlídám všechny chyby. A přesnost, to je při tomhle cvičení základ! I když kluci chodí druhým třetím rokem, drobné chybičky pořád dělají a musí se neustále napravovat, jinak to nemá smysl,“ vysvětluje Kamila Hansová.

Nejde jen o prevenci zranění, ale také o správné držení těla. Sportovci dávají své tělesné schránce zabrat, dochází k přetěžování určitých partií. O to víc by o sebe měli pečovat – a od své cvičitelky se dozvědí jak. Návyky, které si odnesou, se jim v budoucnu budou hodit.

„Konkrétně hokejisté mají dobře vyvinuté svalstvo, zejména paže, ale některé jiné svaly, třeba mezi lopatkami, jim chybí. Tím dochází k tomu, že jsou křiví a něco je začne bolet. Na ledě používají hlavně stehna, takže děláme ještě kompenzační cvičení, aby používali celé tělo. Nejen protahování, ale hodně posilujeme břicho plus svaly kóre a ještě kompenzaci. Každý trénink je jiný,“ říká Kamila Hansová.

Hokejisté si díky tělocviku mimo led mohou prodloužit kariéru. Cvičení napomohou tomu, aby na nich vrcholový sport nezanechal větší následky, než je nutné. „Samozřejmě, že když s hokejem skončí v juniorce, tak velké zatížení nenapáchá takové škody. Ale když budou pokračovat dál, tak se to projeví. Proto za pana Jandače jsme dělali protahování i s extraligovým mužstvem,“ vzpomíná Kamila Hansová.

V současné době spolupracuje s mládežnickými celky HC ČB. Ernest Bokroš, jenž přišel po Josefu Jandačovi, služby profesionální cvičitelky nevyužil, nestál o ně ani Jan Tlačil – a s Františkem Výborným ještě Kamila Hansová na toto téma nehovořila.

Hokejisté jsou v dobrých rukou: Hansová má na protahování a kompenzační cvičení licenci. Zrovna tak jako na svůj další obor – krasobruslení. Proto vede hokejovou školičku, kde se děti učí správně bruslit. Sama závodně bruslila do svých jedenadvaceti let za tehdejší Motor České Budějovice. Ženu s titulem PaedDr. znají i studenti Jihočeské univerzity, externě totiž působí na pedagogické fakultě. „Dodnes tam učím bruslení,“ doplňuje. Obzor si rozšířila v zahraničí, kde deset let žila – a živila se jako lektorka krasobruslení a trenérka aerobiku ve všech jeho možných podobách.

Po návratu domů navázala spolupráci s hokejisty, ale nespokojila se s tím, co už uměla a věděla. Absolvovala seminář Can–Fit–Pro v Kanadě a získala tam úplně nové poznatky. „Tam jsem se setkala s bosu (speciální pomůcka, pozn.). Spřátelila jsem se s paní Vysušilovou, pražskou cvičitelkou, která dělá overbally pro veřejnost,“ říká.

Za průkopnici se nepovažuje, cení si ale toho, že se protahování v českobudějovickém hokejovém klubu uchytilo, osvědčilo, a tak má v suché přípravě své pevné místo. „Už to má systém,“ těší ji