Jak vyplynulo z dubnového průzkumu společnosti Sazka, kterého se účastnilo 1100 respondentů z celé České republiky ve věku 18-65 let, pravidelné jízdě na kole se věnuje 82 procent dotázaných. Většina z nich ve volném čase, při projížďkách za relaxem.

Z průzkumu také vyplynulo, že kolo je i nedílnou součástí plánů na nadcházející léto. Až 62 procent dotazovaných totiž plánuje strávit alespoň 1-2 víkendy během léta na kole a z toho 28 procent chce jezdit dokonce co nejčastěji, aby si užili aktivní tuzemskou dovolenou.

Krádeží kol přibývá

Už loni krádeže kol výrazně vzrostly. Zatímco v roce 2019 byla podle policejních statistik ukradena jízdní kola a elektrokola za 108 milionů korun, loni škody dosáhly 135 milionů korun a Policie ČR evidovala 5258 odcizených kol. A to jsou pouze ta, která jejich majitelé nahlásili, takže ve skutečnosti jich může být mnohem víc.

Podle dostupných statistik mělo v Česku loni každé čtvrté prodané kolo elektrický pohon.
Moderní technologie v cyklistice: vedou elektrokola a chytré aplikace

Letos bude situace zřejmě ještě horší. „Vozím kola na držáku umístěném na tažném zařízení. Když jsem stál v Praze na červené, najednou přiskočili dva muži a chtěli kola sundat. Naštěstí jsem je měl zamčené ještě kvalitními zámky. Když to zjistili, utekli,“ popsal své zkušenosti pro Deník Jan Černý.

Podle policie je nejúčinnějším řešením, jak krádeži zabránit, zabezpečit kolo kvalitním bezpečnostním zámkem a cykloalarmem. Kolo je možno také vybavit GPS modulem, díky kterému se dá lokalizovat nebo opatřit tzv. DNA a registrovat jej v policejní databázi.

Někde mají cyklisté možnost ponechat svá kola v takzvaných cykloboxech, dvě desítky měst už mají pro cyklisty k dispozici i cyklověž, která je natolik bezpečná, že si v ní někteří cyklisté nechávají na kolech i batůžky s věcmi.

Biketower

První cyklistická věž vznikla v roce 2013 v Hradci Králové, další Bike Tower stojí v Přerově, Pardubicích, Třinci, Lysé nad Labem, Břeclavi, Hodoníně, Poděbradech, Litoměřicích, Berouně, Šumperku, Jaroměři, Trutnově, Kolíně, Čelákovicích a v Moravské Třebové. Připravuje se i projekt na cyklověž u nádraží v Českých Budějovicích.

Nejdelší ultracyklistický závod v Evropě: Race around Czechia & Slovakia (RACAS). Daniel Polman z Nové Paky.
Objet republiku na kole: sportovní výzva i toulání pro romantiky

Cyklověž nově stojí také na hranickém vlakovém nádraží, pro veřejnost se má otevřít právě v těchto dnech. „Cyklověž pro více než stovku kol na hranickém vlakovém nádraží je hotová. Stavba byla zkolaudovaná a nyní čekáme na nabytí právní moci kolaudace. Původní předpoklad otevření 1. září bychom rádi uspíšili a věž otevřeli již 20. srpna,“ informoval počátkem minulého týdne web města Hranice.

Společnost Systematica, která má na zařízení patent, informuje na svém webu, že unikátní robotický systém bezpečného uschování jízdních kol biketower, který je v České republice používán od roku 2013, zaznamenal za dobu svého provozu dovršení milion uskladněných kol a zájem o využívání automatických koláren se každým rokem zvyšuje.

Oproti běžným úschovnám má moderní cyklověž, která je k dispozici 24 hodin denně po celý rok, přidanou hodnotu v bezpečnosti. Kola jsou monitorována kamerovým systémem a po dobu úschovy pojištěna proti poškození a krádeži. Na kola navíc neprší ani se na ně nepráší a cyklisté tu mohou uložit se svým kolem i bagáž, dětskou sedačku, přilbu nebo tašku s nákupem na řidítkách.

V Litoměřicích například cyklověž navíc nonstop monitorují dvě kamery městské policie. Město na stavbu prosklené věže, která pojme až 118 kol, získalo přes 12 milionů korun od ministerstva pro místní rozvoj. Celkové náklady činily 14,1 milionu.

Cyklistika zažívá boom
Velká cyklistická revoluce: roste počet cyklostezek i zájem o kola

Do doby výstavby věže mohli cyklisté, přespolní a turisté využít v Litoměřicích pouze úschovnu na nádraží, odrazovala je ale cena i krátká otvírací doba. Zaparkování v cyklověži trvá jen několik sekund.

Stačí bicykl postavit předním i zadním kolem do žlábku na podlaze vstupu na základě instrukcí na videu, které se přehrává, jakmile cyklista přijede. Pak zmáčkne tlačítko start a kolo se už zaparkuje automaticky. O kolo je dobře postaráno, takže cyklista může v klidu vyrazit, kam potřebuje.

Benefit pro předplatitele: e-kniha Cyklodeník. Pouze při nákupu předplatného na 3 nebo 12 měsíců. www.denik.cz/predplatne