Možná patříte mezi ty, jimž lékař již řekl něco ve smyslu: máte vysoký krevní tlak, případně cukr není úplně v pořádku, klouby jsou také, jak vidím, nic moc. Nedůstojné vám přijde odpočívat v mezipatře, protože nechcete vstoupit do dveří kanceláře udýchaní jako po běhu na dlouhou trať. A když si jdete koupit nějaký hadřík, tak zjišťujete čím dál častěji, že ve vaší velikosti opravdu není na výběr. Jen se stínem závisti po očku sledujete také paní v letech, jak se před zrcadlem prohlíží v blůze s „emkem" na visačce, zatímco vy postáváte u velikostí XXL. Zkrátka máte něco, co se obecně nazývá nadváhou.

Před týdnem jsem se zhruba po roce pracovně potkala se spolumajitelkou českobudějovického Nakladatelství DONA Alenou Doležalovou. Známe se roky. Hned na první pohled bylo zřejmé, že se s ní něco stalo. Úsměv na tváři vyjadřuje spokojenost se sebou sama, oči plné elánu, oblečení jen podtrhuje o mnoho mladistvější vzhled. Dozvídám se, že z původní velikosti 48 obléká dnes dvaačtyřicítku!

„Vloni v létě jsem se rozhodla, že s kily navíc musím něco udělat. Už jsem se ani nerozběhla za vnoučkem," říká Alena, která je plně vytížená, pracující žena, většinu času ale prosedí u počítače v kanceláři nebo za volantem auta. Chtěla volit cestu nejmenšího odporu, a tak se začala zajímat o takzvanou krabičkovou dietu. Pro ty, co nevědí: tento způsob stravování znamená, že firma vám na vaši adresu dodá krabičky s jídlem, které splňuje předpoklady pro redukci váhy, a vy konzumujete od snídaně do večeře pětkrát za den to, co jiní připravili. Začala srovnávat klady a zápory tohoto způsobu stravování. I když princip diety se jí líbil, zápory převažovaly. Strava na den, a to jen všední, vyjde kolem 250 korun. O víkendu se musíte postarat sami. Někdy vám ani pracovní vytížení nedává možnost přijmout zásilku na jednom místě. Navíc ne vždy máte chuť na to, co vám kurýr dodá. A bohužel ani nevíte, z jakých surovin ve firmách vařili.

A to byly důvody, proč si Alena, která je mimo jiné i vyhlášenou kuchařkou a autorkou několika kuchařských knih, řekla, že si zkusí připravovat nutričně vyváženou stravu podle pravidel krabičkové diety sama. A výsledkem je kniha, kterou v těchto dnech můžete najít na pultech knihkupectví pod názvem Domácí krabičková dieta.

Chci vědět víc, a tak si znovu dáváme termín. Je pozdní odpoledne a já jdu na schůzku s tím, že od rána jsem nestačila nic sníst. Už teď vím, že večer si to bohužel vynahradím. Za to pochvalu od autorky knihy určitě nedostanu.

Myslím, že pro mnohé je největší problém donutit se zhruba každé dvě až tři hodiny něco sníst. Proč je tak důležité jíst alespoň pětkrát denně?
Krabičková dieta vás naučí jíst pravidelně, menší porce a častěji. Důležité je jíst hodně ráno, aby se organismus po noční přestávce „nastartoval", a pak ten rytmus udržujeme právě tím častějším dodáváním jídla. Pokud to dodržíte, neměli byste mít přibližně po týdnu pocit hladu. Organismus se během této doby na nový způsob stravy „přeprogramuje". A protože je strava vyvážená, máte dostatek tuků, bílkovin a sacharidů ve správném poměru, dále dostatek vitamínů, minerálních látek i vlákniny, přijímáte dostatek živin a necítíte se unaveni. A přejdou vás chutě… Také je důležité dodržovat pitný režim, ale to by se mělo tak jako tak.

Takže taková dieta není o hladovění, nicméně co když hlad přijde?
Správně nastavenou krabičkovou dietou byste neměli mít po prvním týdnu hlad. Naopak vám může připadat, že přijímáte větší objem stravy než dříve. Během prvních dnů můžete pocitu hladu či chutí čelit tím, že si vezmete kousek okurky, mrkve či jiné nekalorické zeleniny. Již po týdnu si váš organizmus zvykne na určitý objem stravy, která obsahuje vyvážený poměr živin, a vy se budete cítit dobře.

A co když nás, jak se říká, honí mlsná? Známe to všichni, večer něco na talířek či do misky k televizi patří.
Mezi pocitem hladu a chuti na něco je tenká hranice. Bylo by nemotivující říkat, že to chce pevnou vůli. Nakonec co ne? V knize nabízím několik rad, jak takovou chuť zahnat. Každopádně do jídelníčku jsem převážně zařazovala potraviny s nízkým glykemickým indexem a s vyšším obsahem vlákniny, abychom měli po jídle delší dobu pocit nasycenosti.

A jsme u toho. Glykemický index, index BMI a další záhadné výrazy. Od podobných diet odrazuje především to, že pořád musí člověk něco počítat, přepočítávat podle různých tabulek, vážit.

V knize Domácí krabičková dieta sice také najdete různé tabulky, odborné stati (spíš jsem se snažila ty odbornosti převést do normální řeči, aby tomu každý porozuměl), principy přípravy jídel, ale také dostáváte k dispozici rovnou jídelníčky na deset týdnů. Když nechcete bádat a cokoliv počítat, pak hned můžete přeskočit na konkrétní a kompletní celodenní menu, kterých je v knize sedmdesát. Ke všem jídlům v jídelníčku jsou v knize i recepty s uvedením základních hodnot (energie, tuky, bílkoviny, sacharidy, vláknina) a u jídelníčků jsou odkazy na stránky, kde se konkrétní recept nachází. Je tedy z čeho vybírat. A pokud chcete brát tuto dietu jako hru, můžete si jídelníčky různě obměňovat, doplňovat či vytvářet nové. K tomu se již trocha teorie hodí.

Co můžete ještě doporučit těm, kteří by chtěli zkusit změnit své stravování a zvolí právě tento druh diety?
Jak už jsem řekla, na počátku jsem srovnávala klady a zápory firmami dovážené krabičkové diety a vyšlo mi, že téměř jediné plus je to, že si dietu nemusíme sami připravovat. A proto jsem se v této knize zaměřila na to, aby se tento jediný nedostatek co nejlépe zvládl. Ideální je, když se domluví dvě nebo více kamarádek, že se podělí o přípravu krabiček a střídají se tak ve vaření po týdnu. Lze i některé pokrmy připravit ve více porcích a zbylé zamrazit pro dny, kdy nemáme tolik času. Kromě pečiva a čerstvé zeleniny je dobré připravit si jídelníčky na celý týden dopředu a vše potřebné nakoupit najednou. V knize najdete i další rady, jak si zpříjemnit vaření a ušetřit čas i peníze. Já už si někdy ani krabičky nedělám, nic nevážím, sama odhadnu, kolik a jakého jídla mohu sníst. A funguje to, aniž by mě to příliš zatěžovalo.

A co když se podle krabičkové diety přestanu stravovat, dostaví se jo-jo efekt jako u jiných diet?
To je právě to nejlepší na krabičkové dietě, že u ní by jo-jo efekt neměl nastat. Jo-jo efekt se dostavuje po ukončení jednostranně zaměřených diet či hladovek, kdy si organismus následně začne dělat tukové zásoby, aby při příštím nedostatku měl z čeho brát a mohl tak fungovat. Krabičková dieta je o změně stravovacích návyků, což znamená, že by měl být výsledek trvalý. Sama na sobě s překvapením pozoruji, že jsem si rychle odvykla konzumovat bílé pečivo a začala dávat přednost pečivu tmavému, celozrnnému. A to samé platí i u dalších druhů potravin. Dříve jsem měla ráda hutné omáčky s knedlíkem, dnes už na ně chuť nemám. Raději si dám pěkné libové maso, trochu přílohy a dobře ochucenou zeleninu.

Občas jsou různé oslavy, ochutnávky či jiné příležitosti, kdy by mě mrzelo, že se nemohu připojit. Co s tím?
Já ale také občas „zhřeším". Co by to bylo za život, nemoci si nikdy dopřát něco tak dobrého jako je řízek. Ale potom se zase vrátím ke svému způsobu stravování. Nikdy jsem se po takovém občasném zhřešení nespravila, nanejvýš se trochu zpomalilo hubnutí.

Vraťme se ještě k vám a k neuvěřitelnému skoku ve velikosti dámských oděvů. Úmyslně se nechci ptát na počet kil, která ubyla. Nejde prvoplánově o hubnutí, ale o to, abychom se cítili lépe. Za jak dlouho jste tedy mohla začít vybírat velikost 42 oproti původní osmačtyřicítce?
S vařením této diety jsem začala vloni v srpnu a v lednových výprodejích bych mohla již hledat ve velikostech o tři nižší. Úbytek váhy byl postupný, v prvních měsících okolo tří kil měsíčně, nyní už je to méně. Dokonce jsem se přihlásila na cvičení zumby, protože se cítím velmi dobře a už se nestydím za to, jak ve cvičebním vypadám, a to mi vlastně pomáhá nejen k dalším kilům dolů.

Řekla jsem si: je to výzva a zakoupila jsem za 250 korun (což je mimochodem zhruba cena za jeden „krabičkový den" dodaný od speciální firmy) knihu Domácí krabičková kuchařka a hned o uplynulém víkendu zkusila podle ní vařit. Zatím jen hlavní jídlo. Abych rodinu nevystrašila, připravila jsem pro jistotu v sobotu pokrmy dva. Guláš z hlívy ústřičné podle kuchařky a klasiku hovězí pečeni na slanině, přílohou byla v obou případech rýže. Když jsem se svých strávníků ptala, kdo si co dá, málem se poprali o hlívu. V neděli jsem poučena vařila jen jedno jídlo, a sice plněnou masovou kapsu s grilovanou paprikou, cuketou a lilkem. Všem chutnalo a chválili mě moc. Posilněna získaným sebevědomím jsem k večeři připravila kuskusoto z kuřecích prsíček s kyselou okurkou a opět úspěch.

Pokud vás zaujalo vaření do krabiček podle Aleny Doležalové, máme pro vás dobrou zprávu. Pro pět našich čtenářek máme od Nakladatelství DONA knihu Domácí krabičková kuchařka zdarma. Chceme těchto pět knih věnovat těm, které se pokusí minimálně měsíc podle jídelníčků v knize stravovat. Po měsíci se s nimi a autorkou kuchařky sejdeme, abychom posbírali jejich zkušenosti s tímto způsobem stravování, případně obohatili základní jídelníčky o nová jídla a s jejich postřehy vás seznámíme. Máte-li o knihu zájem, pošlete nám údaje o sobě a důvod, proč byste chtěli tento způsobstravování vyzkoušet, na e-mail alena.pancerova@denik.cz.