Ti, kteří se rozhodli změnit způsob svého stravování, netrpělivě čekají, až bude v druhé půlce září na pultech knihkupectví. Požádala jsem autorku knihy Alenu Doležalovou, aby pro naše čtenáře přidala ještě nějaký recept z připravovaného pokračování navíc. Najdete je ve zvláštním boxu u článku.Jen zopakujme, že se jedná o nutričně vyvážené celodenní jídlo o 5 chodech, tedy že principem této diety je jíst pětkrát denně v celkové energetické hodnotě 5000 kJ (dávka pro ženy, muži mají dávku zvýšenou o 1000 kJ). V kuchařce jsou u jednotlivých receptů uvedeny všechny potřebné hodnoty, které vám pomáhají, aniž byste cokoliv museli přepočítávat.

U této diety je důležitá pravidelnost. Nevynechávejte žádné z jídel. Připravíte si pět jídel večer předem a ty pak konzumujete během dalšího dne v pravidelných intervalech 2,5 až 3 hodiny. Nutné je, aby každé jídlo obsahovalo jak sacharidy, tak i bílkoviny a tuky. Pokud byste omezili sacharidy, budete pociťovat větší hlad a může vás honit mlsná. Nejedná se o dietu bez příloh, naopak přílohy jsou nutností minimálně u oběda. Vařte častěji luštěniny, rýži v kombinaci se zeleninou, maso nahraďte někdy rybou. Důležité je si vše pořádně promyslet a předem připravit. Zkušenosti jsou, že se pomocí tohoto stravování dá snížit váha o deset i patnáct kilogramů za půl roku. Zhubnete zdravě a při dodržování zásad trvale.

Příjem potravy je třeba doplňovat pravidelně minimálně dvěma litry tekutin, v horkých dnech tekutinu přidávat. A pokud chcete být absolutně úspěšní, spokojení a plní energie, přidejte pohyb. Doporučená je chůze, nejlépe s holemi na nordic walking, plavání v teplé vodě, případně jízda na kole nebo na trenažérech. Na paměti musíte mít to, že pohyb má být dlouhodobější a s intenzitou takovou, abyste během cvičení či chůze mohli bez zadýchání krátce hovořit. Osvědčuje se pohyb střídat a po čase i měnit. Hodinu po cvičení nejezte, pouze doplňte tekutiny, případně si vezměte jablko. Tělo v tu chvíli pracuje ve váš prospěch, tak ho nerušte.

Že je třeba se vyhýbat tučným a sladkým pokrmům, není třeba zdůrazňovat. Nicméně honí-li vás mlsná, zhřešte bez výčitek. Důležité je, abyste byli se sebou spokojeni a nežili v obavách. Pozitivní myšlení je to nejlepší, co můžete pro sebe udělat. Doporučuje se stanovit si jasné cíle, které jsou reálné. Cíle si dávejte postupně, lépe se plní.

A na závěr přidám pár zkušeností, jednu od ženy, která se celoživotně s váhou potýkala, držela ty nejrůznější diety. Řekla mi, že po třech týdnech chtěla krabičkování nechat, protože se efekt nedostavoval. Nicméně vytrvala a za necelých šest měsíců má dole deset kilo. Její tělo si již zvyklo na tento způsob zdravé stravy a pracuje pro ni.

Jiná krabičkářka byla zase překvapená tím, že první, kde bylo znát změnu, byl její zadek a stehna. To, co se jí právě nikdy nepodařilo zmenšit. A moje osobní zkušenost je, že stojí za to vytrvat. Přísun energie, který poznáte hned v začátku a který vás neopustí, je něco nevídaného. Zvláště když jste před tím nemuseli jíst celý den a nacpali jste se večer. A pohyb byl maximálně z parkoviště do kanceláře. Dnes mi naopak nedělá dobře, když z lenosti sním něco, co je tučnější, případně smažené v restauraci na přepáleném tuku. V tu chvíli tělo zaprotestuje, jako kdyby říkalo: proč mi to děláš?

A navíc zkušenost více krabičkářek: postava se při takové stravě dobře formuje, nejde tedy v prvním plánu o kila, ale o to, že kupujete menší konfekční velikosti. A když vám okolí fandí a chválí za to, jak dobře vypadáte, no, řekněte, je něco lepšího?

Pokud byste stáli o pravidelné konzultace dnes již se zkušenými krabičkářkami, můžete mi napsat na e-mail: alena.pancerova@denik.cz. Zařadím vás ráda do našeho krabičkového týmu Deníku.

V infoboxu dnes opět najdete další ukázku receptur z připravované knihy Domácí krabičková dieta II. z českobudějovického vydavatelství DONA.