Nordic Walking, chcete-li severská chůze, se řadí mezi vytrvalostní pohybové aktivity aerobního charakteru, a je proto ideální pro odbourávání přebytečného tuku a redukci váhy.Vědecké studie i laboratorní testy potvrzují pozitivní účinky chůze s holemi na lidské zdraví. Dochází při ní proti obyčejné chůzi k nárůstu spotřeby energie o více než čtyřicet procent a k zapojení naprosté většiny svalů v těle. Zlepšuje se krevní oběh, zvyšuje se tepová frekvence a oproti obyčejné chůzi dochází až o dvacet procent intenzivnějšímu spalování kalorií. Zapojením horních končetin se snižuje nežádoucí zátěž kloubů dolní poloviny těla, zejména kolen. Tak kdo by odolal.

Ale hned zpočátku jsem udělala chybu. Šla jsem si totiž hole koupit ještě před tím, než jsem si tento způsob chůze poprvé vyzkoušela a vyslechla rady zkušeného instruktora. Koupila jsem hole spíše nevhodné pro takové vycházky po zpevněných chodnících, a navíc mi v obchodě nedoporučili jednu důležitou součást holí. Ale o tom později.

V pondělí před čtvrtou odpoledne jsme se v centru potkali se sympatickou instruktorkouAndreou Trajkovou. Vlaďka, která navštěvuje centrum pravidelně, již chůzi s holemi znala, Irena také měla za sebou pár pokusů, pro mě, Markétu a Danu to byla premiéra. Já vytáhla své nové hole, ostatní si je zapůjčily v centru.

A Andrea se hned pustila do instruktáže. Dozvěděli jsme se, že trekové, také trekingové hole jsou těžší, pevnější a vhodné spíš do terénu. Mají různé koncovky, drží se jinak než hole určené pro Nordic Walking. Používají se i jako opora v terénu, například při horských výstupech. Naopak hole pro Nordic Walking neslouží jako opora. Jsou podstatně lehčí, štíhlejší, mají jinou koncovku, zešikmenou, kvůli stylu chůze. Mají nejen madlo, ale také rukavičku, která pomáhá při rychlém stylu chůze, kdy se ruka v jedné fázi pouští madla. Díky rukavičce tedy hůl neztratíte. Pro vycházky po cyklostezkách například v okolí krajského města se tedy více hodí hole právě pro Nordic Walking, na výlety do přírody a pro horskou turistiku zase spíše trekové hole.

Výška nastavení hole se vypočítá, když vynásobíte svou tělesnou výšku koeficientem 0,7. Správné nastavení si můžeme také zkontrolovat tak, že loket svírá úhel ruky zhruba na devadesáti stupních, začátečníci by měli mít úhel otevřenější, aby chůze byla pohodlná.

Obuv se přizpůsobuje terénu, ideální je speciální obuv chodecká nebo běžecká na tvrdší povrchy. Důležité je, aby podrážka bot tlumila nárazy při došlapu. Dále byste se měli obléknout sportovně, ideální je prodyšné a funkční oblečení pro venkovní sport, jež vám zajistí tepelný komfort. Užitečné je vzít si na sebe více vrstev, které lze podle potřeby postupně odkládat a zase oblékat.

Před ostrým startem je nutné se rozcvičit. S Andreou na trávníku u Dynama protahujeme nohy, ruce, používáme hole jako pádlo i jako činky na vzpírání. A můžeme vyrazit. Kdo tady tak chrastí? ptá se Andrea a já se musím přiznat. V obchodě mi nenabídli totiž gumové nástavce na hole, a tak jsem narážela při chůzi na asfalt silnice, hůlky mi prokluzovaly, zkrátka chyba při výběru holí. Dnes již mám nástavce, na každou hůl za pětadvacet korun, jen škoda, že personál v obchodě nemyslel za mě laika více. Možná chtěl prostě jen prodat, ne poradit ty nejvhodnější pro splnění mých požadavků.

Procházíme se kolem řeky až do Rožnova a zpátky, dohromady čtyřicet minut ostřejší chůze. Během chůze ale povídáme, tím si kontrolujeme správnou zátěž. Po návratu dostáváme radu, abychom aspoň hodinu nic nejedly, protože tělo ještě „odbourává". Lépe je se najíst před vycházkou, po ní jen doplnit tekutiny. Vycházku opět končíme protažením těla, aby se svaly srovnaly.

A první zkušenost? Dámy a pánové, je to super. Určitě o víkendu vyrazím znovu. A pojištěnci VZP si mohou dojít s účtenkou za nákup holí pro pětistovku, protože právě tato zdravotní pojišťovna svým klientům proplácí za to, že chtějí žít zdravě. Podle informací pojišťovny tak můžete čerpat příjemný bonus bohužel již jen dnes.

Ve středu jsem se sešla sMUDr. Martinem Matoulkem, lékařem III.interní kliniky 1. LF UK a VFN Praha a odborníkem na obezitologii, abych pro vás připravila další pokračování našeho seriálu. Tentokrát to bude na vaše téma, o které jste si psali. A sice co dělat, když se vaše váha zastaví, i když dodržujete zásady pro její redukci. Zatím jedna jeho rada k chůzi s holemi na závěr: „Hlavně z toho nedělejte vědu, stačí dva 'klacky' do ruky a jděte. Chůze je totiž nejpřirozenější pohyb, kterého je člověk schopen, a hole vám pomohou jen správně, účelně a rovnoměrně rozpohybovat vaše těla."