Malý háček je v tom, že si musíte alespoň odhadem spočítat energetickou hodnotu jídla, velký v tom, abyste našli restauraci, kde nabízejí jídla vhodná pro redukci váhy a ohleduplná k vašemu organizmu. Ten si totiž za týdny příjmu vyvážené, energeticky vhodné a hlavně zdravé stravy zvykl a nechce se mu už vracet k tučným, mastným a přepáleným pokrmům.V krajském městě jsem si oblíbila Zeleninový bar na náměstí. Vyhovují mi nejen suroviny, z nichž se tady vaří, ale i standardní kvalita pokrmů. Navíc vím, že po obědě tady se cítím velmi dobře a hlavně mi tady chutná.

Zajímalo mě, kdo za tímto nápadem je. Se Zuzanou Fukovou, pětatřicetiletou maminkou roční holčičky, jsem se sešla tento týden v restauraci, kterou provozuje nedaleko náměstí a kde také nabízejí jídla odpovídající modernímu trendu. Zeleninový bar, prodejna zdravé výživy i tato restaurace jsou jejími druhými dětmi. O přípravě jídel a jejich složení vypráví s velkým zaujetím a energií, která z ní přímo prší. „Nemám to jako práci, spíš si připadám, že mám prázdniny a že si jich užívám. Tenhle pocit jsem měla na začátku svého podnikání a mám ho dosud," říká sympatická Jihočeška.

Vybrala jsem pro vás zajímavé postřehy z našeho dlouhého hovoru.

V době studií na vysoké škole v Praze navštěvovala restauraci, kde vařili zdravě, a jí bylo líto, že něco takového není v Českých Budějovicích. Nejprve přemlouvala provozovatele, aby něco podobného udělal i u nás na jihu. Nakonec se rozhodla opustit studia a ve svých třiadvaceti letech si za pomoci maminky otevřela v krajském městě obchod se zeleninou. A začala shánět peníze na splnění svého snu. První půjčka jí pomohla k tomu, aby si v dubnu před deseti lety otevřela provozovnu zdravých jídel, kde se konečně mohla vyřádit.

Její krédo bylo: v jednoduchosti je síla, a tak začala vařit především ze zeleniny. „Věděla jsem, že nechci nic smažit, že chci, aby suroviny byly dobře stravitelné a kvalitní a také že jídlo nemůže být drahé," vzpomíná Zuzana. Dnes je nejen odbornicí na vaření, ale i na používání konkrétních surovin, ví, co tělu pomáhá, co naopak škodí.

Spolupracuje s lékařem, který má zkušenosti s čínskou medicínou. Ten je jí rádcem, ale i častým konzumentem jejích pokrmů. Navrhl jí například směs koření, které se prodává pod názvem Koření pro zdravý kořínek. Po snědení jídla s tímto kořením nemáte pocit těžkého žaludku a samo má pestré použití. Na zeleninu, maso i rybu. Je to jediná směs, kterou při vaření používá. Jinak je zastáncem základních koření, jako je sůl, pepř, kmín, dochucuje jídla česnekem, cibulí, červenou paprikou, případně majoránkou. A používá čerstvé byliny. Z nich nejčastěji bazalku, rozmarýn, tymián.

Stále také zkouší nové recepty. Inspiraci hledá například při zahraničních cestách. Z Itálie si přivezla rychlýrecept na zapečené těstoviny: uvaříte těstoviny a na malé kousky trochu brambor, přidáte mleté sójové maso, bazalku, balkánský sýr, nakrájená a povařená rajčata a česnek. Vše zapečete v míse. Už jsem vyzkoušela místo sójového masa (náhražky pořád ne a ne přijmout za vlastní) dát mleté krůtí a mohu potvrdit, že to chutná moc dobře.

Zuzana říká: „Každý jsme jiný typ, například někdo je oheň a potřebuje chladit. Takový člověk by měl jíst luštěniny, které odvádějí horko a vlhko z těla." Rozdíl bychom tak měli při vaření dělat i s ohledem na roční období, momentální počasí. V zimě se vrátit k pohance, jáhlám, bramborám, používat skořici, abychom se zahřáli. A vařit bychom měli prioritně ze surovin, které v danou dobu rostou. Přednost mají i ty potraviny, které se pěstují u nás.

A jaké suroviny Zuzana Fuková preferuje? „Jakékoliv fazole, nejmenší jsou nejlepší, ty odvádějí vlhkost z těla ven, pro metabolizmus jsou luštěniny ideální obecně. Odváděním vlhkosti nevzniká v těle jakýsi kompost, který škodí všem," tvrdí Zuzana a dodává: „Někdo si dá chleba, na to maso a tatarku a vytvoří si v těle bažinu. Z toho jsou pak různé nemoci, kožními problémy počínaje."

Zkrátka základem je zelenina, nejvíce si oblíbila mrkev a celer. Z mrkve vaří v baru skvělou omáčku, která i bez masa hodně připomíná typickou svíčkovou. Dále jsou to oblíbené luštěniny, rýže, kuskus, bulgur. Minimálně maso, pouze kuřecí, volí náhražky ze sóji, používá varianty sýra tofu či šmakoun z vaječných bílků. Fandí kaprovi, i když zákazníci dávají zatím přednost mořským druhům ryb. Nepoužívá vejce, kravské mléko, vaří ze sójové smetany.

Ač se snažím již pět měsíců jíst zdravě, ke šmakounovi jsem se ještě nedostala, nějak mi nechutná už ten název. „Tak to vám dám recept," skočí mi do řeči Zuzana, a tak slibuji, že o víkendu to zkusím. A vy můžete také.Šmakoun na mrkvi a celeru: na pánev dáme trochu olivového oleje, nakrájenou cibulku a na kostičky šmakoun. Nastrouháme na jemno mrkev a celer (stejné množství), vložíme na pánev, trochu podlijeme, podusíme asi sedm až deset minut, osolíme a dochutíme bio sójovou omáčkou, zlehka provaříme. Podáváme s celozrnným pečivem nebo jinou přílohou.

A nějaká hitovka? „Úplně nejlepší luštěnina je bob koňský," tvrdí Zuzana a dodává, že nejvíce nám pomáhá, abychom vyčistili organizmus, odvedli z něho přebytečnou vlhkost a horkost, dá nám velkou sílu. Musí se dlouho namáčet, dlouho vařit, ale stojí to prý za to. Z uvařeného bobu můžeme udělat pastu a tu použijeme jako základ pro pomazánku. Stačí přidat sůl, pepř, česnek, bylinky. Anebo si můžeme připravitbrokolicové karbanátky: pastu z bobu ochutíme, jak jsme zvyklí u mletého masa, přidáme na menší kousky zlehka povařenou brokolici, vše smícháme, vytvoříme karbanátky. Na pečicí papír nastříkáme rozprašovačem olej, položíme karbanátky, znovu zastříkneme olejem a dáme péct.

A protože ze Zuzany padaly recepty jak na běžícím pásu, tak ještě něco navíc:zeleninová polévka se slzovkou. Slzovka, nebo-li perličkový ječmen, případně ji můžete znát pod názvem hato mugi, vypadá jako malá kroupa. Uvařte si zeleninu a brambory jako na normální zeleninovou polévku, dochuťte (dáte-li majoránku a česnek, bude to bramboračka), místo jíšky a jako zavářku použijte slzovku i s vývarem, v němž jste ji vařili. Vývar ze slzovky pomáhá k lepšímu trávení, je plný vitamínů. Slzovku také můžete kombinovat s rýží, s houbami pak vytvoříte chutné rizoto. A když přidáte koření pro zdravý kořínek, rozhodně chybu neuděláte.