Tentokrát jsme si s členkami Krabičkového týmu Deníku vyměňovaly zkušenosti na téma pohyb, nápady na saláty a také jak si vařit jídla do krabiček, když musíme na služební cesty. Bohužel zjišťujeme, že je na jihu Čech málo takových restaurací, kde by se Jihočeši mohli stravovat tak, aby to vyhovovalo zásadám vyváženého příjmu potravy. Možná by to byl dobrý tip pro provozovatele restaurací. Určitě by bylo dobré vědět, kolik obsahuje porce na jídelníčku kalorií, tuku, vlákniny a případně dalších hodnot, které se již běžně uvádějí na výrobcích v obchodech.Z Holubova se ozvala Hanka Pelechová. Dala nám tip na salát, který se dá jíst teplý i studený, což je právě dobré na cesty mimo pracoviště a domov. Na zpěněnou cibulku dá červenou čočku a povaří. Do hotové přijde sůl, pepř, nakrájené kyselé okurky, sójové maso a nakrájené vajíčko. Se zeleným salátem s feferonkou je to prý pochoutka. Hanka má za sebou oslavu svých narozenin a jak napsala, zvládla ji v pohodě bez přejídání. Mezi dárky našla mimo jiné hůlky na chození a hrnec Tefal ActiFry, který si moc přála, protože s ním bude vaření ještě efektivnější. O vaření v tomto hrnci jsme již v seriálu psali, jen připomínám, že se v něm dá smažit téměř bez tuku, na kilogram čerstvých brambor na hranolky potřebujete například jen lžíci oleje. Ale připravuje se v něm například i vynikající grilovaná zelenina.

Vítáme, když do našich diskusí zasahuje zkušená krabičkářka Alena Němcová ze Strakonic. Získanou velikost 38 si drží již více než rok. O pohybu nám napsala: „Můj pohyb je teď hlavně kolo. Když prší, tak doma opět rotoped. Pro mě je perfektní ranní cesta do práce, jdu tak třicet minut rychlou chůzí, a to se počítá, to samé si dám i odpoledne. Po jízdě na rotopedu ještě cvičím pár cviků na zpevnění," píše Alena. Cvikům na zpevnění se budeme věnovat také v některém z dalších dílů seriálu.

Alena si připravuje saláty podle vlastní fantazie a podle hesla: co lednice dá. Základem jsou rajčata, papriky, okurka. Přidává dál podle toho, jestli salát použije jako hlavní oběd nebo večeři vejce, sýr, šunku, kukuřici, hrášek. „Když nechci k salátu jíst pečivo, uvařím těstoviny nebo rýži, vždy zakápnu olivovým olejem, přidávám zálivku z jogurtu, kysané smetany nebo lučiny do salátů. Jde přidat kuřecí maso, tuňáka, je moc variant," napsala Alena a dodala, že také kouká na to, jak se jí salát líbí barevně. Sama problém ve stravování mimo obvyklá místa v práci a doma nevidí. Vždy se dá něco koupit, případně vzít s sebou na cestu.

Každé ráno na rotopedu šlape i Blanka Dospělová z Tábora. Snaží se chodit co nejvíce pěšky a také si přibrala cvičení na velkém míči. Cvičí podle DVD. Na podzim má podstoupit dlouho odkládanou operaci kolene. Chce se líbit sama sobě a navíc si přeje snížit váhu kvůli rekonvalescenci po operaci. „Nechci moc již opravené koleno zatížit zbytečnou vahou," dodala Blanka a připojila i recept na výborný kuskus. Kuskus připraví podle návodu, jen vodu nesolí, přidá nadrobno nakrájenou jarní cibulku, jeden stroužek rozdrceného česneku, najemno nakrájenou salátovou okurku a rajče. Zasype trochu Nivou, stačí jen 50-60 g na ozvláštnění chuti.

Mezi zakládající členky našeho týmu patří Renata Kainrathová z Chýnova, která nám poslala recept na salát s pikantní zálivkou. Zelenina může být jakákoli, ale osvědčené jsou listové saláty (hlávkový, ledový, případně čínské zelí). Na zálivku potřebujete nízkotučný jogurt, trochu octa, trochu obyčejné hořčice, cibulku nadrobno nakrájenou, drcený česnek, sůl, pepř. Vše podle chuti. Renata ji dělá pikantnější, přidává více česneku. „Tato zálivka dá šmrnc i chuťově méně výrazným salátům, jako je právě hlávkový," doporučuje Renata. Momentálně řeší záhadu, jak je možné, že když zhubla na váze zhruba „jen" tři kilogramy, kalhoty, které stěží dříve dopnula, nyní z ní padají samy.

O vysvětlení tohoto jevu jsme požádali naši týmovou lékařku Alenu Váchovou, diabetoložku a obezitoložku z Českých Budějovic. Podle ní každý člověk hubne jinak. Lépe než na kilogramech se dají změny sledovat na centimetrech v pase, přes boky, přes prsa. Ideální je nechat si změřit bodystat na začátku změny a poté porovnat po třech, čtyřech měsících. Ukáže se, jak se změnily poměry tuku a svalů, zadržované vody. Je třeba připomenout, že svaly váží víc než stejný objem tuků. Proto také někteří lidé si sice zachovají zhruba svou váhu, ale změní postavu směrem k menší velikosti. V tom hodně pomáhá pohyb. Je ale také možné, že Renata má dobré spalování při dobře nastaveném jídelníčku, a proto ztrácí tuky a zároveň jí neubývají svaly, naopak posilují.

V dalším dílu seriálu se chceme věnovat chůzi s holemi, tzv. nordic walking. Chystám se vyrazit si se skupinkou, která pravidelně chodí na vycházky v okolí krajského města. Chůze je totiž nepřirozenější pohyb, které naše tělo umí od věku batolete. Tak uvidíme, jak to zvládneme jako dospělí. A pro ty, co na pohyb nerezignovali, chystáme jedno překvapení na léto. Ale o tom až příště.