Je tedy na čase, abych se dozvěděla něco víc o biovýrobcích. Zašla jsem v krajském městě do prodejny se zdravou výživou a milým názvem Slunečnice, kde jsem hovořila s majitelkou Šárkou Dominovou. Usměvavá žena, která mluví o výrobcích nabízených v tamním obchodě s nadšením a zároveň velmi zasvěceně, mi rovnou na adresu bio řekla: „Je blud myslet si, že bio rovná se panenské. Vždyť panenská není ani půda a ani prostředí kolem nás. Jsem ale ráda, že existují již potraviny, které nejsou geneticky modifikované, že jsou pěstitelé, kteří nepoužívají chemické postřiky a hnojiva a chovají se eticky k půdě." Momentálně nabízejí obchody bio výrobky v akci, a tak za ceny přívětivější k peněžence můžeme něco vyzkoušet.

Každopádně je podle Šárky důležité jíst s láskou a radostí. Dozvěděla jsem se také, že chuťové buňky mají prý nejkratší paměť ze všech buněk v těle, a tak není problém je například naučit jíst jídla méně slaná, vyřadit některé potraviny a nahradit je jinými, které jsou k tělu ohleduplnější.

Ale protože náš seriál je o stravě, která nám pomáhá pozitivně tvarovat těla, hledala jsem u Šárky nějaké tipy pro krabičky na nejen zdravou, ale zároveň odlehčenou stravu a na zpracování netypických surovin. Trendem je návrat k tradičním surovinám, například k luštěninám a obilninám. Mnohé z nás zařadily do jídelníčku luštěniny pravidelně. Ale někteří je odmítají, protože přece jen občas se dostaví problémy s nadýmáním. Jak jim předcházet a nepolykat reklamou nabízenou chemii?

V prodejně si můžete koupit řasu kombu. Když si při každém vaření luštěnin přidáte do hrnce ustřižený kousek této černé řasy ve velikosti poštovní známky, snížíte problém na minimum. Navíc dostanete do těla hodně minerálů a luštěniny budou i rychleji uvařené. Luštěniny proplachujte a nepoužívejte vodu, v níž jste je vařili. Doporučuje se i sbírat pěnu při vaření. A pokud se chcete vyhnout problému zcela, soustřeďte se na červenou čočku, kterou jako jedinou luštěninu mohou bez obav jíst i malé děti.

Jeden recept na krémovou polévku z červené čočky a dýně hokkaido. Ta je výbornou surovinou pro žaludek, slinivku i slezinu. Dýni očistíme, semínka se dají využít na velmi hodnotný čaj. Kousky i se slupkou nejprve lehce osmahneme na másle, teprve poté zalijeme vodou a vaříme doměkka. Čočku uvaříme podle návodu, je hotová velmi rychle. Přidáme k níkoření Würzl (toto bio koření nahrazuje kostky nebo polévkové koření ala Vegeta), trochu soli, oregana nebo tymiánu. Obě základní suroviny poté rozmixujeme najemno. Přivedeme k varu a přidáme nejlépe rostlinnou smetanu, například gran cucina. Dochutit můžeme jakkoliv, Šárka doporučila kombinaci majoránka a česnek. Jako ozdobu, abychom mohli jíst i očima, přidáme kousky dýně, které jsme před rozmixováním dali stranou. A vrcholem je při servírování osmažená cibulka. Tu osmahneme na olivovém oleji, ke konci smažení přidáme trochu másla na zjemnění chuti. Posypeme opraženým dýňovým semínkem, petrželkou, zakápneme kvalitní sójovou omáčkou shoyu nebo tamari.

Dozvídám se také, že sousta musíme řádně rozžvýkat, aby jídlo neleželo dlouho v žaludku. Na talíři je třeba vytvořit co nejvíce barevných kombinací, aby se naše chuťové buňky správně nastartovaly. A během dne vystřídat pět základních chutí, abychom zamezili tomu, že nás chutě večer nečekaně přepadnou a my nevíme, co bychom pak snědli dřív. Vystřídejme tedy během dne chuť sladkou, slanou, hořkou, kyselou a pikantní. Dobře se s nimi dá pracovat při přípravě salátů.

A co dál doporučuje odbornice na to, jak nám jídlo pomáhá nebo škodí? Měli bychom odstranit z jídelníčku tavené sýry a raději omezit i tvrdé sýry. Na pizzu si můžeme nastrouhat sýr tofu a prý se to ani nepozná. A těsto na pizzu může být z kvásku a ne z droždí. Používejme také kvalitní tuzemské máslo, ale zkusme na vaření využít i přepuštěného másla. To se dá koupit pod názvemghí, ale také si ho můžete sami připravit do skleničky a kdykoliv z lednice k použití vyndat.

Místo tavených sýrů na svačiny můžeme používat domácí tvaroh nebo čerstvé sýry přímo od malých výrobců. A jedna rychlá receptura natvaroh s lněným olejem. Rozmačkaný tvaroh nebo čerstvý sýr promícháme s pažitkou a jarní cibulkou, čerstvě vylisovaným česnekem, pokapeme lněným olejem. Namazat můžete na kváskový chleba, na celozrnnou bulku, ale i na čerstvou papriku nebo okurku jako opravdu lehký předkrm či svačinku.

Jedna lžíce zastudena vyrobeného lněného oleje nám nahradí denní dávku vzácných mastných omega 3 a 6 kyselin. Tento olej se výhradně používá ve studené kuchyni, výborně dochutí saláty, bílý jogurt, müsli. Kupte si menší balení, protože se doporučuje spotřebovat do osmi týdnů. Každopádně ho mějte v ledničce a pečlivě zavírejte lahvičku. A když náhodou přešvihnete dobu trvanlivosti pro vnitřní spotřebu, můžete ho poté využívat jako vynikající mazání na kůži po koupeli.

Pokud fandíte tradičním obilovinám, zkustešpaldu. V den mé návštěvy byl v nabídce teplý salát ze špaldy a kyselého zelí s trochouseitanu, což je náhražka masa. Musím přiznat, ač nejsem milovníkem náhražek, že chutnal výborně. I špaldu při vaření doplňte kouskem řasy kombu. Ze špaldy se dá připravitsalát, který můžeme použít jako přílohu k masu, případně k náhražce masa. Základem je celer, mrkev, petržel a špalda. Místo kyselé okurky můžeme nadrobno nakrájet kysané zelí, výborné je Roudenské. Vejce lze nahradit uzeným tofu, majonézu si uděláte ze slunečnicového oleje a natural sójového mléka. No, tady neslibuji, že zkusím, ale možná jednou proč ne.

Ptám se Šárky, co je tady ve Slunečnici to nejzdravější. Neváhá a hned vypálí:umeboshi. Je to šťáva z jakýchsi japonských švestek, chutnají něco mezi meruňkou a švestkou. Do vody stačí lžička, vypít, když na vás tak zvaně něco leze. Je dobrá pro sportovce a její pravidelné používání dá dohromady přepracovaná játra.

A když máme mít denně i něco sladkého, kromě marmelády a džemů, medů a sirupů, kterých je ve Slunečnici opravdu velký výběr, můžete na lehčí ovocný koláč vyzkoušet tutodrobenku: ovesné vločky s klíčky spojíme s jednou lžíci sladěnky (dá se tady koupit), vanilkovým cukrem Fruktoza, přidáme olej Vegetol Gold (není z geneticky upravovaných surovin) nebo máslo. Tak tohle vyzkouším hned o víkendu, protože švestek máme letos úrodu a tradiční koláč alespoň dostane něco zdravého navrch.

A protože ke zdravému životnímu stylu nepatří jen zdravé suroviny, ale i pohyb, za dva týdny najdete v pravidelném seriálu Krabičkový tým Deníku určitě pro nás všechny zajímavé téma. A sice, jak získat zpět plochá bříška. Můžete se tedy těšit a těší se iAlena Němcová ze Strakonic, která na téma pohybu doplnila: „Pohyb je velmi důležitý, ale musí se dělat s radostí a také to s ním nepřehánět. Nic se nemá dělat s nechutí a také není dobré cvičit každý den. Na sobě už mám vyzkoušené, že šlapu na rotopedu a cvičím třikrát týdně a o víkendu jen procházky, kolo, případně plavání," píše Alena.

Ozvala se i naše mladá maminkaPetra Jansová. „Moc děkuji krabičkářce Hance za postřeh, že mi to sluší. Potěšilo mě to a hned mám lepší náladu. Stále se snažím dodržovat zásady příjmu potravy. S Martínkem chodíme v pondělí a ve středu cvičit, navíc jednou týdně máme plavání a já ještě ve středu jezdím večer na cvičení, které mi snad v tom tvarování postavy pomáhá. Už jsem se dostala na 66 kilogramů z původních 74 při zahájení krabiček. Cítím se fajn, ale nepřestávám, chci víc. A navíc mě tento způsob života baví," napsala Petra moc krásný email plný rozesmátých smajlíků.

Takže pěkné dny a za týden opět s krabičkami nashledanou.