Tučné roky jihočeské hudby pokračují. Za posledních pět let získalo pět zdejších desek Cenu Anděl a zdá se, že série bude pokračovat. V nominacích na žánrové ceny jsou letos tři skupiny z jihu: beatfolková Epydemye za album Kotlina, rockoví Please The Trees za nahrávku Carp a Mortal Cabinet za CD Necrotica. Kdo Anděla dostane, bude jasné 23. března, kdy se ocenění rozdají v pražském Lucerna Music Baru, záznam odvysílá ČT art.
Trio Epydemye nabízí na albu Kotlina jedenáct příběhů z českých dějin 20. století. Osudy legionářů, odbojářů, výsadkářů, vojáků z bitvy na řece Sommě, Jana Palacha, Milady Horákové, statečných obyčejných lidí, ale i těch, kteří tíhu doby neunesli a zradili. Třetí deska kapely bodovala již v anketě Deníku Jihočeská kulturní událost roku, zvítězila i v anketě Radia Proglas o Album roku. „Z nominace máme radost, je to dobrá zpráva, já si ten pocit hodlám řádně užít,“ říká kontrabasistka Lucie Vlasáková. Kromě ní tvoří kapelu kytaristé Jan Přeslička a Miroslav Vlasák.
Album Kotlina nominované na Anděla v žánrové sekci Folk & country dosud ocenila řada osobností. Například spisovatel Jiří Hájíček napsal: „Písně postavené na kvalitních textech jsou miniaturními, ale silnými příběhy z české historie. Psát písničky o lidech, kteří šli bránit svou vlast, se dnes moc nenosí, ale já dávám palec nahoru!“
O historii si členové Epydemye povídají často. Ke kapelnímu životu podle basistky patří, že zastavují u pomníčků z válek a probírají třeba holocaust. „Honza měl už na desce Maso písničku Obyčejné fotky, Míra přinesl píseň Zítra je daleko. Kluky lákalo dodělat to dál tematicky, pak se v autě vymyslel název Kotlina. Já desku musím poslouchat pořád, protože náš syn Adam, kterému budou v dubnu dva roky, ji vyžaduje,“ směje se Lucie Vlasáková. Oblíbil si prý píseň, jíž říká Bananán (zkomolenina jména Balabán z písničky Tři králové – pozn. red.). „Desku tak poslouchám několikrát týdně a pořád mě baví,“ dodává basistka. Kapela teď spustila nové webové stránky a dokončila klip k písni Skočil jsem do tmy.
Zatímco pro Epydemyi by to byl první Anděl, táborští rockeři Please The Trees již jednu sošku mají, za desku A Forest Affair. Nyní v kategorii Alternativní hudba sahají po druhé, díky CD Carp, jež vzniklo tak trochu náhodou v americkém Detroitu. Odráží náladu jejich koncertů. Jde o čtvrtou řadovku a anomálii: když vycházela, měli ji rok natočenou a kvůli jiným aktivitám ji odsouvali.
„A zjišťovali jsme, jak s námi ten materiál srostl: nikdo z kapely se nostalgicky neohlíží, ale je zajímavé, jak s námi deska zůstala. Vážíme si toho, že to registruje někdo z lidí, kteří se zabývají hudbou. Dodává nám to odvahu dělat věci ještě víc nekompromisně, v tomto ohledu nám to pomáhá,“ říká k nominaci zpěvák a kytarista Václav Havelka.
Album Carp získalo minulý týden i Cenu české hudební kritiky Apollo a sklidilo dobré recenze. Muzikolog Petr Šrajer pro Deník napsal: „Deska víceméně věrně zachycuje současnou podobu živých vystoupení skupiny. Je sice špinavá a přímočará, zároveň má ale schopnost vnímavějšího posluchače zhypnotizovat.“
Please The Trees ji natočili prakticky náhodou, když při turné v USA dostali prostor něco nahrát. Nebrali to tak, že točí desku, spíš zachytit nové věci. A když jim zvukař poslal první mixy, byli tak nadšení, že si řekli: škoda je nevydat.
„CD zachycuje po téměř deseti letech semknutí kapely. Pomohlo nám definovat přístup, pro nás je určující intuice a bezprostřednost, nejsme piplající typ kapely, máme spíš rádi okamžiky, nasloucháme srdcem. Když píšu písničky, snažím se zůstat u původního nápadu, přijde mi klíčová ta pravdivost,“ říká Václav Havelka.
Sbírku Andělů by mohl rozšířit i František Štorm z Domanína, tahoun metalových Master's Hammer. Nominaci získal i loni za CD Vagus Vetus, teď v kategorii Hard & heavy za nahrávku Necrotica, kterou vydal se sdružením Mortal Cabinet. V něm ho doplnili Samir Hauser a Řezník.
Jak upozorňuje hudební publicista Václav Votruba, Mortal Cabinet vzbuzovali vášnivé diskuse hned od počátku a bylo jasné, že jejich Necrotica bude kontroverzní album, které si člověk buď zamiluje, nebo naopak.
„Myslím, že převážila první varianta, četl jsem řadu nadšených recenzí a nejeden pochvalný komentář. A to hlavně z řad metalových fanoušků, kteří leckdy bývají velmi ortodoxní a podobné fúze nemají příliš v lásce. Franta Štorm je zkrátka kult, Mortal Cabinet to opět potvrdil. Osobně jsem čekal větší avantgardu, experiment, úlet… Až příliš z Necroticy cítím novodobé Master's Hammer, což se ale pochopit dá, protože Štorm má velmi specifický rukopis,“ říká Václav Votruba.
Celkově hodnotí loňský rok z hlediska českého metalu jako mírně slabší, alespoň ve srovnání s předešlým. Ten podle něj přinesl skvělé desky od Mörkhimmel, Asmodeus či Et Moriemur.