Tučné roky jihočeské hudby pokračují. Za posledních pět let získalo pět zdejších desek Cenu Anděl 
a zdá se, že série bude pokračovat. V nominacích na žánrové ceny jsou letos tři skupiny 
z jihu: beatfolková Epydemye za album Kotlina, rockoví Please The Trees za nahrávku Carp a Mortal Cabinet za CD Necrotica. Kdo Anděla dostane, bude jasné 23. března, kdy se ocenění rozdají v pražském Lucerna Music Baru, záznam odvysílá ČT art.

Trio Epydemye nabízí na albu Kotlina jedenáct příběhů 
z českých dějin 20. století. Osudy legionářů, odbojářů, výsadkářů, vojáků z bitvy na řece Sommě, Jana Palacha, Milady Horákové, statečných obyčejných lidí, ale i těch, kteří tíhu doby neunesli a zradili. Třetí deska kapely bodovala již v anketě Deníku Jihočeská kulturní událost roku, zvítězila i v anketě Radia Proglas 
o Album roku. „Z nominace máme radost, je to dobrá zpráva, já si ten pocit hodlám řádně užít,“ říká kontrabasistka Lucie Vlasáková. Kromě ní tvoří kapelu kytaristé Jan Přeslička a Miroslav Vlasák.

Album Kotlina nominované na Anděla v žánrové sekci Folk & country dosud ocenila řada osobností. Například spisovatel Jiří Hájíček napsal: „Písně postavené na kvalitních textech jsou miniaturními, ale silnými příběhy z české historie. Psát písničky o lidech, kteří šli bránit svou vlast, se dnes moc nenosí, ale já dávám palec nahoru!“

Jihočeská beatfolková skupina Epydemye natočila album Kotlina, kde zpracovala příběhy hrdinů i antihrdinů.O historii si členové Epydemye povídají často. Ke kapelnímu životu podle basistky patří, že zastavují u pomníčků z válek a probírají třeba holocaust. „Honza měl už na desce Maso písničku Obyčejné fotky, Míra přinesl píseň Zítra je daleko. Kluky lákalo dodělat to dál tematicky, pak se v autě vymyslel název Kotlina. Já desku musím poslouchat pořád, protože náš syn Adam, kterému budou v dubnu dva roky, ji vyžaduje,“ směje se Lucie Vlasáková. Oblíbil si prý píseň, jíž říká Bananán (zkomolenina jména Balabán 
z písničky Tři králové – pozn. red.). „Desku tak poslouchám několikrát týdně a pořád mě baví,“ dodává basistka. Kapela teď spustila nové webové stránky a dokončila klip 
k písni Skočil jsem do tmy.

Zatímco pro Epydemyi by to byl první Anděl, táborští rockeři Please The Trees již jednu sošku mají, za desku 
A Forest Affair. Nyní v kategorii Alternativní hudba sahají po druhé, díky CD Carp, jež vzniklo tak trochu náhodou v americkém Detroitu. Odráží náladu jejich koncertů. Jde o čtvrtou řadovku 
a anomálii: když vycházela, měli ji rok natočenou a kvůli jiným aktivitám ji odsouvali.

„A zjišťovali jsme, jak s námi ten materiál srostl: nikdo 
z kapely se nostalgicky neohlíží, ale je zajímavé, jak s námi deska zůstala. Vážíme si toho, že to registruje někdo z lidí, kteří se zabývají hudbou. Dodává nám to odvahu dělat věci ještě víc nekompromisně, 
v tomto ohledu nám to pomáhá,“ říká k nominaci zpěvák 
a kytarista Václav Havelka.

Album Carp získalo minulý týden i Cenu české hudební kritiky Apollo a sklidilo dobré recenze. Muzikolog Petr Šrajer pro Deník napsal: „Deska víceméně věrně zachycuje současnou podobu živých vystoupení skupiny. Je sice špinavá a přímočará, zároveň má ale schopnost vnímavějšího posluchače zhypnotizovat.“

Cenu české hudební kritiky Apollo za nejlepší domácí album uplynulého roku získala táborská kapela Please The Trees za nahrávku Carp. Na snímku ze čtvrtečního předávání ceny v pražském klubu Royal.

Please The Trees ji natočili prakticky náhodou, když při turné v USA dostali prostor něco nahrát. Nebrali to tak, že točí desku, spíš zachytit nové věci. A když jim zvukař poslal první mixy, byli tak nadšení, že si řekli: škoda je nevydat.

„CD zachycuje po téměř deseti letech semknutí kapely. Pomohlo nám definovat přístup, pro nás je určující intuice a bezprostřednost, nejsme piplající typ kapely, máme spíš rádi okamžiky, nasloucháme srdcem. Když píšu písničky, snažím se zůstat u původního nápadu, přijde mi klíčová ta pravdivost,“ říká Václav Havelka.

Sbírku Andělů by mohl rozšířit i František Štorm z Domanína, tahoun metalových Master's Hammer. Nominaci získal i loni za CD Vagus Vetus, teď v kategorii Hard & heavy za nahrávku Necrotica, kterou vydal se sdružením Mortal Cabinet. V něm ho doplnili Samir Hauser a Řezník.

František Štorm, typograf, grafik, šéf metalové legendy Master's Hammer.Jak upozorňuje hudební publicista Václav Votruba, Mortal Cabinet vzbuzovali vášnivé diskuse hned od počátku a bylo jasné, že jejich Necrotica bude kontroverzní album, které si člověk buď zamiluje, nebo naopak.

„Myslím, že převážila první varianta, četl jsem řadu nadšených recenzí a nejeden pochvalný komentář. A to hlavně z řad metalových fanoušků, kteří leckdy bývají velmi ortodoxní a podobné fúze nemají příliš v lásce. Franta Štorm je zkrátka kult, Mortal Cabinet to opět potvrdil. Osobně jsem čekal větší avantgardu, experiment, úlet… Až příliš z Necroticy cítím novodobé Master's Hammer, což se ale pochopit dá, protože Štorm má velmi specifický rukopis,“ říká Václav Votruba.

Celkově hodnotí loňský rok z hlediska českého metalu jako mírně slabší, alespoň ve srovnání s předešlým. Ten podle něj přinesl skvělé desky od Mörkhimmel, Asmodeus či Et Moriemur.