Baletní soubor tímto tanečním divadlem o deseti obrazech na motivy stejnojmenného dramatu Hen〜rika Ibsena oslaví symbolicky půl století svého trvání jako samostatného souboru na scéně Jihočeského divadla.

Pod režií a choreografií inscenace je podepsán hostující Jiří Horák, který se v divadle představil před dvěma lety úspěšnou inscenací klasického baletu C. Pugniho Zvoník u Matky Boží. Přiznal, že drama Peer Gynt ho pronásleduje už od dětských let. „Poprvé jsem se s ním setkal na scéně ostravského Státního divadla, kde byl v 80. letech inscenován choreografem z lotyšské Rigy. Dále jsem se s modernějším choreografickým jazykem dramatu setkal jako tanečník v Salcburku a Klagenfurtu, takže jsem částečně volil aktuální hudební koláž inspirován tímto představením. Myslím, že podoba Griegrovy hudby je pro tanec ideální a je škoda, že někteří režiséři tuto hudbu nepoužívají,“ prozradil tvůrce baletu, který vybral jako hudební podklad své taneční verze Peera Gynta koláž scénické hudby. Tu složil pro Ibsenovo drama geniální norský komponista Edvard Grieg.

„Peera Gynta znají naši diváci z krumlovské točny ze 70. let s Františkem Soukupem v režii Otty Haase. Jako baletní jsme ho tady ale nikdy nehráli. Pro diváky bude možná překvapení, že hudba je tak rozsáhlá, většina posluchačů totiž zná první dvě suity skladby. V inscenaci zazní zpívané části a části se sborem; například sbor rozběsněných trollů odkazuje až k dílu Carmina Burana,“ vysvětlil dramaturg divadla František Řihout.

Přestože podle slov vedoucí baletního souboru Libuše Králové je vzhledem ke ztenčujícímu se souboru stále složitější tvořit dramaturgii, obsazení Peera Gynta se zdařilo. „Máme jeden z nejmenších souborů a vypomáháme si hodně baletní školou. Závisí tedy na choreografovi, jak ji vhodně zařadí, což se tentokrát povedlo,“ dodala Králová. Režisér a choreograf prozradil, že se rozhodl pro neoklasické ztvárnění, kdy tanečníci využívají proškolení klasickým tancem, které vyjadřují expresivním pojetím a dramatickým pohybem.

„Klasický tanec považuji za nejpřirozenější pro prezentaci tanečního divadla. Ač soubor nevelký, jsou tady tanečníci profesionální, obětaví a dokážou zprostředkovat mé vize,“ ocenil kvality souboru Horák. Připomněl, že titul Peera Gynta je pro typ tohoto souboru ideální, zvlášť, když má takovou osobnost, jako je Zdeněk Mládek.

Právě v řeči jeho těla a výrazu tváře se odvíjí hledání Peera, který se setkává s mnoha ženami, aby v závěru své pouti poznal, že lásku nikde ve světě nenalezne… „Dělá mi potíž tuto část těla spíš udržet na uzdě, aby tam byla míra taková, jakou jí chce choreograf dát. V tu chvíli mě hudba přenese někam pryč, a já se musím hlídat, abych nepřeháněl. Peera se snažím chytnout po svém a dát do ní něco ze sebe. Je to náročné už jen proto, že každých pět minut mám v ruce jinou partnerku,“ zmiňuje sólista baletu a laureát prestižní ceny Philip Morris Ballet Flower Award 2007 Poupě baletu. „V jeho rukou“ se objeví například Anna Oubramová Ondráčková (Solvejg), Naďa Hrušková (Aase), Světlana Mládková (Ingrid).

Další role ztvárňují German Filipovs (ženich, král trollů), Sergej Salašnikov (vezír), Pavel Novotný (knoflíkář) a další. Kostýmy vytvořil pro inscenaci Tomáš Kypta a scénu Jaroslav Milfajt.