Ta totiž –coby čerstvě založená– ve složení Jiří Břenek – housle a zpěv, František Černý – kytara zpěv, harmonikář Jiří Michálek a houslista Antonín Svoboda začala už před patnácti lety vystupovat pravidelně o víkendech na Starém tržišti Parku kultury a oddechu Julia Fučíka.


Když o dva roky později vydala první a o čtyři roky později další úspěšné album, na kterých se objevila řada neoposlouchaných českých a moravských lidovek, kapela zkrátila svůj název na Českomoravská, ale rozšířila pole působnosti; a to nejen na česká pódia. To už mířila spolu s novými členy, kterými se stali Karel Holas – housle, zpěv, Radek Pobořil – akordeon, trubka, Michal Pavlík – violoncello, české dudy a Martin Rychta–bicí, stále více do elektronického pojetí vznikající muziky.

Zkratky a rozlety

Po vydání třetího alba nazvaného Čechomor přijala toto jméno skupina definitivně za své a začala vytvářet společné projekty s celou řadou světoznámých zpěváků, skladatelů a filharmonických koncertních těles. Mezi jinými zpíval Čechomor na společném turné s Jarkem Nohavicou, což mimo jiné podnítilo vznik filmu Petra Zelenky Rok Ďábla, spolupracoval s divadlem Na Palmovce, bratry Formany, divadlem Continuo a dalšími.


Od roku 2001, ve kterém Čechomor získal tři ceny Anděl - jako skupina roku, za album Proměny i za stejnojmennou skladbu – experimentuje dál s lidovou písničkou a obléká jí do rockového roucha, aniž by se obával ztráty její původní podoby. „Myslím, že rockové roucho není přesný výraz, zařadil bych naše počínání do škatulky World Music, který má ve světě své pevné místo u každého, kdo se zabývá lidovou hudbou jinak než v její původní podobě,“ říká Karel Holas, houslista a zpěvák, který dovedl během třináctiletého působení Čechomor do dnešní podoby a soundu. Dodává, že u každé písničky probíhá dost složitý proces. „Vymýšlíme a aranžujeme tak, aby vyzněla v našem podání co nejpřirozeněji. Doufám, že se nám to daří.“

Hledání inspirace

Jednoznačně však pojmenovat bezednou studnici pro nápěvy a písňové texty Karel Holas uvést nemůže. „Písničky hledáme všude – sbírkami počínaje a posloucháním písní z nejrůznějších regionů konče. Texty upravujeme tak, aby se dobře zpívaly, byly srozumitelné, ale neztratily původní obsah a náboj. Některý text upravovat vůbec nemusíme, jiný si vymyslíme celý nový,“ uzavírá Holas.


Na zítřejším koncertu, který začíná v 20.30 hodin, ovládne vřavu bubnů zvaných taiko host posledního alba skupiny Čechomor japonský hudebník Joji Hirota.