Sezona na krumlovské točně, kterou o víkendu uzavřela loutkohra s třetím dílem Kašpárka v rohlíku, byla pro Jihočeské divadlo úspěšná. I když přišlo 51 614 diváků, tedy o zhruba šest tisíc méně než loni, do pokladny přibylo o 200 tisíc korun více, něco málo přes 28 milionů. V rozpočtu divadla jde o pětinu všech příjmů.

Stoprocentní návštěvnost měla komedie Sluha dvou pánů a balet Sen noci svatojánské, jen o procento méně Robin Hood. „Z hlediska ekonomického i uměleckého hodnotíme sezonu jako velice úspěšnou. Vstupovali jsme do ní čtyřmi velkými projekty, každý soubor měl vlastní. A o se týče cílů, které jsme si stanovili, těch jsme dosáhli,“ zhodnotila Jana Dvořáková, ekonomická náměstkyně, která zastupuje ředitele Jiřího Šestáka, jenž je nyní na dovolené v cizině.

V návštěvnosti hrálo roli více faktorů. Například nižší počet představení. „Loni bylo více těch školních a neměli jsme vyprodané reprízy Kašpárka,“ vysvětlila Věra Ondrová z obchodního oddělení. Činohře zkazili stoprocentní návštěvnost diváci, kteří si zamluvili lístky měsíce dopředu a pak si je nevyzvedli. Navíc některé lístky byly dražší než loni.

„Tím, že díla jsou finančně velmi náročná, musíme zvažovat vstupné. Památkáři nám zvedli cenu za pronájem zahrady o další milion korun a městu Krumlov jsme na vstupném odvedli 2,8 milionu,“ doplnila Dvořáková.

Program se opíral o čtyři premiéry: balet uvedl Sen noci svatojánské, opera Dona Giovanniho, loutkohra Kašpárka a činohra Macbetha. Posledně zmíněný titul byl přelomový, po dlouhé době sáhlo divadlo na točně k vážnému kusu.

Temný Macbeth oslovil

„Z té inscenace jsme měli velkou radost, divácké ohlasy byly velmi pozitivní. Na to, že je to velmi těžké a temné, tak byl prázdninový blok vyprodaný dokonce asi tři týdny dopředu a bylo cítit, že ten pokus za to stál. Přestože jsme si sáhli hodně daleko z hlediska nároků na herce i technologie,“ řekl šéf činohry Martin Glaser.

Jak Macbeth, tak Giovanni měly i dobré recenze. Na operu v režii Jiřího Menzela vyrazil například Josef Herman z Divadelních novin a označil ji za velmi profesionální včetně pěvců ze zahraničí.

„To je přesně kategorie, která by tam měla přicházet: lidé, kteří umí vystavět postavu, jsou technicky dobří i orchestr hrál velmi slušně. Je důležité nezůstávat u toho vyzkoušeného a záměrně v nějakém průměru, ale stavět vize, které se zdají ze začátku neuskutečnitelné - koho by před pár lety napadlo, že v Krumlově bude hrát takové mezinárodní obsazení,“ uvedl kritik pro Deník.

Giovanniho vyzdvihla také Dvořáková. Sezonu podle ní učinil výjimečnou a stal se odrazovým můstkem pro jednání na příští rok, která vyústila v hostování José Cury.

„S točnou se začalo zacházet dramaturgicky velmi správně. Má i určitou inscenační vizi, že už nejde jenom o hezké obrázky v krásném parku, ale že se tam opravdu hraje divadlo, které má nějaké téma a estetické ambice. To by Joan Brehms jistě velmi rád podepsal,“ dodal Josef Herman.