Nejdramatičtější Verdiho opera
„Na přímé cestě k vrcholným Verdiho operám, tedy k Aidě, Othellovi a Falstaffovi, stojí právě Síla osudu. Myslím, že je to opera, která paradoxním způsobem se v něčem spojuje s určitým wágnerismem. Je známo, že Verdi a Wágner jsou dva největší protipóly v opeře 2. poloviny 19. století; nikdy se nesetkali, nejvíce oba ovlivnili celou tuto operní epochu, a samozřejmě se ovlivnili navzájem,“ zmínil dramaturg Jihočeského divadla František Řihout.
Ve světě opery existují, jak uvádí, dvě základní verze opery: petrohradská a přepracovaná milánská, která je zároveň východiskem většiny nastudování a dle jeho slov je myšlenkově také mnohem úchvatnější. „Přepracováním petrohradské verze se totiž stalo Verdiho triumfálním návratem do La Scaly,“ dodal Řihout.
Martin Peschík, který se ujal hudebního nastudování a úprav, označil Sílu osudu za jednu z nejdramatičtějších oper, se kterou se kdy setkal. „Předehra je složená z leitmotivů, které Verdi složil jako součást opery. Pět těchto motivů pak promítl do opery. Pokud jde o náročnost, myslím, že zatím jsme takto náročnou operu tady nedělali,“ potvrdil Peschík.
Šestačtyřicet pěvců na jevišti
Před nesnadným úkolem, jak adaptovat operu s velkými nároky na sborové scény na místní podmínky, stál rovněž sbormistr. Bez velkých sborů by dle slov protagonistů určité klíčové pasáže, jako je například klášterní scéna a scény z vojenského tábora, ztratily smysl. Proto sbormistr sáhl pro další hlasy mezi studenty Jihočeské konzervatoře.
„Divák tedy tentokrát na jevišti uvidí dosud nevídané množství lidu. Sbor má jednu z hlavních úloh. Dostali jsme volnou ruku a mohli jsme celé jeviště zaplnit. Máme dnes 46 hlasů, z nich je 20 lidí stálých, pět děvčat je z konzervatoře, takže vloni navázaná spolupráce s konzervatoří velmi dobře funguje,“ uvedl sbormistr opery Josef Sychra. Dodal, že letní uvedení opery před točnou v rámci Mezinárodního hudebního festivalu zvýší počet hlasů sboru na úctyhodné číslo 72.
„Myslím, že kdybychom měli sbor těchto rozměrů, tak si můžeme sáhnout už i na jiné tituly,“ prozradil Sychra.
K vytvoření iluze střídajících se prostředí (šlechtické sídlo, klášter, hospoda, poustevna a vojenské ležení) se možná nechal Jaroslav Milfajt inspirovat počítačovou hrou Tetris. Vzájemně do sebe zapadající kostky splňují požadavek multifunkční abstraktní scény.
Velká opera žádá velké hlasy
V roli Markýze z Calatravy se představí Petr Dopita a Jevhen Šokalo (bas, DJKT Plzeň), Donnu Leonoru zpívají Kateřina Hájovská v alternaci s Miroslavou Veselou, Dona Carla Alexandr Beň a Richard Haan (baryton, Státní opera Praha), v roli Dona Alvara uvidíme Plamena Prokopieva (opera DJKT Plzeň) a Valentina Prolata (tenor, ND Praha), v roli cikánky Preziosilly Kateřinu Jalovcovou a Romanu Strnadovou a Otce Guardiina alternují Martin Gurbaĺ (DJ KT Plzeň a ND Moravsko-slezské), Peter Poldauf a Jevhen Šokalo.
Verdiho opera o čtyřech dějstvích Síla osudu začne v pátek ve velkém sále DK Metropol od 19 hodin. V provedení sólistů světových operních domů před otáčivým jevištěm v Českém Krumlově pak v předpremiéře 18. a v obnovené premiéře 19. července.