S kamerou pracuje už bezmála 50 let a za tu dobu se stal jedním z našich nejslavnějších kameramanů (Obecná škola, Kajínek ad.). Natočil i řadu reklam, režíroval šest celovečerních filmů a kromě toho přednáší na vysoké škole.

Ve čtvrtek přijel František A. Brabec za studenty do Českých Budějovic. V rámci workshopu, který se konal na Malé scéně kulturního domu Metropol, lákal zájemce ke studiu na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku.

„Obraz provází lidstvo už od samého počátku. I pravěcí lidé dělali první jeskynní malby proto, aby mohli nějak zachytit svou dobu. Čím víc se lidstvo vyvíjelo, tím měl být ten obraz dokonalejší,“ řekl Brabec v úvodu.

Prvním předchůdcem kamer byla podle něj takzvaná camera obscura, které se také někdy říká dírková komora. Je to černá krabice, na jejíž jedné straně byla díra a na druhé pergamen. „Díky lomu světla vznikl první přenášený obraz, který byl však vzhůru nohama. Malíři z něj ale byli naprosto unešeni a od té doby začali dělat obrazy do nejmenších detailů,“ vysvětlil filmař, který je mimo jiné autorem první české 3D muzikálové pohádky V peřinách.

Od dírkové komory byl už jen malý krok k fotografii. Její objevení v první polovině 19. století znamenalo revoluci, která změnila celý tehdejší umělecký svět. „Naprosto potlačila malířství, protože lidé tím byli fascinováni. Po nějaké době jim to přestalo stačit a chtěli, aby se obraz pohyboval. Ke skutečnému filmu tak už nebylo daleko.“

3D všichni neumí

Za posledních sto let se však prý kinematografie už příliš nezměnila. Poslední velkou událostí měl být objev 3D promítání. To je však velmi složité a podle Brabce jej ne každý filmař dobře ovládá. Principem je totiž synchronizace dvou kamer, které jsou na sebe kolmo a jejich vzájemná vzdálenost musí být absolutně přesná.

„Vznikla kvůli tomu dokonce speciální profese a tou je stereografie. Jde o výpočet vzdálenosti a rozptylu kamer. Stereografři jsou jedni z nejvytíženějších a nejbohatších lidí na světě. Třeba u nás jsou dva, jeden to umí a druhý ne,“ prozradil Brabec.

Dodal, že v současné době prochází kinematografie takzvaně mrtvým obdobím. „Domnívám se, že k žádným velkým posunům v oblasti filmu v nejbližších letech určitě nedojde. Novinkou by snad mohla být holografie (forma záznamu obrazu, která umožňuje zachytit jeho trojrozměrnou strukturu – pozn. red.), ale to jen tak nebude,“ uzavřel kameraman.