Jihočeské divadlo, které se zúčastňuje od počátku pravidelně každého ročníku, uspělo v prvním ročníku hned dvakrát. Cenu za jednotlivý výkon získala sopranistka Hedvika Hrubá za roli Despiny v Mozartově opeře Cosi fan tutte v režii Jany Kališové a hudebním nastudování Václava Noska. Libušku, jak divadelníci příznačně keramickou sošku nazývají, obdržela zároveň tato inscenace jako celek. Další cenu přivezl soubor opery Jihočeského divadla v polovině 90. let, kdy hostoval na festivalu se zajímavou inscenací objevenou v archivu českokrumlovského zámku Floriana Leopolda Gassmana Kritická noc, kterou přeložil tehdejší dramaturg JD Jan Panenka a režírovala Jana Kališová. Opera byla tak úspěšná, že ji ve zvláštní filmové stylizaci upravila pro televizní vysílání Česká televize. Ačkoli Jihočeši v dalších letech prezentovali neméně zajímavé tituly, trofej důstojné Libušky na ně čekala až do letošního v pořadí osmého festivalového ročníku.


Soubor opery Jihočeského divadla nasadil do operního klání už na domácí scéně úspěšný Křídový kruh. Opera Alexandra Zemlinského, která se v rámci festivalu mezi 9. a 24. březnem hrála na scéně Stavovského divadla, vzbudila velký ohlas a na slavnostním vyhlášení 3. dubna byla odměněna Cenou ředitelky festivalu.


„Když uvážíme, že se tady prezentovaly světoznámé opery jako Samson a Dalila v podání opery Národního divadla nebo opera-muzikál Leoparda Bernsteina Candit v nastudování Státní opery Praha, myslím, že v takové konkurenci jsme obstáli na výbornou,“ zhodnotil význam ocenění dramaturg Jihočeského divadla František Řihout. Podle jeho slov ocenila ředitelka festivalu Lenka Šaldová především přehledné vyprávění příběhu, který je výborně interpretován, takže má schopnost velmi citově působit na posluchače. „Je to původně staročínská látka, základem libreta je divadelní hra z 20. let minulého století. Hudba opery vychází z mahlerovsko-secesních kořenů a je obohacená o německé prvky kabaretního rázu, takže poněkud složitý amalgám, který vyžaduje velmi soustředěné vnímání, a režisérovi se zpracování opravdu povedlo,“ dodává dramaturg.