Po sledovaném koncertu poněkud vyčpělých domácích popových pěvců při Poctě českým muzikálům následovala sekvence vesměs vážno hudebních komorních vystoupení. Uzavřel ji 15. srpna povedený koncert souboru Pavel Haas Quartet v Zámecké jízdárně.

Kdo se zajímá o dění na poli vážné hudby, kvarteto Veronika Jarůšková (housle), Marek Zwiebel (housle), Pavel Nikl (viola) a Peter Jarůšek (violoncello) určitě zná, a to zejména díky mezinárodním úspěchům, jichž se mu v poslední době  dostalo. O tom, že věhlas stojí na pevných uměleckých základech, se přesvědčilo i docela početné krumlovské-nekrumlovské publikum.

Pavel Haas Quartet koncertoval 15. srpna na českokrumlovském Mezinárodním hudebním festivalu.Je trochu škoda, že repertoár večera byl opět z velké části tradiční. Jak je dnes zvykem, klasicko-romantičtí syntetici Dvořák a Brahms zas a znova zvítězili nad modernou. Nad údělem jednostrannosti současného hudebního života si mohl posluchač postesknout zvláště po excelentním provedení úvodního kusu, jímž byl Smyčcový kvartet č. 1 česko-německého meziválečného avantgardisty Ervína Schulhoffa. Akční dílo s disonantními tónovými shluky témbrové hudby a s „riffovou“, někdy téměř až jazz-rockově rytmicky pulzující kompozicí mělo velký náboj. Souhra byla výborná, zvuk plastický – do jisté míry bloková struktura díla, kdy spolu na určitých místech náhle kontrastují tiché svištící či chrčící smyčce s těmi hlasitě melodizujícími a rytmizujícími, není přitom jednoduchá.

Opačným dojmem působil závěrečný Smyčcový kvartet č. 2 a moll, op. 51 Johannesa Brahmse. Jestliže Schulhoffův „rytmus nové doby“ probouzel a uváděl v pohyb, hudba německého Mistra plující v duchu stabilní vídeňské estetiky devatenáctého století páteční večer spíše uspávala.

To samé nelze tvrdit o dvou „šťavnatých" dvořákovských vstupech. Tím prvním bylo intermezzo v podobě Smyčcového kvartetu č. 10 Es dur, op. 51 s názvem Slovanský. Tím druhým čtvrtá věta ze Smyčcového kvartetu F dur zvaného Americký, jež zazněla jako jediný přídavek. Nebýt oné sestupné gradační linie koncertu – dané dramaturgií a nikoliv interpretací – mohlo být přídavků více.

Hodnocení Deníku: 80%



JAN BLÜML
Autor je muzikolog