Ta hra je náročná, žádná lidovka. Jako by to Josef Abrhám prorokoval, když v budějovickém CineStaru uváděl film Václava Havla Odcházení. Po prvním týdnu, kdy snímek začala promítat jihočeská kina, je totiž návštěvnost velmi malá.

Například v Trhových Svinech přišlo na první projekci 14 návštěvníků, na druhou pak už jen osm. „Není to zase takový tahák, lidé spíš chtějí lehčí žánr a nad tímhle filmem se musí přemýšlet, není to vyložená zábava. Na české snímky je to u nás ale obecně podprůměrné,“ říká František Herbst, vedoucí kulturního střediska s tím, že někdy nehrají vůbec, zatímco jindy přijde až 50 diváků.

Mnohem víc než u maloměstského biografu však udivuje nezájem v multikině, kde Odcházení představili dokonce osobně Abrhám s Evou Holubovou. Během sedmi dnů dorazilo do sálů na 28 projekcí pouze 260 diváků, průměr je tedy ani ne deset na jedno promítání.

„Je to slabý výsledek. Lidé tomu nerozumí, jsou rozčarovaní, nevědí, co si o tom filmu mají myslet. Řada z nich jde ze zvědavosti, ale přijetí filmu je velmi rozpačité, text je na běžné diváky složitý,“ myslí si manažerka CineStaru Svatava Kopečková s tím, že na jiné české tituly přijde během týdne dvakrát tolik lidí.

Také v budějovickém kině Kotva, v jehož programu figurují pravidelně i artové snímky, nepatří Odcházení k hitům. Film promítlo zatím třikrát. „A nikdy ta návštěva nebyla výrazná. Není to úplně tragédie, že by byl totální nezájem, ale žádný tahák jako Občan Havel taky ne. Není to lidový film pro masového diváka, ale své publikum má,“ vysvětluje šéf kina Kotva Jan Turinský.

Roli může hrát i jarní počasí. Souhlasí s tím Svatava Kopečková. „Teď je to vůbec s návštěvností špatné, protože je hezky. U Odcházení je mi to líto, dochází k nedorozumění mezi filmem a diváky. Vybírají si ho ti, kteří znají Havla, pro diváckou masu je bohužel nesrozumitelný. Ale budeme ho držet na programu,“ doplnila.

Budou tak možná platit příměry, které u Odcházení použil v rozhovoru pro Deník Josef Abrhám. Připomněl, že i Bergman, Fellini či Buňuel točili náročná díla. „ A nebyly to kasaštyky, ale festivalové filmy. Odcházení nebere ohled na diváka, aby se zalíbilo. Ale věřme, že to může být ve světové filmografii počin.“