Akční příběh podle videohry Dragon Age, drama na motivy šikany přes internet či vložit do Sofoklovy tragédie Antigona zábavné prvky. Nápady, jak dělat divadlo pro mladé diváky 
z digitální generace, zazněly 16. ledna v českobudějovickém klubu Horká vana. Setkáním divadelníků a studentů tam začal čtyřletý projekt nazvaný Platform shift+. Sdružuje deset divadel, jednu univerzitu 
a řeší, jak správně zacílit na mladé diváky, což jsou především ti od 14 let výše. Vznikne tak 40 inscenací.

Do projektu se zapojilo i Jihočeské divadlo (JD), pod které spadá Malé divadlo. To již letos připraví pro mladé publikum titul Beatníci. Projekt podporuje Evropská unie a JD může čerpat něco přes 600 000 korun a žádat o dofinancování na ministerstvu kultury.
V Horké vaně se potkali ředitelé, režiséři, umělečtí šéfové a spisovatelé se studenty. „Jsme moc rádi, že projekt se zahajuje u nás v Českých Budějovicích. Veronika Riedlbauchová, která vede ateliéry JD, udělala průzkum mezi 200 studenty středních škol – protože to je ta cílová skupina – 
o tom, jak by si představovali ideální divadlo,“ řekl ředitel JD Lukáš Průdek.

V klubu mluvili například studenti pražského Mensa gymnázia. Patnáctiletý Martin Klein navrhoval využít videohry a počítačové hry, žánry sci-fi, fantasy a v kostýmech vsadit na barvy a působivost. Sám má rád hry Mass Effect či Dragon Age.

„Spousta her má hrozně složitý příběh. Kult, který se mezi lidmi kolem her vytvořil, je tak silný, že existují mýty, knížky, filmy, tak proč by se nemohly dělat divadelní hry? Moji generaci by to zajímalo, beru to podle sebe: zaujalo by mě, kdybych viděl plakát na divadlo s mojí oblíbenou hrou, určitě bych na to šel,“ řekl Martin Klein.

Jihočeské divadlo hledá s dalšími evropskými soubory cestu, jak zaujmout mladé publikum, které vyrůstá v digitální éře. Na snímku režisér Janek Lesák, Malé divadlo.Další nápady přinesl jeho spolužák Matyáš Šachta. Hry pro mladé diváky, kteří vyrůstají v digitální éře, by podle něho měly nabízet komické i seriozní reakce na politiku 
a náboženství, zpracovávat běžné problémy studentů. Jako další možnosti zmínil humorné variace starých titulů, třeba udělat zábavně Antigonu, doporučil i víc humoru 
v nových hrách.

„V Antigoně by třeba člověk něco najednou hodil, prostě trošku víc herecké improvizace. Ale nemusí to být jen humor, může to být klidně tragédie, třeba šikana studentů přes internet a facebook. Do kin jde výborný film o šikaně přes skype, kdy dali na youtube video jedné opilé holky. Nemusí to být jen zábava, může to šokovat, aby lidé viděli, co všechno se může stát,“ popsal 16letý student.

V JD tvoří mladí návštěvníci více než 20 procent diváků. Hraje pro ně hlavně Malé divadlo, představení Etiketa pro sígry, Gulliver's Trek, Kašpárek v rohlíku, Dalskabáty, hříšná ves nebo Jak jsem byl Cyrano. Novinkou, kterou čeká premiéra 27. března, bude divadelní road trip pracovně pojmenovaný Beatníci, jehož autory se stanou vedle režiséra a výtvarníků také všichni herci.

Dnešní mladí lidé jsou podle vedení JD digitální domorodci, kteří se přirozeně pohybují mezi reálným a virtuálním světem. Divadelní tvorba na to proto musí reagovat. Jak řekl kmenový režisér Malého divadla Janek Lesák (25), existují různé přístupy, jak dělat divadlo pro mladou generaci.

„Jedním z nich je psát nové dramatické texty a překládat ty světové, určené přímo této věkovce. Druhou možností jsou adaptace klasických příběhů pro dospělé, přiblížit jim dospělácké divadlo. Nebo jít na to od nich, snažit se, aby se sami mohli stát autory her,“ řekl Janek Lesák, který se již dva měsíce schází se studenty českobudějovického Gymnázia Česká. Cílem je jejich vlastní hra. „Má už své místo v dramplánu na příští rok,“ doplnil režisér.

Jihočeské divadlo hledá s dalšími evropskými soubory cestu, jak zaujmout mladé publikum, které vyrůstá v digitální éře. Na snímku šéf Malého divadla Petr Hašek.

Projekt Platform shift+ směřuje hlavně k tomu, aby vznikla představení pro mladé diváctvo. Každý rok musí každé divadlo připravit jednu inscenaci. Celkem jich tedy bude čtyřicet, vrcholem pak společná putovní hra více divadel, která se dostane na jeviště všech zapojených scén.

Na letošní říjen plánuje Malé divadlo titul Frankenstein, podle šéfa JD to může být zajímavý příběh pro tuto cílovou skupinu. K projektu patří i vzájemné výměny režisérů a uměleckých šéfů.

Lukáš Průdek je od 1. listopadu 2014 novým ředitelem Jihočeského divadla.„Teď se bavíme o tom, jestli by to diváky vůbec zajímalo, plus jakým způsobem zapojit digitální technologie do představení, jak divadlo propagovat skrze sociální sítě… Je to pro nás nové téma,“ řekl ředitel JD Lukáš Průdek.

Nové vedení Malého divadla se na mladé publikum zaměřuje již od svého nástupu. Jednou z věcí, které chtějí šéf souboru Petr Hašek a režisér Janek Lesák změnit, je to, že věková skupina jejich představení končí v 15 letech.

„Ale nemyslím si, že v tom věku chce člověk přejít do velkého divadla na balet nebo operu. To jsme si řekli jako první, že bychom rádi postupně začali hrát i pro teenagery, až do vysoké školy. Tento obrovský projekt se tímto tématem zabývá. Sám jsem byl na několika mezinárodních konferencích, a když se na toto téma zabrousilo, platí ve zkratce to, že teenageři jsou plošně po světě skupina, pro kterou nikdo neví, co hrát. Je to největší problém,“ shrnul Janek Lesák.